• Anonym (Annie)

    Vilken funktionsnedsättning?

    Hej! Min pojkvän beter sig märkligt. Misstänker att han har något funktionshinder. Ser ej att kläderna han tar på är trasiga och smutsiga, kan ej hålla ens grundläggande ordning hemma, glömmer bort viktiga räkningar (får ständiga betalningspåminnelser), hakar upp sig på udda intressen, beter sig konstigt ute i sociala sammanhang, pratar jättehögt och ska "föreläsa" för andra. Kan det vara Asberger? Han vill ej ha hjälp.

  • Svar på tråden Vilken funktionsnedsättning?
  • Anonym (M)

    Om han ändå inte vill ha nån hjälp eller förändra något - spelar då orsaken till beteendet nån roll? Det viktiga är väl om du tycker att han är rolig att umgås med ändå eller ej såsom han är.

    Personer med asperger har ofta svårigheter med dessa eller en del av dessa saker, men det kan även personer utan aspergers ha. Ingen här kan ju säkert svara på din fråga ochär han inte intresseead av nån form av stöd eller att gå vidare på nåt sätt kan jag inte förstå vilken roll våra spekulationer kan spela för dig?

  • Anonym (Pia)

    Det låter ju lite som autistiska drag, men är han nöjd med sig själv så låt honom vara sådan! Är det inte en sådan man du vill leva med så är det bättre att leta efter någon annan än att försöka ändra honom.

  • Anonym (Lea)

    Jag tänker också att det behöver ju inte vara något alls egentligen. Vissa vuxna människor har ju blivit allt för curlade och är jättebebisar eller bara väldigt slarviga och inte fattar om kläderna är sunkiga och lägenheten ostädad. 

    Sen undrar jag också vad poängen skulle vara för dig här? Vill han oavsett inte söka hjälp är det ju så. Du kan ju inte tvinga iväg honom till läkare för att du misstänker en diagnos. Han är ju vuxen och vill han varken ändra sitt beteende eller söka hjälp om han behöver det kan du ju inte ändra på det. 

    Vill du vara med honom fastän han är såhär? Är det något du kan acceptera, även om han aldrig kommer ändra sig?

  • Anonym (Låt honom va)

    Som andra säger, vill han inte ha någon hjälp så är det ingen idé att sitta på internetforum och leka hobbypsykolog.

    Vad hade du tänkt göra med informationen? "Hörru älskling, eftersom jag tycker att du beter dig så konstigt och inte vill ha hjälp så har jag frågat främlingar på internet vad du har för funktionsnedsättning (diagnos är mer rätt term) och där tror dom att du har asberger" sen då?

    Spontant känner jag att du bör avsluta relationen istället....

  • Anonym (Kvinna 39)
    Anonym (Annie) skrev 2021-07-29 11:27:58 följande:

    Hej! Min pojkvän beter sig märkligt. Misstänker att han har något funktionshinder. Ser ej att kläderna han tar på är trasiga och smutsiga, kan ej hålla ens grundläggande ordning hemma, glömmer bort viktiga räkningar (får ständiga betalningspåminnelser), hakar upp sig på udda intressen, beter sig konstigt ute i sociala sammanhang, pratar jättehögt och ska "föreläsa" för andra. Kan det vara Asberger? Han vill ej ha hjälp.


    Låter som en typisk man.... Du hade kunnat beskriva flertalet av de jag varit tillsammans med, och träffat i arbetslivet.
  • Anonym (Annie)

    Varför dryga och otrevliga? Är det för att det är ett anonymt forum. Själv försöker jag alltid hålla mig empatisk och trevlig när jag svarar i trådar oavsett om jag står med namn eller är anonym. "Varför frågar du", "Varför leka hobbypsykolog". Tanken är kanske att jag vill bolla tankar och funderingar; lufta mig sas. 

  • Anonym (k)

    "min partner är"= bara negativt och Asberger(så svårt är det inte) kanske men min partner vill ändå inte ha hjälp?

    Känns som det var dags igen nu för detta, hade kunnat gissa det...


    Man väljer vem man är tillsammans med och vilka dåliga sidor som man tycker kompenseras av allt bra.

  • Anonym (FG)

    Ja, det låter ganska typiskt för någon på autismspektrumet.

  • Anonym (M)
    Anonym (Annie) skrev 2021-07-29 17:28:24 följande:

    Varför dryga och otrevliga? Är det för att det är ett anonymt forum. Själv försöker jag alltid hålla mig empatisk och trevlig när jag svarar i trådar oavsett om jag står med namn eller är anonym. "Varför frågar du", "Varför leka hobbypsykolog". Tanken är kanske att jag vill bolla tankar och funderingar; lufta mig sas. 


    Är att fråga varför att vara dryg och otrevlig? Jag undrar genuint vad det spelarför roll för dig om vi tror att han kan ha aspergers eller ej. Vad tönker du att det ska tillföra?

    Om du nu vill bolla måste man väl kunna fråga en sån sak?
  • Anonym (Kerstin)

    Är han nånting att satsa på med tanke på hans beteende.Trivs du med sådan person.

Svar på tråden Vilken funktionsnedsättning?