• Anonym (M)
    Thu 29 Jul 2021 22:18
    631 visningar
    9 svar
    9
    631

    hjälp tyda årsredovisning på BRF

    Anonym (!) skrev 2021-07-29 16:54:56 följande:

    Jag skulle inte köpa en lägenhet i den föreningen, om det är det du funderar över. De går back ganska rejält varje år (och delar ändå ut styrelsearvoden) och det tär på likviditeten. De har stora tillgångar, vilket är lägenheterna, men tar likvida medel slut och de inte kan betala skulderna så måste de gå i konkurs eller sälja av någons lägenhet (om de kan sälja så?).


    Har inte läst årsredovisningen eftersom länken inte är klickbar men varför skulle de inte dela ut styrelsearvoden? Tror du att det handlar om att sko sig på föreningen på något vis? Sitter själv i min andra brf-styrelse pga att någon måste göra det och inga andra ställer upp. Jag måste alltså engagera mig i fuktsaneringar, ventilationsbesiktningar, akuta fasadrenoveringar, råttor i källaren, en ilsken gammal dam på våning två, nya regleringar för sophantering, borttappade nycklar, bränder, trasiga tvättmaskiner, bråk med lokalhyresgäster, portkodsbyten, bråte i förrådsutrymmena som gör att brandbesktningarna blir underkända, ny förhandling av banklånsvillkoren, revision etc etc etc för ca 5000 spänn om året. Finns inget mer otacksamt än att sitta i brf-styrelsen men NÅN måste ju förvalta de gemensamma fastigheterna eller hur?
  • Anonym (M)
    Fri 30 Jul 2021 15:29
    #6
    Anonym (!) skrev 2021-07-30 14:23:15 följande:

    Nu läste jag årsredovisningen utifrån ekonomisk synvinkel, inte nedlagt "arbete" hos styrelsen. För övrigt tycker jag att ett styrelsearvode på över 70 000 kr, samt övrigt arvode (som inte specificeras) för mer än det, är väldigt höga summor för en bostadsrättsförening. Det jag menade är att det är anmärkningsvärt att man tar ut så höga arvoden när föreningen går back flera hundratusen per år i flera år.


    Ja men den ekonomiska realiteten är att någon måste utföra detta och att det är arbete som inte är gratis. Vare sig föreningen har god ekonomi eller ej kan man inte förvänta sig att x antal grannar ska gratisarbeta på kvällar och helger för att man ska ha en fungerande bostad. Nu har arvodet visserligen varit något lägre i mina föreningar men en tusenlapp i månaden brutto per 5-6 personer för kanske 10-20 timmars arbete av varierande svårighetsgrad och tråkighetsgrad är ju inte mer än symboliskt.
  • Anonym (M)
    Fri 30 Jul 2021 15:41
    #7
    Anonym (!) skrev 2021-07-30 14:23:15 följande:

    Nu läste jag årsredovisningen utifrån ekonomisk synvinkel, inte nedlagt "arbete" hos styrelsen. För övrigt tycker jag att ett styrelsearvode på över 70 000 kr, samt övrigt arvode (som inte specificeras) för mer än det, är väldigt höga summor för en bostadsrättsförening. Det jag menade är att det är anmärkningsvärt att man tar ut så höga arvoden när föreningen går back flera hundratusen per år i flera år.


    Nu har jag bemödat mig att gå in på länken manuellt och det här med 70K stämmer ju inte ens, det handlar om 47K till styrelsen vilket låter helt enligt praxis. Det negativa resultatet är helt beroende på avskrivningar på byggnader och mark som i en brf är en symboliskt post. Utan denna avskrivning hade man gjort ca 300K i vinst. BRF:en har en god likviditet, positivt kassaflöde (vilket är vad man kollar på egentligen, de har alltså tillräckligt inflöde av pengar för att betala sina utgifter) och en helt ok belåning per kvm. De borde ha utrymme för amorteringar. Vad man bör titta på är framtida underhållsbehov. Finns det någon stor sak som ej är gjord och som inte kommer kunna täckas av det löpande kassaflödet?

    Jag ögnade igenom denna ÅR i två minuter så kan ha missat sådant men är ekonomichef till yrket och tycker inget såg alarmerande ut alls.
Svar på tråden hjälp tyda årsredovisning på BRF