• Anonym (natti)

    Hur är det att plugga med småbarn?

    Hejsan! Hur är det att plugga med småbarn? Hur gjorde ni? vad fungerade bra/mindre bra? Har ni några tips? 

    // Natti

  • Svar på tråden Hur är det att plugga med småbarn?
  • HeidiHR

    Har läst komvux i ett år på heltid och därefter universitetet på distans (vårterminen och en sommarkurs). Börjar ssk-studier på distans till hösten. Mina barn är 1,5 och 3 år.

    Det gäller att vara motiverad och disciplinerad! Under vårterminen har yngsta varit hemma, börjar dock på fsk snart. Det äldre barnet har varit sjuk ofta vilket ställt till det, har blivit sena kvällar för att hinna ikapp med läsning. Har många gånger tänkt att ?nu går det inte, det här hinner jag inte/klarar jag inte? men har har på nåt mirakulöst vis lyckats slippa fått kompletteringar eller underkända betyg.

    Det som varit svårast är att det blivit väldigt lite gemensam tid med hela familjen. Jag har pluggar mkt på helgerna när min sambo varit ledig från jobbet. Kommer förstås bli annorlunda när båda barnen går på förskola men det är emellanåt mycket föreläsningar i kombination med mycket läsning vilket kräver sena kvällar när man dödstrött!

    Tror dock det beror på vad man pluggar, hur mkt förkunskaper man har osv osv.

    Vad tänkte du plugga? Hur gamla är ditt/dina barn?

  • Anotherone

    Jag tycker att det funkade bra senast. Nu är min yngsta fyra år och jag börjar studera igen om några veckor. 
    Man blir rätt mån om att skapa struktur och hålla disciplin tycker jag. För jag kan inte resonera som att det här gör jag på fredag eller det här tar jag nästa vecka för jag har INGEN aning om mitt barn kommer bli sjukt och måste vara hemma. Och då kommer jag ha ungefär 20% fokus att lägga på plugg. Han är precis lika pigg som sjuk (oftast) som han är när han är frisk, måste aktiveras osv så jag kommer inte kunna sitta koncentrerat några längre stunder.
    Därför blir det viktigt att jag verkligen sätter mig direkt efter lämningen på förskolan och betar av det som jag tänkt för dagen.

    Fördelarna har varit att när jag legat bra till så har barnet kunnat komma hem tidigare från förskolan eller till och med vara ledig någon extra dag här och där.

    Nackdelen just i vår familj är att jag har en skiftarbetande man som ofta är hemma dagtid och har barnet hemma någon dag per vecka. Där måste jag vara tydlig med att jag inte är "ledig" bara för att jag finns i huset. Utan jag måste ta mina böcker och datorn och sätta mig i ett annat rum. Annars är det lätt att jag själv också tänker att jag kan följa med dem på utflykt eller så och då hamnar jag ju efter.

    Så struktur och planering är A och O. 

    Ekonomiskt sett så var det smidigt att gå från föräldraledighet till CSN för det var ungefär samma inkomst för mig då. Nu är jag äldre och går från heltidslön till CSN så det är såklart att det kommer bli kännbart. Men dels vill jag studera och dels har jag ju jobbet kvar om ett år så det känns helt ok att leva på en lägre budget ett år framöver.

Svar på tråden Hur är det att plugga med småbarn?