• Anonym (Ängsl­ig)
    Fri 30 Jul 2021 21:43
    1857 visningar
    21 svar
    21
    1857

    Mamma som publicerar utredning på nätet.

    Hej.
    Jag är separerad sen länge, men har en dotter med på halvtid.
    Dottern har visa avvikanden, men fungerar i stor väldigt bra. 
    Vi har därför gemensamt kommit fram till att en utredning är på plats för att få upp om och vad det kan vara för att hon ska få bästa möjliga hjälp i livet.

    Det som skrämmer mig nu är att mamman har tänkt att skriva om detta på FB (och kanske andra ställen). Jag har invänt då jag tror det kan vara skadligt för dottern i vuxen åldern och inget hon ska behöva genomlida i ungdomen. Tänker då att en diagnos får en dömd i förväg och att det bara är något som behöver berättas om för de den faktiskt berörs (t.ex. lärare). 

    Hon själv anser att hon skriver om "sina känslor" och att det är viktigt att informera och att det inte är något jag har med att göra, och helt enkelt får släppa det, då hon gör som hon vill.

    Vad gör jag? Kontakta Soc, BUP, advokat, polisanmälan? Eller får jag bara acceptera läget? Jag personligen tycker detta är ett fruktansvärt övertramp på integriteten på ett barn.

  • Svar på tråden Mamma som publicerar utredning på nätet.
  • Anonym (Ängsl­ig) Trådstartaren
    Fri 30 Jul 2021 22:22
    #4

    Jag tror inte hon tänker lägga ut utredning som sådan, men det kan nog bli en lång följetång med det ena och det andra. Jag har svårt att se det på något annat sätt än att detta handlar om att skaffa "sympatipoäng" från folk.

    Jag funderar på nästa drag då jag i vart fall vill kunna säga att jag gjorde allt jag kunde, om sådär 5-10 år när dottern själv förstår vad som pågår. Ska man ringa en advokat? Vad ska man ha för någon i så fall? Ska jag ringa mitt försäkringsbolag kanske?

  • Anonym (Ängsl­ig) Trådstartaren
    Sun 1 Aug 2021 21:15
    #17
    Anonym (Npf) skrev 2021-07-31 19:43:47 följande:
    Om hon nu vill skriva på fb om ert barn tipsa henne då om olika slutna grupper på fb ..finns för många olika funktionshinder?själv har jag barn med npf-diagnoser och är med i flera olika fb grupper för föräldrar med samma diagnoser som mina barn..i dessa grupper kan man prata med andra föräldrar få hjälp och stöd och även få ? kräka ur sig? när livet är pest o pina ..gemensamt för dessa grupper är att det är slutna så bara de som är med kan se och kommentera inlägg.
    Tack, inte för att jag är helt glad vi den tanken heller så var det någonstans där jag tänkte att kompromissen kunde landa.

    Jag fick till ett möte och ordnade barnvakt, fick prata några ord där jag diplomatiskt och motiverande försökte förklara varför jag inte vill ha informationen på nätet. Hon började gorma på mig som aldrig för och ställde in överlämningen, så jag fick ordna barnvakt på annat håll.

    Det får bli samtal till soc imorgon, vilket verkligen tar emot.
  • Anonym (Ängsl­ig) Trådstartaren
    Sun 1 Aug 2021 21:17
    #18
    Annita skrev 2021-07-31 09:58:28 följande:
    Intressant tanke! Åtal för förtal har ju blivit en uppmärksammad företeelse på senare tid, och det vore intressant att se hur pass mycket skydd barn har, enligt lagen.

    I så fall behöver ju inte mamman lägga ut själva utredningen, Ebba Busch offentliggjorde väl tex inga dokument, det räckte med några korta ord.

    Fast det finns ju förstås en avgörande skillnad: uppsåtet. Förtal kanske måste grunda sig i att man är ute efter att skada personen man talar/skriver om...

    Men det finns ju oerhört många föräldrar som lämnar ut känslig info om sina barn. Tänk om en rättslig prövning skulle visa att det är olagligt!
    Jag hoppas verkligen att kunna slippa driva rättsliga ärenden. :(
Svar på tråden Mamma som publicerar utredning på nätet.