• Anonym (E.)
    Sat 31 Jul 2021 21:06
    9355 visningar
    127 svar
    127
    9355

    Kär men inte gjort något

    Anonym (Anonym) skrev 2021-07-30 22:48:01 följande:

    Jag tycker att du ska berätta det för din fru. Du är såklart fri att känna känslor mot någon annan än din fru men din fru kanske sitter hemma och tänker att du älskar och är kär i henne fast du är det endast i din kollega och inte i din fru. Om inte otrogen så är du orättvis mot din fru. Du har inte rätt att ge den känslan att du är kär i din fru när du inte är det. Antingen är din ?kärlek? mot kollegan en fantasi som går bort om ni ligger en gång (i detta fall blir du otrogen) eller så är du verkligen kär (vilket är omöjligt då du verkar vara kär när du först sett din kollega, vilket betyder att du blev kär i utseendet - därav går känslan bort om du ligger dvs du når den omöjliga) Denna ?kärlek? går bort om du ligger med kollegan, men som sagt, du blir otrogen då, vilket ändå blir orättvist mot din fru.

    Känn efter och förstå om du verkligen är kär eller har fantasier skulle jag säga. Lycka till!


    Väldigt dåligt råd. Nästan alla människor råkar ut för en förälskelse i någon annan, under ett långt äktenskap. Det går över. Att riskera sitt äktenskap för något som egentligen bara varit en fantasi, och inget fysiskt - är bara dumt. Rätt som det är sitter han där ensam, utan varken frun eller kollegan...

    Dessutom framgår det inte om det finns barn med i bilden. Finns det det, så måste han först och främst skydda kärnfamiljen för deras skull. Alla vuxna inblandade är alltid mycket mindre värda att ta hänsyn till, än barn som är oskyldiga och inte har något annat val än att följa med till kanske ett sämre boende, ett sämre område, en sämre skola, förlora sin trygghet och sina kamrater...
  • Anonym (E.)
    Sat 31 Jul 2021 21:06
    #68
    Anonym (Anonym) skrev 2021-07-30 22:48:01 följande:

    Jag tycker att du ska berätta det för din fru. Du är såklart fri att känna känslor mot någon annan än din fru men din fru kanske sitter hemma och tänker att du älskar och är kär i henne fast du är det endast i din kollega och inte i din fru. Om inte otrogen så är du orättvis mot din fru. Du har inte rätt att ge den känslan att du är kär i din fru när du inte är det. Antingen är din ?kärlek? mot kollegan en fantasi som går bort om ni ligger en gång (i detta fall blir du otrogen) eller så är du verkligen kär (vilket är omöjligt då du verkar vara kär när du först sett din kollega, vilket betyder att du blev kär i utseendet - därav går känslan bort om du ligger dvs du når den omöjliga) Denna ?kärlek? går bort om du ligger med kollegan, men som sagt, du blir otrogen då, vilket ändå blir orättvist mot din fru.

    Känn efter och förstå om du verkligen är kär eller har fantasier skulle jag säga. Lycka till!


    Väldigt dåligt råd. Nästan alla människor råkar ut för en förälskelse i någon annan, under ett långt äktenskap. Det går över. Att riskera sitt äktenskap för något som egentligen bara varit en fantasi, och inget fysiskt - är bara dumt. Rätt som det är sitter han där ensam, utan varken frun eller kollegan...

    Dessutom framgår det inte om det finns barn med i bilden. Finns det det, så måste han först och främst skydda kärnfamiljen för deras skull. Alla vuxna inblandade är alltid mycket mindre värda att ta hänsyn till, än barn som är oskyldiga och inte har något annat val än att följa med till kanske ett sämre boende, ett sämre område, en sämre skola, förlora sin trygghet och sina kamrater...
  • Anonym (E.)
    Sat 31 Jul 2021 22:03
    #81
    Anonym (.) skrev 2021-07-30 23:41:05 följande:

    Betydligt längre än er. Med det sagt så går inte någon förälskelse över på ett par månader som någon skrev tidigare.


    Stämmer. Men vad som egentligen är viktigare, är om kollegan kommer att vara en bättre partner för livet, när förälsken till slut ändå har gått över... Det är vid sådana här tillfällen, det är bra att ha en äkta och ärlig och klarsynt vän som kan bedöma det. För man ser det inte själv medan man är förälskad. Har du någon sådan pålitlig vän? Gäller TS också, såklart. 
  • Anonym (E.)
    Sun 1 Aug 2021 05:51
    #94
    Anonym (Ohlala) skrev 2021-07-31 22:55:06 följande:
    Även fast ni inte har gjort något fysiskt skulle jag ändå säga att du gått över gränsen när du berättat för henne att du är kär i henne. Det är ändå en så pass förtolig sak att säga. Då har ni inte bara pratat vänskapligt.

    Du skrev i ett inlägg att du älskar båda (kollegan o frun). Jag tvivlar inte på att man kan bli kär snabbt men älska någon som du lärde känna i juni?
    Fast förälskelse fungerar ju så, att det går snabbt att lära känna varandra. Eller kanske snarare: att KÄNNA att man plötsligt känner varandra väl, är närmast varandra i världen, att det var meant to be, och att ljuv musik spelar. Fast det kan bli ett bittert uppvaknande senare, när man har lämnat maken/hustrun, och den här nya personen lämnar bromsspår i toaletten, går omkring och fiser i kalsonger, inte vill hjälpa till med hushållsarbetet...

    Detta är förmodligen något uråldrigt, som fanns redan när vi var jägare och samlare, eller rentav människoapor. Om män och kvinnor inte hade kunnat lära känna varandra så snabbt, när de någon gång stötte på individer från en annan klan som de inte var släkt med, så hade de inte varit beredda att lämna sina föräldrar och syskon och alla andra släktingar nästan genast, för att följa med en främling... och troligen aldrig se sin klan igen. Och då hade det inte blivit några barn gjorda - eller bara genom incest - och då skulle vi inte ha funnits här idag. 

    Man kan inte riktigt beskylla en förälskad person för vad den upplever, för det rår den inte för. Man kan bara be den att ta det lite lugnt, vänta litet, och gärna prata med någon objektiv person om hur han eller hon ser på den Åtrådda/Åtrådde, och parets möjligheter att bli lyckliga på sikt. 
  • Anonym (E.)
    Sun 1 Aug 2021 06:40
    #96
    Anonym (Trådstartare) skrev 2021-08-01 06:21:08 följande:

    Tack, det känns som att du i alla fall förstår. Jag har ju aldrig sagt att det jag känner eller gjort är bra. Men jag är ändå förälskad. Att mina kollegor ser det trots att jag faktiskt inte gör något fysiskt fel, vad ska jag göra åt det?


    Det går inte att göra något åt "Kärlek och förkylning går inte att dölja". Man avslöjar sig på hundra olika sätt. Man kan inte låta bli att se på den andra, man ler, man får en annan röst, kanske rodnar man litet. Eller så försöker man göra till sig och INTE se åt vederbörandes håll, ta på sig ett strängt eller nonchalant tonfall när man talar till honom/henne, och en sur eller neutral min. DET märker folk också - och genomskådar. 
  • Anonym (E.)
    Sun 1 Aug 2021 15:35
    Anonym (Ohlala) skrev 2021-08-01 11:40:12 följande:
    Svarade du på rätt inlägg? Jag ifrågasatte inte kär och förälskad. Det vet jag att man kan bli snabbt för det har jag blivit massor av gånger. Jag undrade bara om han verkligen älskade någon han kännt sen i juni.

    Att de är förtroliga ned varandra tycker jag inte heller är konstigt. Det vet jag också av egen erfarenhet att man kan bli. Men ts verkar tycka att han inte har gjort något för att de inte har gjort något fysiskt. Och det motsätter jag mig. Han kan inte rå för sina känslor men han har absolut eldat på känslorna genom att prata så mycket med kollegan. Och han har absolut gått över gränsen för vad som är ok när han berättar för kollegan vad han känner.

    Det jag utgår ifrån är vad frun skulle säga. Får hon veta att han har känslor för någon, väldigt tufft att få höra men inget partnern kan rå för. Det kanske man kan jobba sig igenom. Men att få veta att partnern och kollegan varit så förtroliga. Att partnern har berättat om sina känslor. Ja nu börjar det ju bli mer problematiskt. Detta är nog svårare att komma över.

    Så det är absolut inte så att bara för att man inte gjort något fysiskt så har man inte gått för långt. Det är bara att fråga sig själv, skulle jag kunna spela upp en film med alla våra samtal för min fru? Om svaret är nej så har man ju gått för långt.

    Men jag dömer inte på det sättet. Jag har själv varit otrogen. Men jag svarar bara på ts fråga om det är otrohet och ja det kan det vara även om det inte varit fysiskt. Ts verkar tycka att han inte gjort nåt men det har han ju absolut gjort.
    Fast nu pratar du mot dig själv. I det inlägg jag svarade på, ifrågasatte du ju om man kunde vara kär i någon man bara känt "sedan i juni". Som om det skulle vara inbillning och inte en verklighet. För TS. För förälskelse ÄR ju en egen verklighet, för den som upplever det, medan han/hon upplever det. Det spelar ingen roll vad någon annan tycker om det, eller om det är lämpligt enligt någon samhällsnorm. 
  • Anonym (E.)
    Sun 1 Aug 2021 15:44
    Anonym (Elizabeth) skrev 2021-08-01 12:01:16 följande:
    Ja, först och främst kan du ju sluta att elda på känslorna för kollegan? Att ta avstånd från henne och göra allt du kan för att faktiskt gå vidare och sluta vara kär i någon som inte är din fru? 
    Anonym (MM) skrev 2021-08-01 12:25:53 följande:

    Viktigt att komma ihåg också. Du är inget offer i detta. Det är inte synd om dig. Du är den som har kontrollen och bör ta ansvaret för att avsluta relationen med kollegan. Du säger att ni inte gjort något men det tycker jag du har. Du har redan tagit de första stegen mot otrohet genom att få en sån nära kontakt med en annan kvinna. Du bär ansvaret för att inte ta det längre. Du har en familj, fru och barn som litar på dig. Så ta i ratten och styr in på rätt väg. Börjar kännas som att du låter bilen styra vart den vill, ta i ratten och ta kontroll över situationen. Du vet vad som bör göras. 



    Fast samtidigt är detta inte så illa som det skulle ha varit för 80 år sedan, eller i vissa länder på jorden än i dag. Vi FÅR skilja oss och gifta om oss med någon annan, det behöver inte sluta i en stor tragedi. Det KAN faktiskt vara så, att äktenskapet aldrig var rätt från början. Eller att frun/maken förändrats med åren. Vi måste inte längre lida oss igenom ett långt liv med fel person, för att vi en gång gjorde ett misstag och sa "ja" till fel person i en kyrka eller ett stadshus.

    Dock skadar det självklart alltid frun/maken och barnen i någon mån, så innan man tar ett sådant steg, tycker jag att man i alla fall ska vara så säker som det går på, att den nya personen verkligen är rätt person. Och det är svårt att veta så länge som man är förälskad. 

    Ibland önskar jag att man kunde få se videos på dem som sådana här trådar handlar om! Ofta räcker det med ett par minuter, för att bedöma någons personlighet. Då skulle man kunna säga till trådstartaren: "om du kan få en sådan som X ska du så klart slå till, varför leva hela ditt liv med en sådan tråkmåns som Y?" eller "ser du inte att X är en fjant? Du kommer att tröttna fort, och då har du förstört allt det fina du hade med Y, som är en så bra och gedigen människa".
  • Anonym (E.)
    Sun 1 Aug 2021 19:23
    Anonym (Trådstartare) skrev 2021-08-01 17:24:09 följande:
    Sådär resonerade jag också före juni i år. Jag förstår hur du tänker.
    Ja, och "Elizabeth" kanske också halkar dit någon gång. Som de flesta av oss gör. Det är nog få människor, som kan gå ett helt liv och aldrig känna attraktion eller förälskelse för någon annan än den, som de för tillfället är tillsammans med.

    Eller för den delen ha mer förnuftiga/logiska funderingar av typen: "tänk om min man hade varit mer som den här kollegan! Så mycket roligare liv jag hade kunnat ha, då. Han och hans fru ska segla på semestern; min man och jag ska som vanligt gå omlott mellan datorn och TV:n, för allting annat är för jobbigt och för besvärligt enligt honom...".
Svar på tråden Kär men inte gjort något