• Anonym (Oroli­g mamma)
    Sat 31 Jul 2021 10:48
    3664 visningar
    39 svar
    -3 +2
    39
    3664

    Sonens flickvän och familj förstör sonens liv!

    Min äldsta son har varit ihop med en tjej i drygt 2 år, sen dess har vi bara haft problem med sonen. Han misslyckas i skolan, tappar kontakten med vänner mm. Allt detta på grund av flickvännen som ska ha kontroll över honom 24/7. Får hon inte tag på honom så kontaktar hon oss och undrar vars han är. Hon är svartsjuk så han bästis som är en tjej har han slutat umgås med. Då hon är här så ligger hon och kladdar på honom, nyper och till och mer slår honom om hon inte får full uppmärksamhet av honom. Då hon inte får som hon vill gråter och skriker hon. Då min son har jobbigt i skolan och ska plugga, så vill vi att han är själv då så han kan koncentrera sig på detta men hon låter honom inte vara! Skickar meddelande på meddelande och blir sur när hon inte får träffa honom mm. Då kan hennes mamma ringa och vara sur på oss för att dottern inte får träffa våran son. Vi har inte förbjudit dom att ses, vi har pratat igenom med sonen och han tycker likadant som vi då vi pratar. Sen när flickvännen och mamman pratar med honom håller han med dom tror vi, för att dom ska vara glada. Har sagt gång på gång att han måste säga ifrån och göra som han vill men tror inte han vågar. Han är i en sån svår sits så jag vet inte hur jag ska kunna hjälpa honom ur detta förhållande. Det är inte bra på nått sätt detta förhållande. Som mamma känner jag mig uppgiven och ledsen. Vad ska jag göra? Ska jag bara stå bredvid och se på? Kan tillägga att sonen är över 18 år.

  • Svar på tråden Sonens flickvän och familj förstör sonens liv!
  • nernu
    Sat 31 Jul 2021 15:13
    #21
    +2

    Det låter ju inte som att sonen är så förtjust i flickvännen heller. Meddela flickvännen (inte genom sonen utan direkt till henne) att hon inte längre är välkommen i ert hem på grund av hur illa hon beter sig. Efter det slutar du att prata både med henne och framförallt hennes mamma. Uppmuntra och stötta sonen i att göra sig av med henne.

    Alla här är så väldigt noga med att påpeka att en 18-åring minsann är vuxen. Det stämmer förvisso. Men minns ni själva när ni gick i tvåan på gymnasiet? Man vara verkligen inte särskilt mogen och klok. Snarare den värsta åldern när man begrep som minst.

  • Anonym (Visst­)
    Sat 31 Jul 2021 15:16
    #22
    Anonym (man) skrev 2021-07-31 15:02:02 följande:

    Det tycker jag med, som ung gör man misstag oftast i brist på erfarenheter, och visst måste man låta barn ta konsekvenserna av sina val för det är så man lär sig och mamma och pappa kommer inte alltid finnas där, det håller jag med om.

    Men samtidigt måste man försöka leda dem åt rätt håll, det är en balansgång mellan att inte curla och låta dem lära sig av erfarenhet men oxå försöka undvika att de trillar för hårt och får för stora konsekvenser.

    Vem har sagt att det är lätt att vara förälder 

    //

    Jag tror att många kan vara lite väl konflikträdda och PK, rädslan att hamna i konflikt med andra eller bryta mot pk normen kan vara lite väl stark. Ta tex det med att tjejens föräldrar ringer och tar sin dotter i försvar. Det finns ingen som helst anledning för TS att dalta med varken tjejen eller hennes mamma. Jag hade bett kärringen dra åt helvete och förklarat för henne att hennes dotter har uppenbara problem som hon borde ta tag i som har en desktruktiv inverkan på mnin son som jag absolut inte tänker blunda för. Sen får kärringen tycka vad hon vill om det. Om det sen leder till att det spricker mellan sonen och tjjene så är det bara bra.


    Håller helt med.

    Men i just denna sitts så kanske sonen borde vara den som för talan, men föräldrarna i ryggen. För precis som TS skriver så kan dom ju inte förbjuda sonen till något då han ändå vill vara med sin flickvän och därför så borde han i denna fråga försöka stå upp själv och inte förlita sig på mamma och pappa, för dom kan ju inte avsluta relationen åt honom. Han måste själv säga stopp - det räcker.

    Sen förstår jag föräldrarna absolut. Det spelar ingen roll hur gamla ens barn blir, det är fortfarande ens barn. Men att stärka barn ä, speciellt onsdagens samhälle, är oerhört viktigt. För samhället strukturer är tufft idag. Det är svårt att passa in om du inte gör på ett vist sätt, ser ut på ett sätt eller är på ett sätt.

    Så självklart ska föräldrar aldrig släppa sina barn men man måste ge dem chansen till att klar sig själva och våga stå upp för sig själva.
  • Sat 31 Jul 2021 15:23
    #23

    Gud så fruktansvärt...!!  Jag känner att detta kan vara potential till ett nytt avsnitt av "I huvudet på en brottsling". Inte för att skrämmas men jag blir typ gravt oroad över att läsa detta.  Ni / du måste verkligen sätta ner foten och bryta detta förhållande. Det låter ju som att er son faktiskt vill det också?


    Hoppas verkligen det löser sig!!


     


    PS- Hur flickvännen beter sig hemma hos er......Inte ok. Där måste du/ni säga ifrån. Hoppas du ej är ensam i detta. Minns ej om du skrev om du levde i en relation eller ej.
  • Anonym (man)
    Sat 31 Jul 2021 15:31
    #24
    Anonym (Visst) skrev 2021-07-31 15:16:08 följande:
    Håller helt med.

    Men i just denna sitts så kanske sonen borde vara den som för talan, men föräldrarna i ryggen. För precis som TS skriver så kan dom ju inte förbjuda sonen till något då han ändå vill vara med sin flickvän och därför så borde han i denna fråga försöka stå upp själv och inte förlita sig på mamma och pappa, för dom kan ju inte avsluta relationen åt honom. Han måste själv säga stopp - det räcker.

    Sen förstår jag föräldrarna absolut. Det spelar ingen roll hur gamla ens barn blir, det är fortfarande ens barn. Men att stärka barn ä, speciellt onsdagens samhälle, är oerhört viktigt. För samhället strukturer är tufft idag. Det är svårt att passa in om du inte gör på ett vist sätt, ser ut på ett sätt eller är på ett sätt.

    Så självklart ska föräldrar aldrig släppa sina barn men man måste ge dem chansen till att klar sig själva och våga stå upp för sig själva.
    Nja, om grabben är ung så kan han säkert föra sin talan men man måste ju oxå ta med i beräkningen att det han tycker inte är speciellt rationellt och att han inte inser hur destruktivt det är. 

    Visst ska man respektera sina barns privatliv och rätt att göra sina egna val men samtidigt måste man ju kunna agera när de väljer helt fel i brist på livserfarenhet. 

    Hur långt ska man dra respekten för privatlivet? Gäller det även när man gör något som är destruktivt för en själv? Om sonen kommer hem och tycker att det är skitkul att skjuta heorin, ska man bara låta det vara och sitta med armarna i kors och konstatera att det är hans val (vilket det är). Eller ska man göra allt man kan för att få stopp på det så han inte sabbar sitt liv?

    Jag vet hur jag skulle agera, jag tror att min son med tiden hade insett varför jga lade mig i även om han just då kanske hatade mig för det. Jag ser hellre att min son är arg/besviken på mig än att det går illa för honom.

    Det framgår tyvärr inte riktigt exakt vad TS gjort för att sätta stopp på det. Men min personliga uppfattning är att de inte gjort speciellt mycket utan varit ganska passiva, Varför tolererar de tex att tjejens mamma ringer och gnäller? Om kärringen kan lägga sig i så kan de väl oxå göra det, eller?
  • Anonym (Anno nym)
    Sat 31 Jul 2021 15:35
    #25

    Först när jag läste så tänkte jag att sonen är 13-14.
    Han  är 18 och borde klara sig själv.
    Det låter öven som att ni försöker ha kontroll över honom.

    Tag ett snack med honom personligen om situationen.

  • Anonym (Anno nym)
    Sat 31 Jul 2021 15:38
    #26

    Medela föräldrarna om dom ringer igen att han är student och behöver sin studietid det är något ni har satt upp hemma, ert tak era regler som ni kommit överens om.
    Tjafsar dom så säg att det är så det är och dom har inte förbjudits att träffas utöver det och mer finns inte att diskutera.

  • Anonym (Visst­)
    Sat 31 Jul 2021 15:48
    #27
    Anonym (man) skrev 2021-07-31 15:31:18 följande:

    Nja, om grabben är ung så kan han säkert föra sin talan men man måste ju oxå ta med i beräkningen att det han tycker inte är speciellt rationellt och att han inte inser hur destruktivt det är. 

    Visst ska man respektera sina barns privatliv och rätt att göra sina egna val men samtidigt måste man ju kunna agera när de väljer helt fel i brist på livserfarenhet. 

    Hur långt ska man dra respekten för privatlivet? Gäller det även när man gör något som är destruktivt för en själv? Om sonen kommer hem och tycker att det är skitkul att skjuta heorin, ska man bara låta det vara och sitta med armarna i kors och konstatera att det är hans val (vilket det är). Eller ska man göra allt man kan för att få stopp på det så han inte sabbar sitt liv?

    Jag vet hur jag skulle agera, jag tror att min son med tiden hade insett varför jga lade mig i även om han just då kanske hatade mig för det. Jag ser hellre att min son är arg/besviken på mig än att det går illa för honom.

    Det framgår tyvärr inte riktigt exakt vad TS gjort för att sätta stopp på det. Men min personliga uppfattning är att de inte gjort speciellt mycket utan varit ganska passiva, Varför tolererar de tex att tjejens mamma ringer och gnäller? Om kärringen kan lägga sig i så kan de väl oxå göra det, eller?


    Ja alltså jag säger ju inte emot dig då jag håller med, vilket du förstår om du har läst vad jag skriver, men återigen - i just detta fall så tror jag (läs -tror jag) att grabben själv måste såga stopp för han är ju involverad i relationen?. Sen absolut att föräldrarna ska stå bakom och hjälpa, men hur ska grabben kunna hantera livet om han inte ens kan stå upp för sig själv och säga nej?

    Ska han bli överkörd resten av livet för att han inte har lärt sig att säga stopp?

    Att han är ung spelar ingen roll egentligen då det det finns yngre människor som kan säga ofelbart åt andra saker. Och jag säger heller inte att föräldrarna inte ska hjälpa honom, men dom kan ju inte sköta allt själva, han måste ju styra över sitt egna liv.

    Och jämförelse men heroin är bara dum, det hoppas jag att du förstår, för som sagt, om du läser vad jag skriver så säger jag inte att föräldrarna ska backa, jag säger att han måste försöka själv med deras hjälp.

    Men man kommer ingen vart i livet om man alltid ska förlita sig på att andra sopar banan åt en.

    Och igen - jag skriver att föräldrarna ska hjälpa, men jag skriver även att han måste ta sitt ansvar också och stå upp för sig själv.
  • Sat 31 Jul 2021 15:49
    #28
    +4

    Ringer hennes mamma och gnäller? Vad är det för fel på folk?

    I mitt hem skulle inte hennes beteende godtas. Jag kan inte hindra en myndig son att välja sitt sällskap men jag bestämmer vem, och under vilka regler, som är välkomna i mitt hem.

    Blockera mammans nummer först av allt. Hon har inget med er att göra med sitt gnäll.

  • Anonym (Stack­are!)
    Sat 31 Jul 2021 15:52
    #29
    +3

    Jag hade inte släppt in flickvännen, jag hade blockat mammans nummer och satt mig ner för länge sen och tagit ett mycket allvarligt snack med sonen. 2 år är på tok för länge! Han verkar i det närmaste hjärntvättad och har tappat självkänslan och det måste han få hjälp att komma ur.

  • Sat 31 Jul 2021 16:07
    #30
    Anonym (Stackare!) skrev 2021-07-31 15:52:14 följande:

    Jag hade inte släppt in flickvännen, jag hade blockat mammans nummer och satt mig ner för länge sen och tagit ett mycket allvarligt snack med sonen. 2 år är på tok för länge! Han verkar i det närmaste hjärntvättad och har tappat självkänslan och det måste han få hjälp att komma ur.


    ja precis.
  • Anonym (E)
    Sat 31 Jul 2021 16:42
    #31
    +5
    Anonym (Anno nym) skrev 2021-07-31 15:35:10 följande:

    Först när jag läste så tänkte jag att sonen är 13-14.

    Han  är 18 och borde klara sig själv.

    Det låter öven som att ni försöker ha kontroll över honom.

    Tag ett snack med honom personligen om situationen.


    När jag var 18 och gick på gymnasiet hade jag varit väldigt hjälpt av att mina föräldrar gått in och stöttat mig när min pojkvän körde min självkänsla i botten. Hade de tagit sitt föräldraansvar hade jag sluppit att hamna i ett misshandelsförhållande som varade tills jag fick hjälp av vänner att bryta det när jag var 22 och han hotade att döda vår hund. Istället sa de att de valde att låta mig lösa allting själv, bara att de stöttade mig. Jag hade behövt handgriplig hjälp, för jag kunde inte fatta några beslut. Man är väldigt sällan stark nog helt ensam när det kommer till att normerna förskjuts och du tappar tron på dig själv.
  • Anonym (...)
    Sat 31 Jul 2021 20:13
    #32
    Anonym (man) skrev 2021-07-31 14:16:56 följande:
    Att ens barn är myndig tar inte bort föräldraransvaret man har för sina barn, det har man livet ut. Dessutom är 18 år ingenting vad gäller livserfarenhet och förhållanden. 
    Ja det spelar egentligen ingen roll att han är myndig. Han bestämde vem han träffar  och val av flickvän innan det också.
  • Anonym (J)
    Sat 31 Jul 2021 21:07
    #33

    Han är över 18 år, då kan ni inte bestämma detta!! Synd att ni inte gett honom bättre självförtroende från början.

  • Anonym (Oroli­g mamma) Trådstartaren
    Sat 31 Jul 2021 21:29
    #34
    +1

    Hej alla som svarat.

    Jo ni ska veta vad vi pratat med sonen om detta och han håller med oss. Han ska säga till henne då hon gör fel. Och nej vi är inga passiva föräldrar ( vi är två föräldrar ) vi pratar och stöttar vår son dagligen. Då han har grav dyslexi och ADD så behöver han lugn och ro då han pluggar. Och det har vi sagt till flickvännen och hennes mamma. Sen förstår vi också att han måste bestämma själv om han vill vara ihop med flickvännen, vi talar bara om för honom vad som är rätt och fel. Hur man beter sig som vuxen och att man har ett eget ansvar. Sen då flickvännen föräldrar inte tar nått större ansvar över sin dotter, utan det är min son som ska göra det. Han är i en jobbig sits och vill bara hans bästa. Han kommer alltid vara " MITT " barn oavsett om han är 18 eller 35.

  • Anonym (Gotla­ndsrus­s)
    Sat 31 Jul 2021 22:21
    #35
    Anonym (Anno nym) skrev 2021-07-31 15:35:10 följande:

    Först när jag läste så tänkte jag att sonen är 13-14.

    Han  är 18 och borde klara sig själv.

    Det låter öven som att ni försöker ha kontroll över honom.

    Tag ett snack med honom personligen om situationen.


    Det här var vad jag trodde också, att de var riktigt, riktigt unga, max 15. Vid 18 borde man klara av att själv sätta sina gränser, har han något problem som gör honom mindre självständig? De 18-åringar jag känner har inga som helst problem med att fräsa ifrån till sina flick-/pojkvänner. Kan ni försöka boosta hans självförtroende på något sätt?
  • Anonym (man)
    Sat 31 Jul 2021 22:30
    #36
    +2
    Anonym (J) skrev 2021-07-31 21:07:23 följande:

    Han är över 18 år, då kan ni inte bestämma detta!! Synd att ni inte gett honom bättre självförtroende från början.


    Kan och kan, visst har sonen rätt att vara med vem han vill med det är fortfarande föräldrarnas hem och det är de som bestämmer vem som får vistas där. De finns inget som säger att de måste släppa in ett psykfall i sitt hem eller vara trevliga mot hennes mamma.
  • Sat 31 Jul 2021 22:49
    #37
    +5

    Han blir ju misshandlad! Han ska avsluta med denna flicka innan hon bryter ner honom helt. Bli inte medberoende, se henne for vad hon ar, later som narccissist tendenser..

  • Anonym (qwert­y)
    Sun 1 Aug 2021 11:07
    #38
    +5

    Blockera hennes ohc hennes familjs nummer på era telefoner.
    Ni har inget att göra med hennes hysteri.
    Sätt dig ned och prata med din son, ta upp din oro och fråga om det är så här han vill ha det för resten av livet, för om han inte vill det och inte ser någon framtid med henne är det bättre at göra slut.

  • Anonym (J)
    Sun 1 Aug 2021 15:07
    #39
    Anonym (man) skrev 2021-07-31 22:30:05 följande:

    Kan och kan, visst har sonen rätt att vara med vem han vill med det är fortfarande föräldrarnas hem och det är de som bestämmer vem som får vistas där. De finns inget som säger att de måste släppa in ett psykfall i sitt hem eller vara trevliga mot hennes mamma.


    Nej, släppa in henne måste de ju inte göra. Men att hon ringer och tjafsar och stör får han reda ut.
Svar på tråden Sonens flickvän och familj förstör sonens liv!