• Anonym (Ts)

    Har/kommer ni vaccinera er mot covid-19?

    Har/kommer ni ta vaccin? Om ni har tagit vaccin har ni fått några biverkningar? Känner ni någon som fått biverkningar?

    Om ni inte tänker vaccinera er, varför inte?

  • Svar på tråden Har/kommer ni vaccinera er mot covid-19?
  • Anonym (post-covid 2)

    På plussidan så gjorde min eländiga covid-upplevelse där i starten att alla kollegor blev superförsiktiga, och ledningen har överöst oss med sprit, munskydd och visir och varit väldigt flexibla med hemarbete.

    Så tills nu har bara 4 av 55 varit sjuka.

  • KingsCrown
    Anonym (post-covid 2) skrev 2021-08-01 13:47:12 följande:
    Det var tidigt i mars, smittan var inte spridd i min hemregion men jag blev av jobbet skickad till Stockholm med bil på en endags-konferens som var bokad sen fyra månader. Vi hade betalt rätt mycket pengar för att stå där, och det var sista resan innan vi skulle lägga ner resandet p.g.a. covidnyheterna från världen i övrigt. Alla spritade sig, ingen skakade hand och det var begränsat antal deltagare men inga munskydd, för det hade ingen då.

    Då jag är verksam inom medicinområdet träffade jag bl.a. en läkare från St Görans sjukhus, han talade tyst och det var folk som snackade runtom så jag var tvungen att luta mig nära för att höra. Blev sjuk på söndagen 4 dygn efter hemkomst och mina två familjemedlemmar insjuknade +1 och +2 dagar efter mig. Det stämmer med att det beskrivs att man kan smitta 1-2 dagar innan man själv får symptom.

    Och sen läste jag på nätet att de hade ett flertal fall i personalen på St Göran veckan efter.

    Så jag tror att det var den läkaren som smittade mig. Vi fick inget meddelande om att det varit mass-smitta på konferensen i övrigt och givet ämnet så tror jag att de hade skickat ut om det var så.

    Min kollega som åkte i bilen med mig blev inte sjuk men han talade aldrig med den personen. Detta var en onsdag, jag jobbade på kontoret halva torsdag och fredag men satt i min egen "hörna" så smittade då troligen bara en kollega, som insjuknade i samma veva.
    Ajdå, jag förstår. Då kan man förmoda att antingen läkaren eller någon av de andra mötesdeltagarna var smittade, kanske ovetande om de var symtomfria, och sen cirkulerade viruspartiklarna i rummet och utandningsluften som ni alla delade. Tack för att du berättade.

    Det är synd att munskydden blev så motarbetade. Jag tillhör dem som började använda dem redan våren -20 när det blev alltmer tydligt att FHM var helt galet ute i sina rekommendationer. Fick konstiga blickar när jag gick med munskydd på Ica, men det struntade jag i. Min gamla bakteriefobi som jag bearbetade bort för många år sen började vakna till liv i o med covid, och den har gynnat mig väl under pandemin!
  • mari123

    Har tagit båda mina sprutor utan dramatik.! Tog sprutan mot "svinflunsan" också när dt begav sig.................men faktiskt kändes det då mer dramatiskt!? Vi stod och trängdes (ja det gjorde man på den tiden) i en REJÄLT lång kö för att få sprutan och stämningen var en SMULA spänd faktiskt.............men det är historia. Snick snack kvinna 65 vaccinerad

  • EnAnonumius

    Har vaccinerat mig.. Båda doserna..
    Vaccin från Pfizer,BioNTech..

    Tog dos 1 27/5, enda biverkningen var att jag fick viss ömhet i stickstället och blev trött, inte sjukdomskänsla utan bara trött. Tröttheten satt i c:a ett dygn.

    Tog dos 2 8/7 och de enda biverkningen var lättare ömhet i stickstället.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (A)
    KingsCrown skrev 2021-08-01 14:00:57 följande:

    Ajdå, jag förstår. Då kan man förmoda att antingen läkaren eller någon av de andra mötesdeltagarna var smittade, kanske ovetande om de var symtomfria, och sen cirkulerade viruspartiklarna i rummet och utandningsluften som ni alla delade. Tack för att du berättade.

    Det är synd att munskydden blev så motarbetade. Jag tillhör dem som började använda dem redan våren -20 när det blev alltmer tydligt att FHM var helt galet ute i sina rekommendationer. Fick konstiga blickar när jag gick med munskydd på Ica, men det struntade jag i. Min gamla bakteriefobi som jag bearbetade bort för många år sen började vakna till liv i o med covid, och den har gynnat mig väl under pandemin!


    Jag blev smittad trots munskydd. De vanliga skydden folk har är inte något skydd mot sjukdom. Det skall skydda omgivningen om du själv är sjuk.

    Jag fick mild sjukdom. Förkylningssymtom någon vecka. Jag har ändå tagit båda sprutorna för att få en "boodster" och kanske bättre skydd mot olika mutationer. Egentligen tror jag att infektion i sig är effektivare skydd än vaccinet, men har man inte varit sjuk tror jag att riskerna med covid är oerhört mycket större än risken med vaccinet.

    Av vaccinet fick jag ont i armen 2 dagar. Mindre värk efter andra sprutan. Moderna.
  • KingsCrown
    Anonym (A) skrev 2021-08-02 06:55:05 följande:
    Jag blev smittad trots munskydd. De vanliga skydden folk har är inte något skydd mot sjukdom. Det skall skydda omgivningen om du själv är sjuk.

    Jag fick mild sjukdom. Förkylningssymtom någon vecka. Jag har ändå tagit båda sprutorna för att få en "boodster" och kanske bättre skydd mot olika mutationer. Egentligen tror jag att infektion i sig är effektivare skydd än vaccinet, men har man inte varit sjuk tror jag att riskerna med covid är oerhört mycket större än risken med vaccinet.

    Av vaccinet fick jag ont i armen 2 dagar. Mindre värk efter andra sprutan. Moderna.
    Munskydd är förstås ingen universallösning. Bara en del i den. Men hur påverkade vaccinet ditt immunförsvar fem år senare och risken för hjärtinfarkt? Eller visst ja, det kan vi inte veta ännu. Håller tummarna!
  • Hum Hum Humla

    Jag fick covid i mars i år och det enda ställe jag kan tänka mig att jag blivit smittad (som skulle stämma med inkubationstiden) är antingen när jag var på mammografi eller när jag följde med dottern till sjukgymnasten (inkl bussresa dit) och båda gångerna hade jag munskydd hela tiden. 

    Sen tog jag i alla fall vaccinet i maj och juli. Dagen efter första sprutan var jag illamående och hade huvudvärk, efter den andra kände jag ingenting (förutom öm i armen förstås). 

  • Anonym (Inget vaccin)

    Jag har inte tagit det och kommer inte heller att göra det.

    Orsaken? Området där jag bor är riskområde för TBE, så varje år hajpas detta vacvin nästan lika mycket som covid19-vaccinet gör just nu. För några år sedan lät jag mig övertalas och tog det. Blev oerhört sjuk redan efter en dos. Läkare konstaterade att jag hade fått symptom på hjärninflammation, den sjukdom vaccinet skulle skydda emot. Detta kunde hända, men som en mycket sällsynt biverkning. Än idag har jag bestående vaccinskador som påverkar min vardag.

    Detta har lärt mig tre saker:

    1) att inte ta vaccin som jag inte personligen verkligen behöver.

    2) att inte ta vaccin bara för att alla säger att jag borde, utan att först kalkylera noga med riskerna.

    3) att man ska vara beredd på varenda biverkning som någonsin rapporterats, även om den är sällsynt.

    Jag kan i teorin förstå resonemanget om att ta vaccinet för andras skull, men med de erfarenheter jag har väljer jag att vara egoist i det avseendet. Jag är inte intresserad av att riskera den lilla hälsa jag har kvar för att någon annan kan bli sjuk om jag inte vaccinerar mig. (Själv är jag ung och har haft covid-19 och det gick hur bra som helst, kan tilläggas. Samtliga jag känner har klarat sjukdomen helt utan problem, även de jag känner som varit klassade som riskgrupper).

  • Påskliljaa23

    Jag är 21 år gammal, fick Pfizer som vaccinationsspruta för en vecka sedan som var även var min första dos. Jag hade endast ont i armen under ett dygn, kändes lite som träningsvärk. Sen var det inte mer än så. Mina närmsta vänner har fått liknande symtom vid första dosen. Däremot har vissa känt av feber och förkylningssymtom vid andra dosen. Själv ska man ta andra dosen i september!

  • KingsCrown
    Påskliljaa23 skrev 2021-08-02 15:43:31 följande:

    Jag är 21 år gammal, fick Pfizer som vaccinationsspruta för en vecka sedan som var även var min första dos. Jag hade endast ont i armen under ett dygn, kändes lite som träningsvärk. Sen var det inte mer än så. Mina närmsta vänner har fått liknande symtom vid första dosen. Däremot har vissa känt av feber och förkylningssymtom vid andra dosen. Själv ska man ta andra dosen i september!


    Vad skönt att det "inte var mer än så" - en vecka efter att du tog sprutan. Vad som händer med ditt immunförsvar och andra organ de närmaste åren är ju svårare att veta, men jag håller tummarna för dig.
  • Påskliljaa23
    KingsCrown skrev 2021-08-02 16:04:08 följande:

    Vad skönt att det "inte var mer än så" - en vecka efter att du tog sprutan. Vad som händer med ditt immunförsvar och andra organ de närmaste åren är ju svårare att veta, men jag håller tummarna för dig.


    Ja! Man vet aldrig, men man litar självklart på forskningen över detta vaccin som har pågått i flera år ;) sen bryr jag mig om mina medmänniskor, än att vara självisk kanske. Det är upp till var och en dock! Det är trots allt ett val, alla har sin egna anledningar till varför man tar och inte tar vaccinet.
  • KingsCrown
    Påskliljaa23 skrev 2021-08-02 16:11:27 följande:
    Ja! Man vet aldrig, men man litar självklart på forskningen över detta vaccin som har pågått i flera år ;) sen bryr jag mig om mina medmänniskor, än att vara självisk kanske. Det är upp till var och en dock! Det är trots allt ett val, alla har sin egna anledningar till varför man tar och inte tar vaccinet.
    Absolut, men du kan fortfarande smitta dina medmänniskor. Risken är nog rentav större att du gör det nu när du tror att du kan leva mer oförsiktigt.
  • Påskliljaa23
    KingsCrown skrev 2021-08-02 16:24:33 följande:

    Absolut, men du kan fortfarande smitta dina medmänniskor. Risken är nog rentav större att du gör det nu när du tror att du kan leva mer oförsiktigt.


    Det är jag fullt medveten om. Läser på innan jag bestämmer mig för att göra något. Vem har sagt att jag ska leva mer oförsiktigt? Kommer fortfarande följa restriktionerna, med gott samvete över att riskgraden är ytterligare minimerat på grund av min vaccination.
  • KingsCrown
    Påskliljaa23 skrev 2021-08-02 16:31:09 följande:
    Det är jag fullt medveten om. Läser på innan jag bestämmer mig för att göra något. Vem har sagt att jag ska leva mer oförsiktigt? Kommer fortfarande följa restriktionerna, med gott samvete över att riskgraden är ytterligare minimerat på grund av min vaccination.
    Skönt att höra, Påskliljaa23. Det är bara en egen reflektion som jag gjort i sommar - att vaccinerade struntar i avstånd, munskydd och beter sig som om pandemin är över, medan de ovaccinerade håller fast vid försiktighetsrutinerna. Bra att det finns undantag!
  • EnAnonumius
    KingsCrown skrev 2021-08-02 16:36:17 följande:
    Skönt att höra, Påskliljaa23. Det är bara en egen reflektion som jag gjort i sommar - att vaccinerade struntar i avstånd, munskydd och beter sig som om pandemin är över, medan de ovaccinerade håller fast vid försiktighetsrutinerna. Bra att det finns undantag!
    I det kan jag hålla med om, att det finns många som struntar i att hålla avståndet, munskydd sprita händerna när de skall handla.
    Fast hur VET du att det är just bara de som vaccinerat sig som struntar i det?
    Det kan ju lika gärna vara okunniga icke vaccinerade som struntar i riktlinjerna för att de tror att folk som vaccinerat sig inte kan vara smittbärare för att de är då vaccinerade. 
    Så hur vet du av objektiv fakta att det är just bara vaccinerade som struntar i avståndet, munskydd och avstånd?

    Jag såg många innan vaccinet kom, som ignorerade munskydd, avstånd och att använda handsprit när de skulle handla. 

    Jag går så lång att jag även spritar in  varukorgens/kundvagnens handtag utöver mina händer.

    /Vaccinerad som fortfarande följer riktlinjerna. (Men tog ändå inte ditt svar personligt faktiskt).
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • KingsCrown
    EnAnonumius skrev 2021-08-02 17:47:34 följande:
    I det kan jag hålla med om, att det finns många som struntar i att hålla avståndet, munskydd sprita händerna när de skall handla.
    Fast hur VET du att det är just bara de som vaccinerat sig som struntar i det?
    Det kan ju lika gärna vara okunniga icke vaccinerade som struntar i riktlinjerna för att de tror att folk som vaccinerat sig inte kan vara smittbärare för att de är då vaccinerade. 
    Så hur vet du av objektiv fakta att det är just bara vaccinerade som struntar i avståndet, munskydd och avstånd?

    Jag såg många innan vaccinet kom, som ignorerade munskydd, avstånd och att använda handsprit när de skulle handla. 

    Jag går så lång att jag även spritar in  varukorgens/kundvagnens handtag utöver mina händer.

    /Vaccinerad som fortfarande följer riktlinjerna. (Men tog ändå inte ditt svar personligt faktiskt).
    Jag utgår från folk jag känner, inte främlingar i mataffären. Jag känner många som har vaccinerat sig och har inställningen att det nu är fritt fram att festa, resa och glömma det här med covid under sommaren. Jag har haft många diskussioner med folk om det. Så jag grundar alltså min uppfattning på det.
  • Påskliljaa23
    KingsCrown skrev 2021-08-02 17:53:37 följande:

    Jag utgår från folk jag känner, inte främlingar i mataffären. Jag känner många som har vaccinerat sig och har inställningen att det nu är fritt fram att festa, resa och glömma det här med covid under sommaren. Jag har haft många diskussioner med folk om det. Så jag grundar alltså min uppfattning på det.


    Jag hoppas du isåfall informerar dina vänner eller bekanta om hur det egentligen ligger till! Och att de förhoppningsvis ställer om sin inställning, och är mer försiktiga i framtiden :D självklart finns det undantag, men många är tyvärr felinformerade och därav ignoranta. Tur de har dig isåfall som diskuterar med dem!
  • EnAnonumius
    KingsCrown skrev 2021-08-02 17:53:37 följande:
    Jag utgår från folk jag känner, inte främlingar i mataffären. Jag känner många som har vaccinerat sig och har inställningen att det nu är fritt fram att festa, resa och glömma det här med covid under sommaren. Jag har haft många diskussioner med folk om det. Så jag grundar alltså min uppfattning på det.
    Och det var ju något du informerade om att det var dem du känner som är sådana? Nej fans ingen sådan information i din text man svarade på fast man dubbel kollat. 
    Så hur anser du att folk skall veta att du menade "dem du känner", när du medvetet utlämnade den vitala informationen? 

    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • KingsCrown
    EnAnonumius skrev 2021-08-02 23:04:06 följande:
    Och det var ju något du informerade om att det var dem du känner som är sådana? Nej fans ingen sådan information i din text man svarade på fast man dubbel kollat. 
    Så hur anser du att folk skall veta att du menade "dem du känner", när du medvetet utlämnade den vitala informationen? 
    Jag har inte påstått att folk ska veta vad jag menade. Jag förklarade det på förekommen anledning. Du verkar leta efter konflikter där det inte finns några. Måste vara jobbigt.
Svar på tråden Har/kommer ni vaccinera er mot covid-19?