• Sun 1 Aug 2021 09:03
    865 visningar
    15 svar
    15
    865

    SD vill inte stoppa möjligheten att begränsa hat och faker news på sociala medier

    Detta ÄR en otroligt tung och viktig fråga, det är otroligt viktigt att den lyfts upp och uppmärksammas.

    Som jag upplever det i "mitt flöde" så är det idag mycket riktigt en viss grupp som oftast belyser och problematiserar denna fråga, samt får ständiga mycket kraftiga mothugg.
    Kort o gott så beror ju detta på att de som drabbas inte håller sig inom åsiktskorridoren, eller rättar sig till vad som anses "PK".

    Problemet är INTE att "hets och hat" på gruppnivå modereras, utan att de som driver olika sociala medier själva tillåts agera åklagare, domare och jury i varje enskilt fall och därmed tillämpa denna "deplattformering" fullständigt godtyckligt.

    Detta upplevs givetvis inte som ett problem av de som håller sina åsikter och tankar inom åsiktskorridoren och vad som anses "PK", de gynnas ju av att de som har "avvikande" åsikter tystas.
    De sitter ju bara och hejjar på eftersom de som tystas har "fel åsikt" och allt de säger och tycker är "fel", eller kan klassas som "hets och hat"......

    Min personliga uppfattning är att de som nu belyser detta fenomen har ruttnat ordentligt på dessa dubbla måttstockar, om man problematiserar "fel frågor" eller kritiserar "fel grupper" så drar häxjakten och lynchmobben igång direkt.

    Samtidigt som de som håller sig inom åsiktskorridoren tillåts säga och tycka precis samma saker bara för att de riktar sin kritik mot "rätt grupp" eller problematiserar något på "rätt sätt".

    De som INTE ser dessa möjligheter till "deplattformering" som ett problem är de som förespråkar olika regelverk för olika individer.
    JAG ska ju givetvis få säga och tycka som JAG vill eftersom JAG har ju rätt och har bra värderingar, men de som tycker något annat har ju fel så de ska med alla medel tystas.
    Medans de som problematiserar detta godtyckliga tillämpande av vad som är "hets och hat" anser att samma regler ska gälla alla.

Svar på tråden SD vill inte stoppa möjligheten att begränsa hat och faker news på sociala medier