• Anonym (Ching­y)
    Sat 31 Jul 2021 23:33
    254 visningar
    4 svar
    +1
    4
    254

    Covid vaccin... en del av säsongsinfluensan framöver?

    Jag har Inte tagit vaccin än. För ca 3 mån sen fick jag covid. Hade ont i hela kroppen. Lätt förkylning. Hjärntrötthet. Snuva. Orkeslös osv. Pågick ungefär en vecka. Tröttheten fortsatte några veckor till.

    För någon månad sedan öppnade de upp för min ålder. Jag tänkte då att jag avvaktar. Jag har nyligen haft covid och tänker att utifrån den info jag läst så täcker vaccinet en ca 6-8 mån. Att ha antikroppar skyddar en ungefär lika länge.

    Om jag tar vaccinet så tar jag det i så fall till hösten inför influensasäsongen. Tänker jag fel? Varför ta det nu när jag ändå har ett skydd? Min make tycker vi ska ta det NU. han hade också covid samtidigt. Hade väldigt lindriga besvär.

    Hade idag en diskussion med några vänner om just vaccinet. En del av de har redan tagit andra har inte gjort det än men ska. Jag tvekar nu ännu mer när det talas om dos 3, 4. Kanske påfyllnaden är här och där. Min teori är att covid vaccinet kommer att ?bakas? in i den årliga influensavaccinet. Vilket då innebär att i princip endast riskgrupper tar det... (jag vet att en del som inte är i riskgrupp också tar det av olika anledningar - t ex nära anhörig som är riskgrupp som bor under samma tak som en osv). Jag är inte emot vaccin. Men jag tvekar mer och mer på att ta detta? Jag har tagi influensavaccinet då jag ansetts vara i riskgrupp (gravid). Mitt barn har fått säsongsvaccinet flertalet ggr pga riskgrupp. Fick den även i år för att ändå ge något sånär skydd om hen skulle få covid och/eller säsongsinfluensan.

    Ärligt talat, varför ska varenda kotte ta detta vaccin? Jag blir inte klok på det hur jag än vrider och vänder på det. Vi har haft många äldre som gått bort pga underliggande sjukdom med covid. Flera av dem hade troligtvis inte klarat säsongsinfluensan heller pga underliggande hälsotillstånd samt ålder. Många av de som gått bort gjorde det i början innan restriktionerna stramades åt. Jag förstår att man inte endast tar vaccin för sin egna skull utan för sin omgivning också. Men ogillar det ?tvång? som kommit med covid vaccinet. Jag tog inte heller svininfluensa vaccinet. Bodde utomlands då. Så jag minns inte om det var lika stort här som covidvaccinet är nu eller. Men minns att det var mkt prat om att alla måste vaccinera sig osv.

    Äh. Alldeles för sent för ett sådant här inlägg. Totalt osammanhängande text och vet inte heller vad jag egentligen vill ha ut av det. Men hur tänker ni andra. På riktigt. Utan massa påhopp eller oneliners om att ta vaccin osv. Utan jag är genuint nyfiken på hur ni tänker.

  • Svar på tråden Covid vaccin... en del av säsongsinfluensan framöver?
  • Sun 1 Aug 2021 14:58
    #1

    Dar jag bor, ej Sverige, rekommenderas alla ta arliga influensavaccin. Att Sverige bara rekommenderar riskgrupper har ju med ekonomi att gora.

    Blicka tillbaka, se bilder etc fran nar covid borjade - t ex kylbilar utanfor de fulla barhusen och massgravarna i NY; sa kanske du paminns om varfor just covid anses vara prioriterat i vaccinsammanhang.

  • Anonym (Minna­)
    Sun 1 Aug 2021 15:58
    #2

    Jag hade tagit vaccinet, det ger ökat skydd. Det är viktigt att vi vaccinerar i stort sett alla för att stoppa spridningen, annars kommer vi bara fortsätta att få nya och värre mutationer som vi inte rår på med vaccin. Jag vet f ö fler än en som fått covid 2 ggr (sjukvårdspersonal här i Sverige). Även flera (inkl barn) med långtidscovid. Detta är verkligen inget att leka med. Önskar inget hellre än att alla skulle ta sitt ansvar solidariskt kring detta.

  • KingsC­rown
    Sun 1 Aug 2021 16:09
    #3
    -1

    Anonym (Chingy), jag tänker att jag ska fortsätta undvika att bli smittad av covid, så att jag slipper ta en massa vaccinsprutor vars långsiktiga konsekvenser vi inte känner till ännu. Jag menar inte att jag ska isolera mig från omvärlden, för det har jag aldrig gjort, men fortsätta att vidta de försiktighetsåtgärder som jag hittills gjort, så länge som pandemin pågår och det behövs. Du skrev att du själv fick covid för några månader sen. Börja med att klura på varför du fick det och hur du kan förhindra att det händer igen. Här kommer några tips du kan tänka på:

    - Håll avstånd till andra utanför det egna hushållet.
    - Bär mun- eller (ännu hellre) andningsskydd i miljöer där du är under samma tak som andra och därmed delar deras syre.
    - Häng av dig ytterkläder utanför hushållet.
    - Har du långt hår, stoppa in det i nåt när du är ute i offentliga miljöer så att viruset inte fastnar i det.
    - Städa ditt hem som om det vore ett sjukhus, det vill säga antibakteriellt.
    - Jobba hemifrån. Om det inte är möjligt, säg upp dig från ditt nuvarande jobb och skola om dig till ett sådant som går att sköta hemifrån. Finns massor med möjligheter nu.
    - Efter att ha vistats i offentliga miljöer, ta några sprut av Vicks First Defence i näsborrarna. Det dödar förkylningsbakterier i slemhinnorna, och förmodligen covid också. Jag beställer det från en brittisk nätbutik.
    - Stärk din grundhälsa genom vitamintillskott (D, zink, magnesium, omega3) samt näringsrik kost och motion så att din kropp är fit for fight för eventuella angrepp utifrån, som ex covid.
    - Se till att andra personer i ditt hushåll följer samma riktlinjer som ovan.

    Ja, det var nog det hela. Följ dessa enkla små självklarheter så vill jag nästan lova att du inte behöver oroa dig för covid - utan att ha vaccinerat dig!

  • Anonym (Ching­y) Trådstartaren
    Sun 1 Aug 2021 19:15
    #4

    Jag fick det genom barnen som går på förskola vars pedagoger fick det. Har annars jobbat hemma sedan starten av pandemin. Oftast beställt hem mat osv via mathem etc. Så minimalt ute bland folk. Nu byter jag jobb o kan ej jobba hemifrån längre.

    Jag tror dessutom jag haft det två ggr. En gång i starten av pandemin (mars/april 2020). Hade då en vecka av samma symtom men då var inte testningen lika utbredd. Och min chef menade att de symtom jag hade ej var de som DÅ hade framkommit kring covid. Idag vet vi mer. Så denna gång var det inga tveksamheter på att jag skulle testa mig. Och så kom det tillbaka positivt. Övertygade om att jag hade fått positivt även för 1år sedan också.

Svar på tråden Covid vaccin... en del av säsongsinfluensan framöver?