Forum Allmän debatt - Känsliga rummet
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Mobbning på jobbet!

    Sön 1 aug 00:49 Läst 0 gånger Totalt 17 svar
    Anonym (Alice­)
    Visa endast
    Sön 1 aug 00:49

    Jag har alltså jobbat på mitt jobb inom service i över 2,5 år och jag vill alltid kundens bästa och har en förmåga att dra till mig frågor och jag hänvisar vidare då jag jobbar inom kundservice:mottagning. Så skulle jag leta efter en produkt tillsammans med en kund, vi kikar tillsammmans och han är hur lugnt som helst.

    Så kommer min kollega 40+ som verkar hata mig. ?Du kan gå till din disk istället, du gör mer nytta där än på kontoret? han sa det med en allvarlig ton framför kund.

    Jag gick då in på kontoret. Samma var det med ansvarig som stod framför kunder och hade morgon möte och sa hur slöa vi var och att vi ska kämpa för varje öre och göra något/pyssla med något hela tiden, den som inte gör något hela tiden kommer hamna på privat möte. Så allvarligt är verkligen inte fallet. Det är något skit varje vecka. Det är liksom aldrig bra nog.

    Är detta mobbning eller vanligt? Har flera gånger varit beredd på att söka nytt jobb men jag har ingen universitets utbildning, är 23 år och hade önskat att utvecklas där jag är men..

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-08-01 17:30
    HÖRNI! Han sa ''du gör ingen nytta här, se kön i kundservice där gör du mer nytta'' och han var allvarlig och kunden bredvid mig kollade ju såklart.

    Så det slutade med att jag grät.

  • Sön 1 aug 01:43 #1

    Man vinner mycket pa att stå upp for sig sjalv. Du kommer enbart vinna pa att konfrontera nagon du kanner dig talad till pa ett nedlatande satt.

    Det ar din arbetsplats, och om han far dig att ma daligt dar, ska han veta det.
    Han kommer sakert att uppskatta att du ar rak nar du visar att du inte fortjanar att bli behandlad sa.

  • Anonym (Rakt på sak)
    Visa endast
    Sön 1 aug 07:39 #2

    Men prata med chefen!! Det där är inte alls ett ok arbetsklimat! Sedan pratar du med facket (även om du kanske inte är medlem så är det bra för dem att veta) och dessutom skyddsombudet. Om ingen reagerar söker du nytt jobb.

  • Anonym (Rakt på sak)
    Visa endast
    Sön 1 aug 07:40 #3

    Och om du inte har utbildning så skaffa en!!

  • Anonym (Alice­) Trådstartaren
    Visa endast
    Sön 1 aug 17:31 #4
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2021-08-01 07:39:35 följande:

    Men prata med chefen!! Det där är inte alls ett ok arbetsklimat! Sedan pratar du med facket (även om du kanske inte är medlem så är det bra för dem att veta) och dessutom skyddsombudet. Om ingen reagerar söker du nytt jobb.


    Känns som att säger jag till chefen kommer hon inte förmedela eller göra något åt det ändå för hon är typ tjenis med honom och är ganska feg. 
  • Anonym (Alice­) Trådstartaren
    Visa endast
    Sön 1 aug 17:36 #5

    Får alltid sådant på mig.

  • Anonym (Rakt på sak)
    Visa endast
    Sön 1 aug 17:43 #6
    Anonym (Alice) skrev 2021-08-01 17:31:13 följande:
    Känns som att säger jag till chefen kommer hon inte förmedela eller göra något åt det ändå för hon är typ tjenis med honom och är ganska feg. 
    Om du inte har provat så vet du inte. Du måste ändå ta det i rätt ordning. Chefen först, sedan facket och skyddsombud. Och chefens chef.
  • Anonym (H)
    Visa endast
    Sön 1 aug 17:51 #7

    Bara en fundering, ingår det i ditt jobb att leta produkter åt kunder?

    Kundservice är inte den trevligaste miljön direkt och brukar vara hög personalomsättning. Tycker dock inte att det låter som mobbing, men det är ju svårt att veta då man inte känner till helheten.

  • Anonym (Kleo)
    Visa endast
    Sön 1 aug 17:52 #8

    Jag förstår inte riktigt vad som hänt, men om det är oklart hur du ska prioritera bland dina arbetsuppgifter så fråga din chef vad som har högsta prioritet. En kollega som är på samma nivå som du i organisationen kan inte beordra vad du ska göra, om inte chefen uttryckligen bett hen om det.

    Grejen med mötet förstår jag inte alls. Stod ansvarig och sa till kunder han hade möte med att personalen är slö?

  • Anonym (Alice­) Trådstartaren
    Visa endast
    Sön 1 aug 17:56 #9
    Anonym (H) skrev 2021-08-01 17:51:59 följande:

    Bara en fundering, ingår det i ditt jobb att leta produkter åt kunder?

    Kundservice är inte den trevligaste miljön direkt och brukar vara hög personalomsättning. Tycker dock inte att det låter som mobbing, men det är ju svårt att veta då man inte känner till helheten.


    Saken är att jag gick ekonomi på gymnasiet så egentligen skulle jag tänka mig något mer administrativt. Men saken är att jag står inom kundservice disken liksom och vi har flera olika avdelningar, vi brukar alltid hänvisa vidare liksom, men han var upptagen han som sa att jag inte gör någon nytta på hans avdelning. Jag tycker dock inte att det är rätt, man står inte och säger så till en anställd kollega när kunden står bredvid oss båda och hör på detta? jag anser iallafall att han kunde sagt något trevligare. SEN härmar han ibland vissa saker jag säger i mitt tonläge liksom när jag ska springa till lagret åt honom. 
  • Anonym (H)
    Visa endast
    Sön 1 aug 18:23 #10
    Anonym (Alice) skrev 2021-08-01 17:56:21 följande:
    Saken är att jag gick ekonomi på gymnasiet så egentligen skulle jag tänka mig något mer administrativt. Men saken är att jag står inom kundservice disken liksom och vi har flera olika avdelningar, vi brukar alltid hänvisa vidare liksom, men han var upptagen han som sa att jag inte gör någon nytta på hans avdelning. Jag tycker dock inte att det är rätt, man står inte och säger så till en anställd kollega när kunden står bredvid oss båda och hör på detta? jag anser iallafall att han kunde sagt något trevligare. SEN härmar han ibland vissa saker jag säger i mitt tonläge liksom när jag ska springa till lagret åt honom. 
    Vad du studerat på gymnasiet och vad du skulle kunna tänka dig att jobba med är inte relavant för vilka arbetsuppgifter du har. Antingen ingår det att hjälpa kunden att söka produkter, eller så gör det inte det. Om du ska stå vid din disk kan jag förstå irritationen faktiskt. Ditt ansvar är förmodligen att beta av kön till kundtjänst. Inte att springa och leta produkter. Du felprioriterade helt enkelt.
  • Anonym (Alice­) Trådstartaren
    Visa endast
    Sön 1 aug 18:27 #11
    Anonym (H) skrev 2021-08-01 18:23:10 följande:
    Vad du studerat på gymnasiet och vad du skulle kunna tänka dig att jobba med är inte relavant för vilka arbetsuppgifter du har. Antingen ingår det att hjälpa kunden att söka produkter, eller så gör det inte det. Om du ska stå vid din disk kan jag förstå irritationen faktiskt. Ditt ansvar är förmodligen att beta av kön till kundtjänst. Inte att springa och leta produkter. Du felprioriterade helt enkelt.
    Chefen säger till mig att vi är usla på att kunna saker om produkterna och att vi måste lära oss mer om dem. OAVSETT så säger man inte framför kunder ''du gör ingen nytta här'' det är otroligt otrevligt. HAN var dessutom upptagen. 
  • Anonym (Kleo)
    Visa endast
    Sön 1 aug 19:05 #12

    Det verkar som att folk på arbetsplatsen (du nämner kollega, chef och ansvarig lite huller om buller) tycker att du kan för lite om produkterna. Fick du någon utbildning om produkterna när du började?

  • Anonym (H)
    Visa endast
    Sön 1 aug 19:12 #13
    Anonym (Alice) skrev 2021-08-01 18:27:01 följande:
    Chefen säger till mig att vi är usla på att kunna saker om produkterna och att vi måste lära oss mer om dem. OAVSETT så säger man inte framför kunder ''du gör ingen nytta här'' det är otroligt otrevligt. HAN var dessutom upptagen. 
    Du verkar fortfarande inte förstå och det där var inget svar på det jag skrev. Jag rekommenderar att du tar reda på vad du förväntas göra och så håller du dig till det. Vet inget ställe där man får lämna kön på det sättet du gör. Du hjälper förvisso en kund, men kunderna i kön blir lidande. Om du gör det du förväntas göra istället, så kommer det säkert att gå smidigare. Som sagt, ta reda på vad du ska göra/prioritera, så ska du se att blir bättre.
  • Anonym (Charl­otte)
    Visa endast
    Sön 1 aug 19:41 #14 +1

    [quote=81282312][quote-nick]Anonym (H) skrev 2021-08-01 19:12:36 följande:[/quote-nick]

    Du verkar fortfarande inte förstå och det där var inget svar på det jag skrev. Jag rekommenderar att du tar reda på vad du förväntas göra och så håller du dig till det. Vet inget ställe där man får lämna kön på det sättet du gör. Du hjälper förvisso en kund, men kunderna i kön blir lidande. Om du gör det du förväntas göra istället, så kommer det säkert att gå smidigare. Som sagt, ta reda på vad du ska göra/prioritera, så ska du se att blir bättre.

    [/

    Men du, lämna tråden eller ändra din attityd. Oavsett vad så behandlar man inte någon, vare sig anställd eller kollega på ett så nedlåtande sätt och absolut inte framför kunder! Även om kollegan blev irriterad så hade hen kunnat sköta det på ett mer korrekt sätt genom att ta henne åt sidan efteråt och prata med henne.

  • Anonym (A)
    Visa endast
    Sön 1 aug 19:43 #15
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2021-08-01 07:39:35 följande:
    Men prata med chefen!! Det där är inte alls ett ok arbetsklimat! Sedan pratar du med facket (även om du kanske inte är medlem så är det bra för dem att veta) och dessutom skyddsombudet. Om ingen reagerar söker du nytt jobb.
    Håller med
  • Anonym (H)
    Visa endast
    Sön 1 aug 19:47 #16
    Anonym (Charlotte) skrev 2021-08-01 19:41:53 följande:
    [quote=81282312][quote-nick]Anonym (H) skrev 2021-08-01 19:12:36 följande:[/quote-nick]
    Du verkar fortfarande inte förstå och det där var inget svar på det jag skrev. Jag rekommenderar att du tar reda på vad du förväntas göra och så håller du dig till det. Vet inget ställe där man får lämna kön på det sättet du gör. Du hjälper förvisso en kund, men kunderna i kön blir lidande. Om du gör det du förväntas göra istället, så kommer det säkert att gå smidigare. Som sagt, ta reda på vad du ska göra/prioritera, så ska du se att blir bättre.
    [/

    Men du, lämna tråden eller ändra din attityd. Oavsett vad så behandlar man inte någon, vare sig anställd eller kollega på ett så nedlåtande sätt och absolut inte framför kunder! Även om kollegan blev irriterad så hade hen kunnat sköta det på ett mer korrekt sätt genom att ta henne åt sidan efteråt och prata med henne.
    Men du, jag får skriva i vilken tråd jag vill, precis som du och alla andra. Tror att det kommer att bli bättre för TS om hon kollar upp vad hon bör prioritera.
  • Sön 1 aug 23:43 #17

    Den första meningen lät lite otrevlig men ändringen som du gjorde gör att det inte alls låter på samma sätt. Hade han inte rätt? Även om han kunde haft en bättre ton och tagit över kunden på ett annat sätt.

Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll