• asdfgh

    Ta med irrelevanta högskolekurser i CV?

    Jag ska söka ett nytt jobb och funderar på om/hur jag ska presentera en kurs jag läste under våren.

    Säg att jag jobbar som ekonom på en byggfirma och har gjort det under rätt många år. Utöver min grundutbildning på högskolan har jag fått vidareutbildning inom ekonomi via företaget. I våras hade jag tröttnat på att inte hänga med i pratet i fikarummet så läste en grundläggande kurs inom bygg, distansvarianten på en kurs som även byggingenjörer läser. Det var intressant och jag lärde mig mycket.

    Nu ska jag söka ett nytt jobb, säg på en advokatfirma. Fortfarande som ekonom. Min byggingenjörskurs är här totalt irrelevant.

    Skulle ni tagit med kursen i ert CV? Högst upp (eftersom den är det senaste jag läste)? Eller längre ned under någon typ av "Övrigt"-rubrik?

    När jag pluggade började jag på ett program men bytte utbildning efter ett år eftersom det inte kändes rätt så jag har några andra kurser som skulle kunna hamna under "Övrigt", dessa är dock från 2003-04 och eftersom jag har min riktiga utbildning efter det har jag bara kört på med kronologisk ordning.

  • Svar på tråden Ta med irrelevanta högskolekurser i CV?
  • asdfgh

    Ekonomi var ett exempel. Jag jobbar redan som ingenjör men inom ett annat område än vad kursen var inom. På mitt nuvarande jobb har jag mycket kontakt med ingenjörer inom detta område och det finns ett glapp mellan vad jag "ska" göra och vad de "ska" göra. Fyller ingen glappet blir det strul för alla inblandade och det för att förenkla detta som jag läste kursen.

    Företaget där jag ska söka jobb har ingen kontakt med den typen av ingenjörer vilket innebär att kursen är irrelevant kunskapsmässigt. Att jag orkat lägga energi på att läsa en kurs som gör att jag har lättare att kommunicera med mina kunder känner jag däremot skulle kunna vinklas som något positivt eftersom det visar att jag är villig att göra det där lilla extra.

Svar på tråden Ta med irrelevanta högskolekurser i CV?