• Anonym (Ann)
    Sun 1 Aug 2021 12:44
    992 visningar
    31 svar
    31
    992

    Äga olika av gemensam bostad. Vem får bestämma om bostaden?

    Vi är på gång att köpa vårt första gemensamma boende. Hittills har vi bott i hyresrätt. Min sambo har högre inkomst och större förmögenhet än vad jag har. Vi har därför valet att antingen köpa något där jag kan gå in med lika mycket eller köpa något som vi äger (och lånar samt betalar) olika mycket till.

    Idag meddelade min sambo att inga objekt i min prisklass intresserar honom. Han har inga problem med att vi äger olika mycket och då också betalar olika på bostaden. Det har inte jag heller. Däremot klargjorde jag att det inte får vara så att han har sista ordet kring hemmet bara för att han äger mer av det. Jag menar att vårt olika ägande spelar roll vid köp och försäljning.

    Men det menade inte han. Han anser att han ska ha mer att säga till om eftersom han ska äga mer. Jag upplyste då om att jag inte längre är intresserad av att köpa ett gemensamt boende.

    Är det orimligt av mig, eller är det han som är orimlig? Jag vill inte bo ?mindre? i vårt boende än vad han gör och vill inte känna mig som en inneboende där han ska bestämma över tapeter och renoveringar. Jag skulle givetvis få vara med och diskutera och välja, men han skulle alltså ha sista ordet. Det skaver och känns fel hos mig.

  • Svar på tråden Äga olika av gemensam bostad. Vem får bestämma om bostaden?
  • Sun 1 Aug 2021 16:55
    #11

    Om han ska ha mer att säga till om är det ju ingen idé att du går in med något alls.

  • Anonym (Kvinn­a 39)
    Sun 1 Aug 2021 16:56
    #12
    Anonym (Ann) skrev 2021-08-01 12:44:46 följande:

    Men det menade inte han. Han anser att han ska ha mer att säga till om eftersom han ska äga mer. Jag upplyste då om att jag inte längre är intresserad av att köpa ett gemensamt boende.


    Flytta inte ihop öht! En kille som tänker på det där sättet vill man inte ha en relation med.
  • Anonym (Gina)
    Sun 1 Aug 2021 17:22
    #13
    +1

    Självklart ska båda ha lika mycket att säga till om oavsett hur stor del ni faktiskt äger. Nåt annat vore ju konstigt att gå med på. Under en period kunde jag inte betala alls till min och min (nu) mans gemensamma boende. Det var ändå en självklarhet för honom att jag hade exakt lika mycket att säga till om i hemmet. Det var ju mitt boende på samma sätt som det var hans.

    Skulle ni förresten ha skrivit samboavtal på bostaden? Annars hade ni ju delat 50/50 på den vid separation oavsett vem som betalat mest pga sambolagen.

  • Anonym (F)
    Sun 1 Aug 2021 17:28
    #14

    Hans inställning säger det mesta. Ska han ha veto liksom?

  • Anonym (Ann) Trådstartaren
    Sun 1 Aug 2021 18:28
    #15
    Anonym (***) skrev 2021-08-01 16:50:21 följande:

    Fast vem vill gå in med pengar och sedan inte få del av värdeökning? Att gå in med  500 000 mer i kontantinsats och inte få någon värdeökning på de pengarna är ju en dålig affär, det hade jag aldrig gått med på. 

    Jag tycker att man ska dela på värdeökningen i förhållande till hur mkt man gått in med.

    Sedan ska naturligtvis lägenheten vara bådas, dvs båda ska ha lika mycket att säga till om när  det gäller möbler, tapeter osv, eftersom det är bådas hem där båda bor. 


    Det här är också min inställning. Han ska givetvis ha en större del av värdeökningen, eftersom han går in med mer pengar, dvs står en högre risk och dessutom betalar mer för boendet.

    Till er som undrar: vi reglerar självklart det juridiska. Och till den som inte tyckte att vi skulle flytta ihop, vi har redan bott ihop i åtta år.
  • Mon 2 Aug 2021 07:07
    #16

    Han är givetvis orimlig. Hur reagerade han när du sa att du inte var intresserad av att köpa ett gemensamt boende längre?

  • Anonym (llll)
    Mon 2 Aug 2021 07:15
    #17
    Anonym (Ann) skrev 2021-08-01 12:44:46 följande:

    Vi är på gång att köpa vårt första gemensamma boende. Hittills har vi bott i hyresrätt. Min sambo har högre inkomst och större förmögenhet än vad jag har. Vi har därför valet att antingen köpa något där jag kan gå in med lika mycket eller köpa något som vi äger (och lånar samt betalar) olika mycket till.

    Idag meddelade min sambo att inga objekt i min prisklass intresserar honom. Han har inga problem med att vi äger olika mycket och då också betalar olika på bostaden. Det har inte jag heller. Däremot klargjorde jag att det inte får vara så att han har sista ordet kring hemmet bara för att han äger mer av det. Jag menar att vårt olika ägande spelar roll vid köp och försäljning.

    Men det menade inte han. Han anser att han ska ha mer att säga till om eftersom han ska äga mer. Jag upplyste då om att jag inte längre är intresserad av att köpa ett gemensamt boende.

    Är det orimligt av mig, eller är det han som är orimlig? Jag vill inte bo ?mindre? i vårt boende än vad han gör och vill inte känna mig som en inneboende där han ska bestämma över tapeter och renoveringar. Jag skulle givetvis få vara med och diskutera och välja, men han skulle alltså ha sista ordet. Det skaver och känns fel hos mig.


    Du har rätt. Oavsett vad som står på låneuppgörelsen med banken så ska ni ju leva tillsammans i denna bostad. Då kan man inte gradera någons bestämmanderätt i det vardagliga livet bara för att man gick in med högre % på lånen. Så anser åtminstone jag. Har man tex gemensamma barn och bygger upp ett helt familjeliv tillsammans, men så ska det varje gång något ska göras i hemmet, bygga på samma parts slutord varje gång. Nej absolut inte.
    Ni vuxna ska vara jämlikar i ert gemensamma hem, som jag antar att ni vill skaffa för att ni älskar varann och vill leva länge tillsammans? 

    Jag och min nya partner köpte hus och han hade möjlighet att lägga mer pengar än jag. Vi har ändå skrivit avtal på att vi äger huset 50/50 och tar gemensamma beslut. Vid försäljning eller eventuell separation kommer han få tillbaka mer pengar än jag. Helt rättvist. 
  • Anonym (Nk)
    Mon 2 Aug 2021 09:14
    #18

    Du har helt rätt ts, jag är i samma situation som dig och letar lägenhet där vi ska äga olika mycket, han mer. Jag hade verkligen backat om min kille haft den åsikten att han ska bestämma mer för att han äger mer. Vi har diskuterat detta ämne och han tycker det är självklart att vi båda bestämmer lika mycket.

    Vi kommer även dela upp alla kostnader relaterat till boendet på samma procentsats som vi äger utöver renoveringar osv, dvs hemförsäkring, avgiften, el osv. Detta även pga mycket olika inkomst för att få det mer rättvist fördelat generellt men även att om han ska äga mer så får han betala mer.

  • Anonym (Kvinn­a 39)
    Mon 2 Aug 2021 09:23
    #19
    Anonym (Ann) skrev 2021-08-01 18:28:33 följande:
    Det här är också min inställning. Han ska givetvis ha en större del av värdeökningen, eftersom han går in med mer pengar, dvs står en högre risk och dessutom betalar mer för boendet.

    Till er som undrar: vi reglerar självklart det juridiska. Och till den som inte tyckte att vi skulle flytta ihop, vi har redan bott ihop i åtta år.
    Då får du tyvärr skylla dig själv som sätter dig i den här situationen. Ni kommer aldrig kunna vara jämlika partners med hans tankesätt, och det kommer att visa sig i andra situationer också.
  • Anonym (Petra­)
    Mon 2 Aug 2021 09:38
    #20
    +1

    Köp inte hus tillsammans utan att gifta er. Vi hyr vår bostad men ska köpa ett fritidshus. I samband med det kommer vi gifta oss. Det är alldeles för osäkert att äga så mycket tillsammans utan att vara gift. Det gäller särskilt om ni har barn. En släkting förlorade nyligen sin sambo plötsligt och oväntat. De var inte gifta och de små barnen ärver nu hans del av bostaden.

Svar på tråden Äga olika av gemensam bostad. Vem får bestämma om bostaden?