• Anonym (Ledsen)

    Han friade men har fått kalla fötter, skriver med andra tjejer, behöver verkligen råd

    Hej!

    Jag ska försöka göra en lång historia kort. Jag och min sambo (25 resp 26 år gamla) har varit ihop i över 8 år. Vi har köpt hus tillsammans och har en gemensam hund. Förra året friade sambon till mig och jag blev så himla glad, har längtat så länge.. vi började planera bröllopet lite smått till nästa år, har bokat kyrka, festlokal och fotograf. För några veckor sedan kläckte sambon ur sig att han inte känner sig redo och vill skjuta på bröllopet. Jag blev helt förkrossad, varför känner han så helt plötsligt? Varför har han friat om han inte känt sig redo? Efter detta har sommaren varit ganska mycket upp och ner, vi har fortfarande inte kommit fram till vad vi ska göra med vår relation. Jag har känt att jag inte vill vänta på honom mer, jag väntar alltid på honom, även när det gäller att skaffa barn. Jag känner mest, varför är han osäker på mig efter 8,5 år tillsammans? Varför vill han inte lika mycket som jag? Varför vill han inte lova mig evig kärlek när jag vill lova honom det?

    Ett tag var det prat om att han skulle flytta härifrån till en lägenhet så vi fick lite tid på varsitt håll, detta har vi dock inte pratat mer om sen utan fortsatt leva på som vanligt, men aa det har känts konstigt och som att vi glidit ifrån varandra lite.

    Nu i helgen har han varit iväg hos en kompis. Jag hörde inte mycket ifrån honom och fick knappt veta när han tänkt komma hem, det var först när jag ringde och frågade som han sa att han stannar en natt till. Han har inte berättat vad han gjort eller nånting men han kom hem i eftermiddags och betedde sig som vanligt och vi hade det mysigt. Sen av en tillfällighet när jag skulle kolla nån bild i hans mobil så upptäcker jag att han i helgen ringt till ungefär alla tjejer som finns i hans kontakter, mitt i natten. Jag är inte den som vill snoka men när jag ser detta så fortsätter jag kolla. Upptäcker då på snapchat att han snapat några tjejer varav en tjej där han bytt hennes visningsnamn så det ska se ut som att det är hans gamla tjejkompis som snapar. Kan ju inte se så mycket av vad dom skickat till varandra eftersom allt försvinner på snapchat men de har snapat till varandra flera gånger. Kan även se gamla sparade snaps från flera år tillbaks där han skrivit att han gillar hennes attityd och att han tycker att hon är sexig eller nåt sånt? Jag konfronterar honom och han försvarar sig med det ena o andra, att han varit jättefull osv osv. Men jag känner mig bara så sviken och ledsen. Varför ringde han inte till mig? Varför hörde han inte av sig till mig? Varför hörde han av sig till en massa andra random tjejer?

    Jag är helt okej med att han snapat sina gamla tjejkompisar men detta var namn som jag inte kände igen? Och varför döper han om en av tjejerna? Det är ju något han vill dölja?

    Hur går jag vidare med allt detta? Vad betyder allt detta? Jag börjar tvivla på om han ens älskar mig längre. Varför gör han såhär?

  • Svar på tråden Han friade men har fått kalla fötter, skriver med andra tjejer, behöver verkligen råd
  • Anonym (Nej)

    Han är bara 26 år, och du är väl hans första tjej med tanke på hur länge ni varit tillsammans. Inte konstigt att han börjar få kalla fötter. F ö så tycker jag att det är för ungt för att gifta sig, särskilt när man inte har någon direkt erfarenhet av förhållanden att jämföra med. Förstår att det låter hårt, men om det tar slut nu så är det väl bättre än om 5 år med två småbarn etc? Jag tror allra minst att ni behöver ha en paus och prova på livet var och en på sitt håll. Kanske hittar ni tillbaka, kanske hittar ni något som passar bättre?

  • Anonym (Enkelt)

    Läste bara rubriken. Tacka nej till hela rasket och gå din egen väg. En sån där kan man inte dela livet med.

  • Drottningen1970

    Han älskar dig säkert. Men ni har varit tillsammans i många år sedan ni var mycket unga. Ni Hade säkert inte mycket erfarenheter av andra relationer sedan tidigare. Han vill nog uppleva det som de flesta gör innan man stadgar sig för livet. Och jag förstår honom. Jag var i samma läge själv. Var tvungen att få uppleva en ungdomstid med allt vad det innebar, fast jag hunnit bli 27 efter ett 10 år långt förhållande. Om jag träffat honom senare i livet hade det kanske blivit livslångt men nu blev det inte så. Jag var TVUNGEN att få leva fritt, festa, träffa andra killar. Det var som att det kliade i hela själen.

    Även om jag älskade honom.

  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Nej) skrev 2021-08-01 19:10:37 följande:

    Han är bara 26 år, och du är väl hans första tjej med tanke på hur länge ni varit tillsammans. Inte konstigt att han börjar få kalla fötter. F ö så tycker jag att det är för ungt för att gifta sig, särskilt när man inte har någon direkt erfarenhet av förhållanden att jämföra med. Förstår att det låter hårt, men om det tar slut nu så är det väl bättre än om 5 år med två småbarn etc? Jag tror allra minst att ni behöver ha en paus och prova på livet var och en på sitt håll. Kanske hittar ni tillbaka, kanske hittar ni något som passar bättre?


    Har lite svårt för att förstå detta faktiskt. Så du menar att inget förhållande kan hålla om man träffas tidigt i livet? Man kan aldrig träffa rätt person i sitt första förhållande eller vadå? Vad har ålder med kärlek att göra? Det är väl inte åldern som bestämmer när det är dags att gifta sig? Vi har flera vänner i vår ålder som gift sig senaste åren och desto fler som skaffat barn. Vårt förhållande har varit jättebra innan allt detta hände.
  • Anonym (Ledsen)
    Drottningen1970 skrev 2021-08-01 19:15:21 följande:

    Han älskar dig säkert. Men ni har varit tillsammans i många år sedan ni var mycket unga. Ni Hade säkert inte mycket erfarenheter av andra relationer sedan tidigare. Han vill nog uppleva det som de flesta gör innan man stadgar sig för livet. Och jag förstår honom. Jag var i samma läge själv. Var tvungen att få uppleva en ungdomstid med allt vad det innebar, fast jag hunnit bli 27 efter ett 10 år långt förhållande. Om jag träffat honom senare i livet hade det kanske blivit livslångt men nu blev det inte så. Jag var TVUNGEN att få leva fritt, festa, träffa andra killar. Det var som att det kliade i hela själen.

    Även om jag älskade honom.


    Varför kan han inte bara säga detta isåfall? Så det blir lättare för mig att förstå? Han säger att han vill skjuta på bröllopet något år, på vilket sätt skulle det hjälpa honom att leva ett ?ungdomsliv??
  • Anonym (Louise)
    Anonym (Nej) skrev 2021-08-01 19:10:37 följande:
    Han är bara 26 år, och du är väl hans första tjej med tanke på hur länge ni varit tillsammans. Inte konstigt att han börjar få kalla fötter. F ö så tycker jag att det är för ungt för att gifta sig, särskilt när man inte har någon direkt erfarenhet av förhållanden att jämföra med. Förstår att det låter hårt, men om det tar slut nu så är det väl bättre än om 5 år med två småbarn etc? Jag tror allra minst att ni behöver ha en paus och prova på livet var och en på sitt håll. Kanske hittar ni tillbaka, kanske hittar ni något som passar bättre?
    Oj, konstig åsikt att tycka att 26 är för ungt att gifta sig. 
  • Anonym (Frun)

    Ni blev ihop som väldigt unga och det är inget ovanligt att man utvecklas åt olika håll. Naturligtvis kan även tidiga förhållanden hålla livet ut men oddsen är lite sämre. Tyvärr låter det som att han är osäker på sina känslor för dig men är inte än beredd att göra slut. Tror mer på att han håller på att tappa attraktionen till dig än att han vill leva singelliv. Du kan inte göra så mycket. Tur att han avblåste bröllopet så ni inte gick in i något som ändå tar slut om något år.

  • Anonym (Hejhej)

    Jag tror att det är fullt normalt att vara osäker när det är ens första förhållande. Det är ju fullt normalt att förhållanden går upp och ner, när man har haft ett par förhållanden så vänjer man sig med hur det är, när det är ens första kan detta såklart få en att tvivla.

    Något man också lär sig med tid och erfarenhet är att man måste jobba på ett förhållande. Det räcker inte att bara ha känslor för varandra.

    Hur skulle du säga att ert förhållnde är?

    - Har ni roligt tillsammans? Gemensamma intressen som ni kan utöva tillsammans?

    - Hur är er kommunikation? Skrattar ni mycket tillsammans? Har ni djupa samtal?

    - Har ni ett aktivt sexliv? Och kanske det viktigaste, har ni ett spännande sexliv där ni utforskar och provar nya saker?

    Jag tror det kan vara bra att rannsaka hur bra ens förhållande faktiskt är, och jobba aktivt med det som brister.

  • Drottningen1970
    Anonym (Ledsen) skrev 2021-08-01 19:21:12 följande:

    Varför kan han inte bara säga detta isåfall? Så det blir lättare för mig att förstå? Han säger att han vill skjuta på bröllopet något år, på vilket sätt skulle det hjälpa honom att leva ett ?ungdomsliv??


    Han är nog samtidigt rädd att förlora dig och står som åsnan mellan hötapparna. Givetvis hjälper det ej att skjuta på bröllopet, det är bara ett sätt att vinna tid för ett beslut.
  • Anonym (Frida)

    Såhär tror jag.

    26 är inte för ungt att gifta sig eller skaffa barn, det är bara trams att tro det.

    Tror han älskar dig och att ni säkert kommer att hålla ihop. Nu är det såhär att ni varit tillsammans väldigt länge mtp er unga ålder och det kan vara så att i och med att frieri och barn kommit på tal och att ni nu närmar er 30 så tror jag att han börjar känna sig stressad över allt han kanske inte upplevt, gjort, hur han skulle bli som pappa/make osv och därav ballar ur lite.

    Har sett det bland såå många män. När jag väntat våra barn har min man betett sig oacceptabelt åt gällande andra kvinnor, när vi haft det krisigt har han också gjort det (festat tre dagar i streck - pratat med andra tjejer osv)

    Även sett detta hos många vänners män.

    Tror inte han har intresse av de andra tjejerna utan handlar mer om något bekräftelsebehov hos honom själv. En kris.

    Ett förhållande genomgår en kris just nu. Tycker du ska prata med honom ordentligt på en gång (varför skjuta på det?) och be honom vara rak och ärlig med vad han vill och varför han beter sig såhär. Vill han vara seriös kommer han att visa det. Annars kan ni gott ta paus. Du har också ett liv och så svårt borde det inte vara för honom att kläcka ur sig vad problemet är.

    Han kommer inte vara beredd att förlora dig om han verkligen vill detta. Dessutom är detta med att vänta med barn en deal breaker om du frågar mig. Ett gemensamt beslut precis som det är att inte skaffa barn eller att skaffa och hans vilja har inget företräde i detta faktiskt.

    Är det viktigt för dig borde han faktiskt kunna diskutera saken med dig och inte bara ta för givet att ni ska vänta med allt som känns viktigt liksom och skapa osäkerhet i dig. Stå på dig!

Svar på tråden Han friade men har fått kalla fötter, skriver med andra tjejer, behöver verkligen råd