• Sun 1 Aug 2021 21:40
    724 visningar
    10 svar
    10
    724

    Skolbarn som sover för lite?

    Jag behöver input angående min son. Han är åtta år. Han har alltid varit knepig med sömnen. Timslånga nattningar sen han var liten - både på kvällarna och middagsluren. Slutade sova middag vid 1,5 eftersom det helt enkelt inte gick få honom att somna förrän framåt 17 om han vaknade vid 6 på morgonen.

    Hur som helst. Han har fortfarande svårt att somna. Somnar sällan för 22 - ofta framåt 23. Han vaknar mellan 5 och 6 men regeln är att man inte får gå upp före 6. Så han ligger och vrider och vänder på sig både kvällar och mornar och sover 7-8 timmar per natt (alltså mindre än vad jag som vuxen behöver för att känna mig klar i huvudet). Det känns som väldigt kort dygnssömn. För typ två år sen sov han 8-9 timmar i alla fall. Jag har svårt att avgöra om han helt enkelt har extremt litet sömnbehov. Han ör väldigt känslig på dagarna. Lätt till tårar (bara hemma), lätt till raseriutbrott (hemma). Gnällig ibland och leker för fullt ibland. Svårt att koncentrera sig. Det kryper liksom i kroppen på honom. Men eftersom han alltid sovit lite kan jag inte direkt säga om han ör känslig för att han sover för lite eller för att han är högkänslig.

    Någon med kloka tankar?

  • Svar på tråden Skolbarn som sover för lite?
  • Sun 1 Aug 2021 23:12
    #4
    Fröken W skrev 2021-08-01 23:02:46 följande:

    Hej!

    Gissar att detta är samma barn som har lätt att lära sig och som du oroade dig för att han ska tapp lusten att lära.

    Alla är vi ju olika och har olika litet/stort sömnbehov. Några saker som kan vara bra att komma ihåg, och som ni säkert redan testat, är daglig fysisk aktivitet, nedvarvning, inga skärmar 1-2 timmar innan läggdags. Men det är också viktigt med en lagom balans av fritid och aktiviteter. Många elever som jag undervisar har så mycket träningar och aktiviteter så de själva ibland säger att de är så trötta för att det är så många träningar m.m.

    Lagom är bäst.

    Ett tips kan ju vara att ta upp detta med skolsköterskan och be henne om råd kring vad ni kan göra själva och kanske också om råd gällande var ni kan vända er för hjälp.

    Lycka till!


    Han aktiverar sig främst genom att leka ute. Gillar rollekar och springer runt i trädgården (pratandes för sig själv ). Den aktivitet han har är parkour en gång i veckan. Han leker med en kompis en till två gånger i veckan. Blir mentalt trött av socialt umgänge och brukar vilja vara för sig själv efter fritids. Har fått gå hem direkt efter skolan nån dag i veckan och vara ensam hemma några timmar nu i tvåan för återhämtning. Men han kan liksom inte slappna av även om han är trött. När han ligger i sängen snurrar, vrider och pratar han (även om ingen är i rummet) tills den sekunden han somnar. Har ett annat barn som efter godnatt-sången vänder sig om och tyst väntar på att somna för att sen sova i 11-12 timmar(6 år gammal) så jag har båda sorter.
  • Mon 2 Aug 2021 15:02
    #6
    nnnnnnnn skrev 2021-08-02 11:28:50 följande:

    Testat tyngdtäcke/kedjetäcke?

    Det kan hjälpa massor!


    Har funderat på det men är osäker på om jag vågar betala. Han vägrar vanligt täcke.
Svar på tråden Skolbarn som sover för lite?