Inlägg från: Fröken W |Visa alla inlägg
  • Fröken W

    Understimulerad i skolan

    Hej!

    Jag tycker att du ska ta upp din oro med läraren nu inför skolstarten. Berätta precis som du gör här, att du uppfattar att han har lätt för att lära men har svårt att hålla koncentrationen om det blir för mycket repetitionsuppgifter. Berätta att du är orolig för att han ska tappa lusten att lära.

    Upplever du att din son kan fokusera längre stunder på uppgifter som är klurigare/på en högre nivå? Eller ledsnar han på dessa med efter ett fåtal uppgifter?

    Tänker ifall det är något mer som ligger bakom än uttråkning.

    Jag arbetar själv som lärare, dock på mellanstadiet. De elever som jag ser har lätt i ett ämne låter jag göra ett par uppgifter för att försäkra mig om att de förstått. Jag brukar markera/ringa in dessa uppgifter i boken så kan jag välja ut de jag tror passar och som ger eleven chans att visa vad hen kan. Går dessa uppgifter bra så får eleven andra, fördjupande uppgifter.

  • Fröken W
    Snömamman skrev 2021-08-01 23:03:35 följande:

    Jag tror att han nog har svårt att koncentrera sig oavsett. Det är svårt för mig att se eftersom de svårare sakerna vi gör hemma gör vi tillsammans och då är det ju mycket lättare att hålla fokus. Få samspelar han ju med någon.

    Det han har svårast att fokusera på är typ de allra mest monotona sakerna. Typ alla matteuppgifter som ska vara lite roliga där man får färglägga och så tycker han är supertråkiga. Han kan sitta längre om han får klura, typ rebusar, kluringar på mjölkpaket, lösa nån engelsk serietidning (typ Kalle anka). Men jag tror att han har ännu svårare att koncentrera sig i skolan. Han säger att han inte kan låta bli att lyssna på alla som pratar eller om det blir stimmigt. Han ör ju själv väldigt noga med att vara ?duktig? så han stör inte själv som jag förstått det.

    I förskoleklassen hade han en äldre lärare som såg när han ?försvann? eller blev störd och då tog hon med honom till ett annat rum och lyckades göra det utan att han uppfattade det som att han var dålig. Han är väldigt känslig för att göra fel.

    Det är svårt att veta hur mycket man ska ligga på lärarna. Hon har ju väldigt många barn att försöka hantera och många som inte har grunderna än. Jag vill inte vara en krävande förälder som tror att jag vet bättre bara för att jag själv ör lärare. Jag kan dels inget om lågstadiet och dessutom ser jag ju inte vad hon ser. Och jag vill inte pressa min son i att han måste vara ?duktig? och höra svåra saker. Jag vill bara att han ska få tycka skolan är rolig ett tag till. När han lärt sig något nytt, typ på NO eller SO tycker han det är jättekul. Han sitter gärna och tittar på lilla aktuellt eller UR play. Han tycker det är kul att jobba med och lära sig blockprogrammering. Han är typ vetgirig. Frågar jag säger han att han tycker det är för lätt i skolan. Frågar läraren säger han att det är bra. Svårt att veta riktigt?


    Jag förstår dilemmat.

    Som lärare är det ju viktigt att jobba med acceptans och förståelse för att alla är och behöver olika. Gör man det på ett bra sätt så tycker inte eleverna att det är konstigt att någon behöver en skärm och kanske hörselkåpor, en annan jobbar i liten grupp osv.

    Fattar också att du inte vill vara besvärlig. Känner igen mig i det. Men jag tycker att du kan säga allt det du sagt till oss. Säg gärna också att du inte vill vara till besvär och var ödmjuk med att du inte vet hur arbetet på lågstadiet funkar och att du berättar att du har förståelse för att det finns många andra elever att ta hänsyn till.

    Skulle jag få sådana kommentarer av en föräldrar så skulle inte jag uppleva hen som krävande, utan engagerad och samarbetsvillig.
Svar på tråden Understimulerad i skolan