• Maddel­icious
    Äldre 21 Mar 23:30
    7519 visningar
    7 svar
    7
    7519

    Byta blöjor och bindor på vuxna?? nån som vet???

    Imoron börjar jag jobba som personlig assistent åt en tjej som är runt 30 år. Hon är inte rullstolsbunden men kan inte torka sig el. likn själv eller gå på toaletten så hon behöver hjälp med att byta blöja/mensskydd dagligen.

    Jag har aldrig arbetat med sådan förrut så det komer bli en utmaning.
    Någon som vet hur ofta man "byter" på dom, har man handskar etc etc...

    Sedan har hon tydligen väldigt lätt att bli arg och kan ta tag i en, bitas, rivas etc
    Hur handskar man det på lättaste sätt utan att verka dum....

    Jag är en tjej med skinn på näsan och inte rädd för något, men undrar bara om någon kan ge mig råd och tips om detta ??

    MVH Madde


    ~ Mamma kommer alltid att älska dig Ängla ~
  • Svar på tråden Byta blöjor och bindor på vuxna?? nån som vet???
  • Skina
    Äldre 21 Mar 23:48
    #1

    Du kan vara lugn, bara va dig själv!
    Ha handskar på, de tar det inte fel, det har med hygien och göra! Det har alla inom vården!
    Det är inte så konstigt, visa och tala om att du vill lära och tala om att du inte är van så löser det sig!
    Jag har jobbat som personlig ass i många år och det är det roligaste yrket jag vet! :)
    Just nu har jag annat jobb pga gubben har företag så får jag ställa upp som sekreterare och bokförare :) Bakom varje företagare, står en framgångsrik och stark kvinna*L*

  • innana
    Äldre 21 Mar 23:50
    #2

    Handskar på, alltid inom vården för hemmes och din skull...
    byt binda lika ofta som på dig själv, blöja kanhända hon säger till själv? Annars kollar du då och då. Det brukar falla sig naturligt det där.

    Prata med henne och var lugn och naturlig, det är hennes vardag att bli omhändertagen så hon vet nog hur hon vill ha det! Även om hon inte kan svara med ord så kommer ni nog överens med några försök.

  • Äldre 21 Mar 23:51
    #3

    Du har alltid handskar på dig när det handlar om hygien.
    Du måste prata med henne. Hur hon vill ha det osv.

    Jag jobbar som pers.ass o trivs jättebra.

    Lycka till

  • Skina
    Äldre 21 Mar 23:55
    #4

    Pssst.....glömde allt du skrev....
    Hennes aggresivitet kan bero på att alla pratar över henne och inte till henne, så tänk på att oavsett vad du ska göra så prata till henne alltid först, om du ska fråga om hjälp eller om råd till någon arbetskamrat så säg till henne att...typ...
    - du," Eva-Lotta" jag måste bara få lite hjälp av honom/henne så att jag kan ge dig "proffisonell"hjälp..(på charmigt vis) ..
    Börjar hon visa tendenser att bitas och rivas så säg till DIREKT! Gör tydligt för henne att det är helt oacceptabelt, att du ska göra ditt jobb och att ni ska försöka ha trevligt under tiden istället för sådant trams!

  • Maddel­icious
    Äldre 21 Mar 23:58
    #5

    Tack så hemskt mycket tjejer! Vad ska man med proffesionell hjälp till när NI finns!
    Hoppas jag fixar det. önska mig lycka till!

    Kram och gonatt / en nervös Madde


    ~ Mamma kommer alltid att älska dig Ängla ~
  • innana
    Äldre 22 Mar 00:01
    #6

    Det där fixar du Madde! Sov gott!

  • Äldre 31 Dec 19:54
    #7

    om jag har ett barn hemma och jag ska byta blöja är det bra att använda plasthandskar på om det är en bajs blöja?

Svar på tråden Byta blöjor och bindor på vuxna?? nån som vet???