• Tue 3 Aug 2021 13:52
    1712 visningar
    8 svar
    8
    1712

    Svek mot försörjare

    Hej! Jag har råkat ut för en sak och vill gärna ha er åsikt i frågan. Jag har en son som nu är 22 år. Jag har alltid sagt till honom att jag kommer försörja honom så länge han går i skolan, och det gäller även på högskolenivå. För 3 år sen började han en högskolelinje. Under hela tiden har han behövt betala noll kronor hemma. Han verkade trivas och det gick bra. Nu i sommar så skulle han vara klar, men det kom fram att han inte deltagit i undervisningen på 1,5 år - det var ju då som corona kom och distansundervisningen började. Under dessa senaste 1,5 åren har han låtsats gå i skolan men egentligen inte gjort något vettigt, förutom att han på somrarna sommarjobbat. Nu när detta svek uppdagats är det frågan hur jag ska göra. Ett alternativ är att helt enkelt bara köra ut honom så får han klara sig själv. Ett annat alternativ är att han försöker hitta ett jobb och då får han förstås betala en slant till mig för att få bo här. Ett annat alternativ är att han börjar någon annan utbildning, men då måste jag ju försörja honom flera år till.....och mitt förtroende för honom är ju tyvärr borta nu....VAD HADE NI GJORT?????
  • Svar på tråden Svek mot försörjare
  • Tue 3 Aug 2021 13:54
    #1
    -1

    Hade sagt åt honom att flytta.

  • Tue 3 Aug 2021 13:58
    #2

    Flytta.

  • Tue 3 Aug 2021 14:00
    #3
    +1

    Jag hade ju sagt att dealen inte längre gäller, iom att han brutit avtalet. 


    Sen hade han helt enkelt fått bli vuxen och börja försörja sig själv, antingen genom jobb eller plugg med csn. 


    Boendet får han väl lösa själv, antingen genom att hyra något eget, eller börja betala till dig. 

  • Tue 3 Aug 2021 14:05
    #4

    Du kommer inte betala mer för att ha ska kunna studera när han lurat dig på det där sättet. Ska han bo hemma får han alltså börja betala dig en mindre summa i månaden. Säg åt honom att han antingen kan nöja sig med studiebidraget från CSN men då ska han ge dig hälften, eller så kan han börja jobba och då betalar han så klart mer, några tusen i månaden eller vad nu hälften av gemensamma utgifter blir.

  • Tue 3 Aug 2021 14:09
    #5

    Alltså han är vuxen.

    Han får försörja sig själv.

    Be honom flytta eftersom förtroendet är brutet. Ska ni kunna ha en fortsatt vettig relation måste han helt enkelt ta konsekvenserna av sina misstag och bete sig vuxet.

    Under tiden så tar du självklart ut hyra för hans boende. Något annat är inte förhandlingsbart.

  • moaguu­un
    Tue 3 Aug 2021 14:14
    #6

    Det var fräckt. De flesta måste liksom ta CSN för att kunna plugga.
    Jag hade sagt åt att flytta. Man kan leva på ekonomiskt bistånd till fått jobb

  • Tue 3 Aug 2021 14:24
    #7

    Tja, förtroendet är ju förstört. Han får skaffa sig ett jobb och börja betala/flytta. Du borde också se över en symbolisk månadskostnad för de månader han har bott hos dig utan att studera. Det blir en skuld till dig som han måste betala tillbaka över tid, eftersom han inte uppfyllt de krav du ställt.

    Varför har han inte fortsatt sin undervisning när det övergick till distans? Vill han börja igen får han väl söka lån

  • Tue 3 Aug 2021 16:16
    #8

    Han säger att han varit rädd för att berätta detta för mig. Rädd för att jag ska bli arg. Jag är ju inte arg för att han inte vill/klarar av att plugga klart sitt program på högskolan, det jag är arg för är ju att han levt gott på mig under 18 månader utan att göra ett handtag själv. Han har denna och förra sommaren haft sommarjobb, det är allt. Dom pengarna har han lagt på nöjen och utekvällar med sina kompisar, och inte ett öre till mig....

Svar på tråden Svek mot försörjare