• Anonym (mitt fel så klart)

    Hur gör man för att få ut något av en psykolog-/terapi-/samtalskontakt?

    Om och om igen blir jag skickad till diverse psykologer, terapeuter och kuratorer. Det ger mig verkligen absolut ingenting att sitta där och.. ja... vad egentligen? Jag sitter väl mest och stirrar. De verkar inte ett dugg intresserade av att ha mig där och jag är inte intersserad av att vara där. Jag skickas dit av arbetsgivare, läkare osv. Nu senast min barnmorska. Jag har en historia av diverse problem som jag mestadels redan har tagit mig ur, helt utan att någon psykolog eller annat har varit mig behjälplig. Ändå fortsätter de att skicka mig, och om jag vägrar gå, eller inte ens vägrar utan bara frågar varför jag ska göra det, ja då diglar de med hotet att det finns LPT och tvångsinläggning att ta till, och även LVU för barnet jag väntar.

    Alltså, ok, visst jag kan åka buss i 30 minuter och sitta och stirra i 40 minuter, men det är inte särskilt givande. 

    Ni andra som har erfarenheter av diverse psykologer och dyl, på vilket sätt är det givande för er? Vad gör ni? Eller sitter ni också bara och har stirrtävling med en främling?

  • Svar på tråden Hur gör man för att få ut något av en psykolog-/terapi-/samtalskontakt?
  • Anonym (H)

    Tycker du ska vara tacksam. Det kostar egentligen 1000kr för 50 minuter. Och du får det på högkostnadsskydd antar jag. Att de bara stirrar är väl för att du inte pratar. Du måste vara engagerad för det ska funka. 


    Hur gammal är du? Du låter lite som en 14 åring..

  • Anonym (Svar på tal)

    Om du bara sitter och stirrar och inte ens fattar vad du gör där så har du faktiskt inget där att göra. Du slösar på resurser som borde gå till de som vill ha hjälp!

  • Anonym (mitt fel så klart)
    Anonym (H) skrev 2021-08-03 18:33:00 följande:

    Tycker du ska vara tacksam. Det kostar egentligen 1000kr för 50 minuter. Och du får det på högkostnadsskydd antar jag. Att de bara stirrar är väl för att du inte pratar. Du måste vara engagerad för det ska funka. 


    Hur gammal är du? Du låter lite som en 14 åring..


    Ja, jag är jättetacksam att jag tvingas till något jag inte vill eller behöver. Super. Jag sitter och stirrar för att de sitter och stirrar. Det händer absolut ingenting efter "Hej".

    Om jag låter som en 14-åring så är jag kanske en 14-åring. 
  • Anonym (mitt fel så klart)
    Anonym (Svar på tal) skrev 2021-08-03 18:39:02 följande:

    Om du bara sitter och stirrar och inte ens fattar vad du gör där så har du faktiskt inget där att göra. Du slösar på resurser som borde gå till de som vill ha hjälp!


    Det är ju det jag säger...
  • Anonym (mitt fel så klart)
    Anonym (q) skrev 2021-08-03 18:41:49 följande:

    Så ingen ställer frågor?


    Ungefär brukar ett samtal gå ungefär så här:

    Psykologen eller whatever: Hej
    Jag: Hej
    P: Hur mår du du idag då?
    J: Jag mår bra.
    P: Jaha

    Och sen blir det oftast inte mer. Det tar stopp där. Eventuellt fortsätter de med att fråga hur det går på jobbet och jag svarar att det går bra. Några har frågat några gånger varför jag är där och jag svara att jag inte vet. Mer än så blir det inte.

  • Anonym (H)
    Anonym (mitt fel så klart) skrev 2021-08-03 18:43:54 följande:
    Ja, jag är jättetacksam att jag tvingas till något jag inte vill eller behöver. Super. Jag sitter och stirrar för att de sitter och stirrar. Det händer absolut ingenting efter "Hej".

    Om jag låter som en 14-åring så är jag kanske en 14-åring. 
    Du är troligtvis inte 14 då du väntar barn.

    Jag gick till en psykoterapeut och sa inte så mkt pga var nervös, utan det var mest hon som pratade och ställde frågor. Verkar konstigt de ej frågar dig saker.
  • Anonym (H)
    Anonym (mitt fel så klart) skrev 2021-08-03 18:47:47 följande:

    Ungefär brukar ett samtal gå ungefär så här:

    Psykologen eller whatever: Hej
    Jag: Hej
    P: Hur mår du du idag då?
    J: Jag mår bra.
    P: Jaha

    Och sen blir det oftast inte mer. Det tar stopp där. Eventuellt fortsätter de med att fråga hur det går på jobbet och jag svarar att det går bra. Några har frågat några gånger varför jag är där och jag svara att jag inte vet. Mer än så blir det inte.


    De behöver något att jobba med. om du mår bra och allt går bra så har de inget att säga
  • Anonym (mitt fel så klart)
    Anonym (H) skrev 2021-08-03 18:50:06 följande:
    Du är troligtvis inte 14 då du väntar barn.

    Jag gick till en psykoterapeut och sa inte så mkt pga var nervös, utan det var mest hon som pratade och ställde frågor. Verkar konstigt de ej frågar dig saker.
    Jag var faktiskt 14 första gången jag blev gravid, så omöjligt hade det inte varit.

    Hade det varit så att den andra pratade och ställde frågor så hade det ju varit något. Jag får ibland känslan av att de vill att jag ska säga något, leda samtalet eller vad de nu förväntar sig men jag har ju ingenting att säga.
  • Anonym (mitt fel så klart)
    Anonym (H) skrev 2021-08-03 18:51:41 följande:
    De behöver något att jobba med. om du mår bra och allt går bra så har de inget att säga
    Helt logiskt tycker jag.
Svar på tråden Hur gör man för att få ut något av en psykolog-/terapi-/samtalskontakt?