• Anonym (kontrollbehov)

    När har era barn fått packa sina kläder själva vid resor?

    Vid vilken ålder har era barn fått ta ansvar för att packa sina kläder själva när ni ska åka bort?

    Nu tänker jag på om man åker bort mer än över natten så att det blir rätt jobbigt om man kommer fram och upptäcker att man glömt underkläder etc.

    Jag har ett barn på 10 och ett på snart 8. Vi jobbar på att de ska packa själva men jag har för mycket kontrollbehov för att släppa helt på det. I år har de skrivit egna packlistor och åtminstone försökt att plocka ihop kläderna men det går lite sådär. Sina egna leksaker packar de själva sen flera år tillbaka, vi lägger oss bara i mängden prylar och ev om de vill ta med sig saker som består av ca 1 miljard småpryttlar som det är katastrof om de kommer bort.

    Någon gång måste man ju släppa på kontrollen men när?

  • Svar på tråden När har era barn fått packa sina kläder själva vid resor?
  • Anonym (Pickopack)

    Våra är 7 och 10. När vi har tid och får en släng av pedagogik får de packa med oss som hjälp. De får då själva packa ner det vi säger åt dem, tex sju par strumpor, men de får välja vilka strumpor.

    Vi vågar inte låta dem packa helt själva än.

  • Anonvm

    Mina barn är 3 och 4, de packar med enorm entusiasm, inte mycket kvar i garderoberna när de är klara.

    Slappna av lite, vad är det värsta som kan hända?

  • Glinda från Oz

    Det är inte du som har kontrollbehov de är alléers för unga för att packa själva, det är helt orimligt att förvänta sig det. Packa tillsammans med dem istället och prata om vad ni packa ner, det är både kul och lärorikt. 

  • Anonym (Lärare)

    Ungefär runt fem års ålder är lagom att börja, eller tidigare. Ge barnet en lista eller tala om vilken typ av kläder som behöver följa med och hur många, åldern avgör taktik där. Om du har en 4-åring kan du t ex säga att det behövs två par shorts, vilka två vill du ha? Osv. Du kan använda bildstöd istället med en bild av shorts och siffran 2 under. För äldre barn som kan läsa skriver du en vanlig lista "Shorts x2".

  • Anonym (Maja)

    Kan ni inte göra nån form av kombo? Att barnentar fram de saker som de tänkt ha med, men inte packar i en väska direkt utan tex lägger fram på ett bord såkan ni föräldrar kika igenom om nå saknas innan det packas nedi väskan? Också att man pratar igenom innan ungefär vad som behövs, hur många par strumpor, trosor osv?

  • sextiotalist

    Det har fått växa fram, men inte före skolåldern.

    Packlista har vi aldrig använt

  • Anonym (aaa)
    Anonym (kontrollbehov) skrev 2021-08-03 23:16:24 följande:

    Vid vilken ålder har era barn fått ta ansvar för att packa sina kläder själva när ni ska åka bort?

    Nu tänker jag på om man åker bort mer än över natten så att det blir rätt jobbigt om man kommer fram och upptäcker att man glömt underkläder etc.

    Jag har ett barn på 10 och ett på snart 8. Vi jobbar på att de ska packa själva men jag har för mycket kontrollbehov för att släppa helt på det. I år har de skrivit egna packlistor och åtminstone försökt att plocka ihop kläderna men det går lite sådär. Sina egna leksaker packar de själva sen flera år tillbaka, vi lägger oss bara i mängden prylar och ev om de vill ta med sig saker som består av ca 1 miljard småpryttlar som det är katastrof om de kommer bort.

    Någon gång måste man ju släppa på kontrollen men när?


    Man gör en lista som man tillsammans med barnen checkar av innan väskan stängs. Funkar väldigt bra och det har våra barn gjort sedan ungefär samma ålder som dina barn. 

    Hos oss blir det den här typen av frågor:
    "Har du packat kalsonger för 7 dygn?" Ta med något extra par också som reserv".
    "Har du packat tandborste, tandkräm"
    "Har du packat laddsladd till din mobil"
    "Ska du ha med något gosedjur när du ska sova?" 
    "Har du en tjock tröja om det blir kallt"
    "Har du gympaskor, sandaler"

    Så får barnen springa och hämta om det är saker som de inte tagit med. Vi får hjälpa dem att räkna ut hur mycket kläder av olika slag som behövs. 
  • Anonym (Pickopack)
    Anonvm skrev 2021-08-03 23:27:30 följande:

    Mina barn är 3 och 4, de packar med enorm entusiasm, inte mycket kvar i garderoberna när de är klara.

    Slappna av lite, vad är det värsta som kan hända?


    Att man står på fjället, regnet vräker ner och barnet har varken regnkläder eller stövlar.

    Att barnet gråter på tåget och har lagt älsklingsnallen längst ner i 40-litersryggan är inte heller något drömscenario, även om det är lättare ordnat. Eller att nalle inte alls kom med...

    Kan inte påstå att det känns särskilt lockande heller att kånka omkring på väskor med nästan två garderober kläder på tågstationer, till bussar eller på vandringsleden.

    Är det möjligen så att din familj bara reser till städer medelst bil eller flyg?
  • Anonym (Sara)

    Våra har fått packa tidigt, sen får man ju gå igenom och hjälpa lite. Det beror ju också på lite vart man ska, det är ju skillnad på en övernattning hos moster och en vecka i fjällen. Barn är också olika, mina äldsta har nog packat själva sen de var runt 8 medan jag kollade yngstas packning nu för tre dagar, han är 9 nu.

  • Anonym (Hej)

    Våra barn är 14 och 11, men har packat själva i flera år. Däremot får samtliga en lista av bocka av. Tex åker vi till Asien och är borta 15 dagar behövs 15 x underkläder, 7 par badkläder... ja ni fattar. Det funkar bra.

    Däremot for vi iväg 3 nätter här till skara och sa intr hur mycket av något barnen skulle packa, 11 klarade det rätt bra. 14 åringen tog 1 par byxor, 1 T-shirt... och klagade på att han saknade ombyte. Så kan det gå.

Svar på tråden När har era barn fått packa sina kläder själva vid resor?