• Anonym (..)

    Måste jag ta semester eller får jag vabba

    Har två barn varav ett barn med diagnos. Barnet har ingen fritids då det inte fungerar.
    Nästa vecka är sista veckan på sommarlovet och det var meningen att vi skulle få hjälp av våra föräldrar hela veckan då både jag och sambon jobbar då. 
    Men nu har båda våra föräldrar fått förhinder. Har vi rätt och ta ut vabb eller måste vi ta semester. Semesterdagarna börjar ta slut och måste räcka till höst och jullov..

  • Svar på tråden Måste jag ta semester eller får jag vabba
  • Anonym (Fjällen)

    Varför ska du ta ut vab?

    Vård. Av. Barn.

    Är barnet sjukt?

    Om inte: slösa inte på mina skattepengar, tack.

  • Anonym (..)
    Anonym (Fjällen) skrev 2021-08-04 10:14:27 följande:

    Varför ska du ta ut vab?

    Vård. Av. Barn.

    Är barnet sjukt?

    Om inte: slösa inte på mina skattepengar, tack.


    Men vart ska jg göra av barnet som inte har fritids? Kommer inte ha semesterdagar kvar som täcker kommande år
  • Anonym (Fjällen)
    Anonym (..) skrev 2021-08-04 10:17:11 följande:

    Men vart ska jg göra av barnet som inte har fritids? Kommer inte ha semesterdagar kvar som täcker kommande år


    Men snälla någon?

    Du får ju inte vabba imorgon barnet inte är sjukt.

    Att barnet inte har fritids är inget skäl. Då måste man lösa det på annat sätt.
  • Cornellia
    Anonym (..) skrev 2021-08-04 10:11:40 följande:

    Har två barn varav ett barn med diagnos. Barnet har ingen fritids då det inte fungerar.
    Nästa vecka är sista veckan på sommarlovet och det var meningen att vi skulle få hjälp av våra föräldrar hela veckan då både jag och sambon jobbar då. 
    Men nu har båda våra föräldrar fått förhinder. Har vi rätt och ta ut vabb eller måste vi ta semester. Semesterdagarna börjar ta slut och måste räcka till höst och jullov..


    Du får vabba om dina föräldrar fått förhinder pga sjukdom... 
  • Anonym (X)
    Cornellia skrev 2021-08-04 10:20:31 följande:

    Du får vabba om dina föräldrar fått förhinder pga sjukdom... 


    Får man? Var hittar du det?
  • Citronsaft
    Anonym (..) skrev 2021-08-04 10:17:11 följande:

    Men vart ska jg göra av barnet som inte har fritids? Kommer inte ha semesterdagar kvar som täcker kommande år


    Ni får ta obetald semester såklart nästa gång eller så får barnet gå på fritids/skaffa barnvakt.
  • Jemp

    När ordinarie vårdare är sjuk får du vabba. Ordinarie vårdare är i detta fall dina föräldrar.

  • Anonym (T)
    Anonym (..) skrev 2021-08-04 10:11:40 följande:

    Har två barn varav ett barn med diagnos. Barnet har ingen fritids då det inte fungerar.
    Nästa vecka är sista veckan på sommarlovet och det var meningen att vi skulle få hjälp av våra föräldrar hela veckan då både jag och sambon jobbar då. 
    Men nu har båda våra föräldrar fått förhinder. Har vi rätt och ta ut vabb eller måste vi ta semester. Semesterdagarna börjar ta slut och måste räcka till höst och jullov..


    En av er tar semester två dagar den andre tre dagar, så får era föräldrar hjälpa till på löven istället. Eftersom ni är så beroende av andra för att få ihop det, så måste ni haft en plan B, eller?
  • Anonym (L o v e)
    Anonym (X) skrev 2021-08-04 10:22:01 följande:
    Får man? Var hittar du det?

    Från fk: 


    Du kan få ersättning för vab

    Du kan få ersättning för vab


    från det att barnet är 8 månader, till och med dagen innan barnet fyller 12 år. Det finns tillfällen när du har rätt till ersättning även om barnet är äldre eller yngre, till exempel om barnet omfattas av LSS.
    om du stannar hemma från jobbet eller går miste om a-kassa för att du ska ta hand om ett sjukt barn.
    om du följer med barnet till läkare, barnavårdscentral, tandläkare, barn- och ungdomspsykiatri
    om du är hemma med barnet för att den ordinarie vårdaren är sjuk.
     om du deltar i en kurs som ordnas av en sjukvårdshuvudman för att du ska lära dig att sköta ditt barn.
    om du är försäkrad i Sverige. Det är du oftast om du bor eller arbetar här.
    om barnet bor i Sverige eller inom EU/EES eller Schweiz.
  • Anonym (Therese)

    Om inte barnet var schemalagt på fritids så kan ni inte vabba.  Då räknar man med att ni löst omsorgen redan.
    Och ordinarie vårdare kan inte vara pensionärer, de går inte miste om någon inkomst = det finns inget lönebortfall att täcka. Det svaret fick jag när jag ställde frågan för många år sen.
    Sorry men man kan inte både ha kakan och äta den.
    Sjukskriv dig själv i så fall så får din arbetsgivare ta smällen. Karensen ersätter ju FK numera så det blir inte så stor skillnad mot att vabba.
    Men det är riktigt fult oavsett. 

Svar på tråden Måste jag ta semester eller får jag vabba