• linnea12533

    2,5 år och inte blöjfri

    Har en dotter på 2,5 år. Hon kissar ibland på pottan och bajsar också men oftast kissar hon utan att säga till i blöjan. Även på dagarna.

    Är hon väldigt sen med det? Hon känns liksom inte alls redo. Har provat att låta henne va utan blöja men då kommer det bara på golvet. Hon känner liksom inte innan. När blev era barn blöjfria på dagen?

  • Svar på tråden 2,5 år och inte blöjfri
  • Jag är bara jag

    Nej, det räknas inte alls som sent. Bvc säger nog inget förrän efter 4 skulle jag tro. Vår äldsta blev torr strax efter 3 och den andra är på gång nu- precis fyllda 3. 

  • BuoBä

    Nej det är inte sent. Fortsätt att öva så lossnar det så småningom.

    Vi gjorde första försöket vid 2 år och 3 månader, på semestern. Det funkade hemma, men när förskolan började igen vägrade barnet gå på toaletten där så vi fick ta på blöja igen. Nästa försök gjorde vi vid jul, och det funkade. Men barnet hade bajsat på pottan vid rutinpottning sedan det var drygt ett, och när vi slapp de blöjorna så stressade vi inte jättemycket med resten.

  • S23

    Det vanliga idag är tre år så absolut inte sent jämfört med de flesta barn

  • syntharen

    Ta av blöjan helt, det är förvirrande med både blöja och potta. Det är en träningssak att sluta med blöja. Läs Potträning på 3 dagar, det funkar! Tog 4 dagar för min son (han var då 2 år och 8 mån) att bli torr (hände lite olyckor i några månader) och dottern var 2 år och blev helt torr på 1 vecka och bara ett fåtal olyckor efter det.

  • Gasellen87

    Kan oxå rekommendera den boken som ovanstående. Använde den på sonen och de va några tuffa dagar men efter det så var det bara ett fåtal olyckor och aldrig på natten. Han va 2 år och 8 månader då. Dottern slutade självmant vid 2 år och har i princip aldrig haft några olyckor. Minsta har blöja än men till nästa sommar kör vi samma som med sonen, då är yngsta 2 år och 4 månader.

    Att ta bort blöjan helt är det som är bäst enligt mig. Bättre med några fler olyckor än med ett förvirrat barn. Tycker även ett bra riktmärke på mina varit att de är torra på natten. Då känns de som de är redo.

  • Fröken W

    Min fyraåring blev blöjfri innan hon var 2 år. Yngsta håller vi på med nu (fyller 2 i oktober). Vi har tagit bort blöjan helt med båda barnen. Självklart händer det olyckor men de blir färre och färre. Senaste dagarna har det bara varit en olycka/dag. Yngsta har tyvärr inte så mycket språk än så vi behöver vara uppmärksamma på hennes signaler. Sedan rutinpottar vi mycket, efter vila/sovstund, efter mat, när vi kommer in, efter lek. Jag vet att detta inte anses som det bästa enligt vissa metoder, men det funkade för första barnet och verkar funka med det här med.

    Som förälder måste man bestämma sig och vara förberedd med ombyten m.m. Även när man lämnar hemmet. Det kan kännas besvärligt men jag tror verkligen på att gå all in. Att ha blöja ibland och ibland inte är bara förvirrande för barnet.

    Tips är att lägga plastad frotté i bilstolen så slipper man oroa sig för att det ska komma något där (har inte hänt oss än peppar peppar).

  • asdfgh

    Mina barn var blöjfria dagtid vid 1,5 år men eftersom de är ECade är de inte någon bra jämförelse. Tror det var efter sommaren när de var 3-4 som förskolan satte upp lappar om att man skulle ha typ 5 par byxor liggandes på hyllan. Vi såg ut som levande frågetecken eftersom det enda paret vi haft där under våren aldrig använts och fick då förklarat att det behövdes för alla barn som slutat med blöja över sommaren och som inte var pålitligt torra än.

  • Norrut

    Testa att ta av blöjan under dagen i några veckor och se hur det går. Ge det tid. Det är ju en helt ny grej att lära sig, så det tar tid att få kläm på oavsett om barnet är 1,5 eller 2,5 eller 3,5. Men kortare tid än om man går runt med blöjan på och inte får träna.

    Vår son är 2,5. Vi tog av blöjan ett par månader före 2-årsdagen och lät honom gå runt hemma med rumpan bar ett tag. På så sätt märkte han tydligt varje gång han kissade och det blev mycket prat och funderingar kring det. Utvecklingen gick ungefär så här:

    - Han noterade att han kissat EFTER att han kissat och stod där i en pöl: vi pekade och förklarade, tog honom till pottan och visade

    - Han började hojta till MEDAN han kissade, knep ibland av kisstrålen mitt i och höll sig: vi rusade dit och ledde honom/bar honom till pottan, ibland kissade han resten på pottan och ibland inte

    - Han sa till precis när han skulle BÖRJA kissa: vi sprang till pottan och han kissade där

    När han kommit så långt gick det mycket längre mellan kisstillfällena eftersom han blivit bättre på att hålla sig och inte gick runt och småskvätte (som barn lätt gör i blöjor och därför inte tränar på att hålla sig). Då introducerade vi kalsonger som han blev mycket stolt över och inte ville smutsa ner - och det var dessutom jobbigt att bli blöt i byxorna så det vill han ju inte. Sen dess följer han (nästan alltid) frivilligt med till pottan när vi säger att det är dags. Han säger fortfarande nästan aldrig till, utan leker tills han kissar på sig, men så länge vi föräldrar kommer ihåg att påminna honom är han blöj- och olycksfri.

    En annan variant är väl att vänta till 3-4-årsåldern nån gång när barnet är lättare att resonera med(?), men så länge pallar inte jag med blöja i alla fall.

Svar på tråden 2,5 år och inte blöjfri