• Anonym (Fyskä­ms)
    Wed 4 Aug 2021 20:27
    327 visningar
    16 svar
    -1
    16
    327

    Vad skulle folk tro?

    Jag är förälder till 3 barn under 10 år. Sammanboende med deras pappa. Jag städar en gång i veckan om ens det, har en skärmtid på minst 6 timmar om dagen och varken leker/läser/går till lekparken med mina barn. Promenader med hunden får min sambo ta, liksom mycket annat.

    Om folk bara visste, men jag tror inte jag speglar något av detta utåt.

  • Svar på tråden Vad skulle folk tro?
  • Wed 4 Aug 2021 21:01
    #1
    +3

    Handlar väl inte om vad folk skulle TRO, utan om vad de skulle tycka om de fick veta sanningen om att du försummar dina barn. De skulle antagligen tycka att du var rätt värdelös som mamma.

    Varför skaffar man tre barn för att sedan skita i deras behov? Finns ju både preventivmedel och abort om man inte vill vara förälder.

  • Anonym (Fyskä­ms) Trådstartaren
    Wed 4 Aug 2021 21:06
    #2

    Jag älskar mina barn, men däremot inte att spendera timmar i lekparken eller vid köksbordet, alternativt liggande på golvet.

  • Anonym (Bill)
    Wed 4 Aug 2021 21:09
    #3

    Ok.

    Trist för din familj.

    Eller vad vill du med tråden?

  • Skrutt­igtÄpp­le
    Wed 4 Aug 2021 21:15
    #4

    Vad vill du att vi ska diskutera?

  • Anonym (X)
    Wed 4 Aug 2021 21:16
    #5
    Anonym (Fyskäms) skrev 2021-08-04 21:06:23 följande:

    Jag älskar mina barn, men däremot inte att spendera timmar i lekparken eller vid köksbordet, alternativt liggande på golvet.


    Vad och hur ofta gör du saker med dem då?
  • Anonym (Fyskä­ms) Trådstartaren
    Wed 4 Aug 2021 21:33
    #6

    Vi kan diskutera vad ni vill. Hur är ni själva? Skulle jag välja hade jag legat och pillat mig i naveln med telefonen i handen hela dagarna?

  • Anonym (Fyskä­ms) Trådstartaren
    Wed 4 Aug 2021 21:34
    #7
    Anonym (X) skrev 2021-08-04 21:16:34 följande:

    Vad och hur ofta gör du saker med dem då?


    På helgen kan det bli någon gemensam aktivitet. Men då är jag mer för lekland där de sköter sig själva.
  • Wed 4 Aug 2021 21:39
    #8
    Anonym (Fyskäms) skrev 2021-08-04 21:06:23 följande:

    Jag älskar mina barn, men däremot inte att spendera timmar i lekparken eller vid köksbordet, alternativt liggande på golvet.


    Det räcker inte med att älska sina barn. Man måste även tillgodose deras behov. Varför tror du dina behov av att slippa lekparken väger tyngre än dina barns behov av daglig stimulans.

    Frågan kvarstår. Varför skaffade du barn om du inte vill vara förälder. Att vara förälder innebär att man tillgodoser deras behov och att detta går före ens egna behov. Annars är man inte förälder enbart genbank/donator.
  • Anonym (Fyskä­ms) Trådstartaren
    Wed 4 Aug 2021 21:44
    #9

    Jag anser att föräldrar i dagens samhälle stimulerar sina barn för mycket. Hela tiden ska det aktiveras och att ha tråkigt är livsfarligt. Så var det inte när jag växte upp, då skötte man sig själv. Jag håller heller inte med om att hela livet ska läggas åt sidan när man har barn. De har en pappa som gillar sådant som jag ogillar, exempelvis aktiviteter.

  • Anonym (D)
    Wed 4 Aug 2021 21:53
    #10
    Anonym (Fyskäms) skrev 2021-08-04 21:44:55 följande:

    Jag anser att föräldrar i dagens samhälle stimulerar sina barn för mycket. Hela tiden ska det aktiveras och att ha tråkigt är livsfarligt. Så var det inte när jag växte upp, då skötte man sig själv. Jag håller heller inte med om att hela livet ska läggas åt sidan när man har barn. De har en pappa som gillar sådant som jag ogillar, exempelvis aktiviteter.


    Jag kan hålla med om det. Det går ibland till sån överdrift att många av dagens barn inte vet hur man sysselsätter sig själv. I ditt fall låter det dock som att det går lite till överdrift åt andra hållet. Kan ju vara roligt för barnen att mamma engagerar sig och är med i alla fall ibland. Låter som att du antingen inte mår så psykiskt bra alternativt lider av gammal hederlig lathet.
  • Anonym (Fyskä­ms) Trådstartaren
    Wed 4 Aug 2021 22:00
    #11
    Anonym (D) skrev 2021-08-04 21:53:38 följande:

    Jag kan hålla med om det. Det går ibland till sån överdrift att många av dagens barn inte vet hur man sysselsätter sig själv. I ditt fall låter det dock som att det går lite till överdrift åt andra hållet. Kan ju vara roligt för barnen att mamma engagerar sig och är med i alla fall ibland. Låter som att du antingen inte mår så psykiskt bra alternativt lider av gammal hederlig lathet.


    Idag ska det vara så kravfyllt att vara förälder. Samhällskraven blir större när du ska träna, laga hälsosam mat, se till så att inget i hemmet innehåller några som helst kemikalier, aktivera barnen till sin spets och aldrig någonsin ge barnen en dator/telefon/surfplatta, för då är du en enormt dålig förälder. Samtidigt tänjs gränserna för arbetslivet, då gränsen mellan privatliv och arbete blir allt svagare.

    Du har rätt i att det finns en psykisk problematik hos mig, med både depression och utmattning, vilket jag både har medicin och samtalsterapi för. Men det kommer aldrig förändra det faktum att jag ogillar att leka med mina barn. Jag tycker inte om att spendera timmar på golvet, stå och gunga samma gunga i timmar, spela spel varje kväll, läsa böcker varje läggning.
  • Wed 4 Aug 2021 22:08
    #12

    Är du nöjd att ha det så?

    Hur mår du?

    Hur umgås du med dina barn? Hur mycket, och på vilket sätt?

    Man kan ju göra mycket annat än att sitta på en lekmatta eller i en park... Jag håller med om att man inte helt ska utplåna sig själv när man får barn: vi turas om med egentid och dessutom är barnen med både i skog, träning, meckar och allt möjligt. De blir ofta inspirerade att vara med när vi är igång. Park blir ju enbart för deras skull, men oftast inte i timtals åt gången utan antingen i brist på annat eller på väg till/från andra saker. Där leker vi mer gemensamt än att jag sitter och glor. Plus tid till att hjälpa till när de i övrigt leker på egen hand såklart.

    Lek modell köra med bilar är inte så kul. Jag gör det en liten stund för att engagera mig. Läsa gör vi minst en gång per dag. Pysslar gärna eller gör utflykter.

    Bästa sätten att umgås är på egen hand med ett barn, promenernades eller hitta på nån kul aktivitet, tycker jag.

  • Wed 4 Aug 2021 22:15
    #13

    Hur gamla är dina barn och vad gör de hela tiden när de inte är i skolan/förskolan?

  • Wed 4 Aug 2021 22:15
    #14
    Anonym (Fyskäms) skrev 2021-08-04 22:00:36 följande:

    Idag ska det vara så kravfyllt att vara förälder. Samhällskraven blir större när du ska träna, laga hälsosam mat, se till så att inget i hemmet innehåller några som helst kemikalier, aktivera barnen till sin spets och aldrig någonsin ge barnen en dator/telefon/surfplatta, för då är du en enormt dålig förälder. Samtidigt tänjs gränserna för arbetslivet, då gränsen mellan privatliv och arbete blir allt svagare.

    Du har rätt i att det finns en psykisk problematik hos mig, med både depression och utmattning, vilket jag både har medicin och samtalsterapi för. Men det kommer aldrig förändra det faktum att jag ogillar att leka med mina barn. Jag tycker inte om att spendera timmar på golvet, stå och gunga samma gunga i timmar, spela spel varje kväll, läsa böcker varje läggning.


    Det är nog inte många småbarnsföräldrar som tycker det är askul att äta samma låtsaskorv 38 gånger eller stå i lekparken och gunga tills armarna går ur led och sen skiter barnet på sig mitt i allt. Men likförbannat så måste man göra dessa saker för att barnet ska utvecklas och få sina behov tillgodosedda. Att det är tråkigt är inget skäl att låta bli. Återigen. Varför är dina behov viktigare än dina barns och varför skaffade du då barn?
  • Thu 5 Aug 2021 00:09
    #15

    Du låter väldigt lat och egocentrisk. Ingen trevlig personlighet direkt.

  • Anonym (Inga barn)
    Thu 5 Aug 2021 00:30
    #16

    Jag har valt att inte skaffa barn för jag anser att man ska ta hand om dom. Men helt allvarligt, jag gör ju mer med mina brorsbarn än du gör med dina egna. Säger rätt mycket.

Svar på tråden Vad skulle folk tro?