• potatisfjollan

    Varför röstar folk på Miljöpartiet?

    Miljöpartiet måste vara det absolut mest meningslösa partiet vi har i riksdagen. De fyller absolut ingen funktion överhuvudtaget. Jag hoppas de åker ur riksdagen vid nästa val. Båda deras språkrör är extremt okunniga vad gäller miljöpolitik och vid alla debatter i TV står de bara och pratar om helt orelevanta saker eller spyr galla på SD!

    Vad är det för människor som röstar på Miljöpartiet egentligen? Är det enbart anhängare av Greta Thunberg och fjollor på Södermalm som lägger sin röst på detta meningslösa parti?

  • Svar på tråden Varför röstar folk på Miljöpartiet?
  • KingsCrown
    Tecum skrev 2021-08-04 21:25:28 följande:
    Grafen visar att hög utbildning inte automatiskt innebär sunt förnuft och realistisk insikt i samhälleliga frågor...
    Jaså, det ser jag inte alls i grafen. Eftergymnasiala utbildningar brukar kräva en förmåga att tänka utanför boxen, analysera situationer från andra perspektiv än sitt egna, forska, utreda och dra slutsatser.
  • DanneHade
    KingsCrown skrev 2021-08-04 20:47:04 följande:

    Det är främst högutbildade som röstar på Miljöpartiet. Här ser du en graf över partisympatier efter utbildningsnivå. Om du är ovan vid att tolka diagram så kan jag påpeka att den gröna linjen är alltså MP:s väljare och den bruna är SD:s. Hoppas det hjälper dig. Glad


    Mysigt. Personer som har högre utbildningsgrad måste ju i regel vara smartare än personer med lägre. Om de personerna sen i högre utsträckning röstar på ett parti, ja då måste ju det partiet ha rätt, eller hur, för smarta personer vet bättre än dumma. Klappat och klart, diskussionen över. MP har rätt och du är smart för att du röstar på dem. Eller...

    Att härleda en slutsats genom en sådan metod är tyvärr ett logiskt misstag "the appeal to authority fallacy".

    Med samma logik hade Hitler varit "rätt" val 1933, och Bolsjevikerna 1918.

    Här har du en annan förklaringsmodell:

    Personer med lägre utbildningsgrad hamnar oftare i de områden som direkt påverkats av den svenska massinvandringen. Medans de personer som röstar MP i högre grad bor i helvita etniska överklass-enklaver (tänk Södermalm).

    Men det är inte riktigt en lika trevlig förklaring va?

    Om man ändå hade varit så privilegierad och så konsekvens-isolerad att man kunnat rösta på MP Flört
  • Relaxa75
    DanneHade skrev 2021-08-04 21:35:21 följande:
    Mysigt. Personer som har högre utbildningsgrad måste ju i regel vara smartare än personer med lägre. Om de personerna sen i högre utsträckning röstar på ett parti, ja då måste ju det partiet ha rätt, eller hur, för smarta personer vet bättre än dumma. Klappat och klart, diskussionen över. MP har rätt och du är smart för att du röstar på dem. Eller...

    Att härleda en slutsats genom en sådan metod är tyvärr ett logiskt misstag "the appeal to authority fallacy".

    Med samma logik hade Hitler varit "rätt" val 1933, och Bolsjevikerna 1918.

    Här har du en annan förklaringsmodell:

    Personer med lägre utbildningsgrad hamnar oftare i de områden som direkt påverkats av den svenska massinvandringen. Medans de personer som röstar MP i högre grad bor i helvita etniska överklass-enklaver (tänk Södermalm).

    Men det är inte riktigt en lika trevlig förklaring va?

    Om man ändå hade varit så privilegierad och så konsekvens-isolerad att man kunnat rösta på MP Flört
    Applåd, bra inlägg!
  • DanneHade
    Jemp skrev 2021-08-04 20:56:51 följande:

    Vad menar du är problemet med deras (kunskap om) miljöpolitik?


    Problemet med Miljöpartiet (och dess väljare) är ytlighet. Det är ett ytligt parti och det är oerhört känslostyrda och ytliga väljare som röstar för dem.

    Varken de, eller deras väljare är villiga att undersöka frågor på ett djupare plan, man är inte villig att se till alternativkostnader eller konsekvenserna av den politik man skapar/röstar för.

    Det är av den anledningen ett parti som påstår sig stå för miljön, stänger ner Sveriges kärnkraft och gör Sverige beroende av smutsigt kol.
    Det är av den anledningen ett parti som påstår sig stå för miljön, slänger upp gränserna och öppnar Sverige mot den tredje världen trots massmigration ifrån den tredje världen till den första i slutändan leder till högre utsläpp/konsumtion globalt.

    Yta, yta, yta. Konsekvens är irrelevant.
  • KingsCrown
    DanneHade skrev 2021-08-04 21:35:21 följande:
    Mysigt. Personer som har högre utbildningsgrad måste ju i regel vara smartare än personer med lägre. Om de personerna sen i högre utsträckning röstar på ett parti, ja då måste ju det partiet ha rätt, eller hur, för smarta personer vet bättre än dumma. Klappat och klart, diskussionen över. MP har rätt och du är smart för att du röstar på dem. Eller...
    Slutledningsförmåga delux!
    DanneHade skrev 2021-08-04 21:35:21 följande:
    Att härleda en slutsats genom en sådan metod är tyvärr ett logiskt misstag "the appeal to authority fallacy".

    Med samma logik hade Hitler varit "rätt" val 1933, och Bolsjevikerna 1918.
    Och Tegnell hade haft alla rätt om covid. Auktoritetsargument kan leda fel.

    DanneHade skrev 2021-08-04 21:35:21 följande:
    Personer med lägre utbildningsgrad hamnar oftare i de områden som direkt påverkats av den svenska massinvandringen. Medans de personer som röstar MP i högre grad bor i helvita etniska överklass-enklaver (tänk Södermalm).

    Men det är inte riktigt en lika trevlig förklaring va?

    Om man ändå hade varit så privilegierad och så konsekvens-isolerad att man kunnat rösta på MP Flört
    Vi bor i ett land där vem som helst kan bli vad som helst. Om du bara lägger manken till och löser dina ekvationer så kommer du också att kunna bo på Östermalm och rösta på Miljöpartiet en dag. Ge aldrig upp dina drömmar, Danne!
  • Nutid

    Varför?

    Naturligtvis för att de tycker att miljön är den viktigaste frågan.

    Den fråga jag tycker är intressant är varför de misslyckats så, eftersom det troligen är fler som tycker att miljöfrågan är viktigt.

    Själv har jag röstat en gång på MP.

    Nummer upplever jag att de fokusera på mycket på symbolpolitik, är företagsovänilg och för vänster för min smak.

  • DanneHade
    KingsCrown skrev 2021-08-04 21:47:29 följande:
    Slutledningsförmåga delux!
    DanneHade skrev 2021-08-04 21:35:21 följande:
    Att härleda en slutsats genom en sådan metod är tyvärr ett logiskt misstag "the appeal to authority fallacy".

    Med samma logik hade Hitler varit "rätt" val 1933, och Bolsjevikerna 1918.
    Och Tegnell hade haft alla rätt om covid. Auktoritetsargument kan leda fel.Vi bor i ett land där vem som helst kan bli vad som helst. Om du bara lägger manken till och löser dina ekvationer så kommer du också att kunna bo på Östermalm och rösta på Miljöpartiet en dag. Ge aldrig upp dina drömmar, Danne!

    (Fan jag som hade hoppats på en ideologisk kukfäktning innan säng så att jag kunnat gå och lägga mig arg).

    Aja låt gå... meme-mode engaged.
    Snacka inte skit om vår landsfader, all makt åt Tegnill vår befriare!
    Karanteeeen it upp BAAABY. Ska ta min femte vaccindos nu på Måndag. Man vill ju vara säker.

    Danne vem? Jag heter Kenta 740 Buicksson, och jag hade hellre sugit avgasröret på min katalysatorfria volvo amazon samtidigt som den körs av min diabetiska kedjerökande kusinfru som är 34 men ser ut som 50, än att sätta min fot norr om Göta älv. Miljön er för bökar.


    Natti

  • Tecum
    KingsCrown skrev 2021-08-04 21:34:16 följande:
    Jaså, det ser jag inte alls i grafen. Eftergymnasiala utbildningar brukar kräva en förmåga att tänka utanför boxen, analysera situationer från andra perspektiv än sitt egna, forska, utreda och dra slutsatser.
    Det har jag också trott. Men då sympatiserar man väl knappast med ett parti som säger sig värna miljö och klimat samtidigt som detta parti går fossilindustrins ärende? För det blir ju följden om vi inte längre ska använda förnybara råvaror och energi utan låta skogen stå och ruttna. Kvar blir olja, plast, stål och betong.
  • KingsCrown
    Tecum skrev 2021-08-04 22:38:45 följande:
    Det har jag också trott. Men då sympatiserar man väl knappast med ett parti som säger sig värna miljö och klimat samtidigt som detta parti går fossilindustrins ärende? För det blir ju följden om vi inte längre ska använda förnybara råvaror och energi utan låta skogen stå och ruttna. Kvar blir olja, plast, stål och betong.
    Nu är jag inte så insatt i den frågan, men tycker att de gör rätt i att värna strand, skog och allemansrätt. Tänk om några år när vi är 30 miljoner invånare i det här landet och alla ska gå ut och plocka kantareller. Då är det bra om det finns en jävla massa skog.

    Sen har ju partierna ganska svårt för att få igenom sin egna politik p.g.a. det parlamentariska läget. Sossarna ville inte sabba arbetsrätten och Miljöpartiet ville inte ha tillfälliga uppehållstillstånd för flyktingar. Alla tvingas gå emot sina egna värderingar i enskilda frågor och det blir allt grötigare att veta vem som står för vad.
  • Jemp
    DanneHade skrev 2021-08-04 21:45:38 följande:

    Problemet med Miljöpartiet (och dess väljare) är ytlighet. Det är ett ytligt parti och det är oerhört känslostyrda och ytliga väljare som röstar för dem.

    Varken de, eller deras väljare är villiga att undersöka frågor på ett djupare plan, man är inte villig att se till alternativkostnader eller konsekvenserna av den politik man skapar/röstar för.

    Det är av den anledningen ett parti som påstår sig stå för miljön, stänger ner Sveriges kärnkraft och gör Sverige beroende av smutsigt kol.

    Det är av den anledningen ett parti som påstår sig stå för miljön, slänger upp gränserna och öppnar Sverige mot den tredje världen trots massmigration ifrån den tredje världen till den första i slutändan leder till högre utsläpp/konsumtion globalt.

    Yta, yta, yta. Konsekvens är irrelevant.


    Vilket icke-svar...
    Tecum skrev 2021-08-04 22:38:45 följande:

    Det har jag också trott. Men då sympatiserar man väl knappast med ett parti som säger sig värna miljö och klimat samtidigt som detta parti går fossilindustrins ärende? För det blir ju följden om vi inte längre ska använda förnybara råvaror och energi utan låta skogen stå och ruttna. Kvar blir olja, plast, stål och betong.


    Hint: skog ruttnar inte bort.
Svar på tråden Varför röstar folk på Miljöpartiet?