• bmmamma

    Hur gör ni med ekonomin med nya familjen?

    Jag är separerad och har två barn sen tidigare förhållande. Har sedan 2 år ett nytt samboförhållande med 2 bonusbarn. 
    Mina barn är 12 och 14 år. Mina bonusbarn är 13 och 17 år.

    Då 17 åringen inte alltid är med på "betalda" aktiviteter tex middagar ute, tivolin, simhall, semester m.m så blir det ofta mina två barn. sambos ena barn och vi två vuxna.

    När vi gör något så splittar vi ALLTID på kostnader via familjer, alltså sambon betalar för sig och sin son och jag betalar för mig och mina.
    Jag tjänar mindre än min sambo och känner ibland att han kanske kunde vara med och dela NÅNGÅNG även om han bara har ett barn med..

    Tänker jag fel?

    Vi delar lika på allt i hushållet med mat,hyra,el osv men allt till barnen köper vi själva.

    Hur gör ni? Intressant att jämföra med andra

  • Svar på tråden Hur gör ni med ekonomin med nya familjen?
  • Mrs Moneybags

    Jag tycker nog ändå att er uppdelning låter bra. Lösningen är nog inte att han ska betala mer för dina barn utan att ni istället väljer aktiviteter som du har råd med. 

  • Anonym (öööö)
    bmmamma skrev 2021-08-06 14:33:33 följande:

    Jag är separerad och har två barn sen tidigare förhållande. Har sedan 2 år ett nytt samboförhållande med 2 bonusbarn. 
    Mina barn är 12 och 14 år. Mina bonusbarn är 13 och 17 år.

    Då 17 åringen inte alltid är med på "betalda" aktiviteter tex middagar ute, tivolin, simhall, semester m.m så blir det ofta mina två barn. sambos ena barn och vi två vuxna.

    När vi gör något så splittar vi ALLTID på kostnader via familjer, alltså sambon betalar för sig och sin son och jag betalar för mig och mina.
    Jag tjänar mindre än min sambo och känner ibland att han kanske kunde vara med och dela NÅNGÅNG även om han bara har ett barn med..

    Tänker jag fel?

    Vi delar lika på allt i hushållet med mat,hyra,el osv men allt till barnen köper vi själva.

    Hur gör ni? Intressant att jämföra med andra


    Jag lever också i ny familj, jag har två barn, min partner har tre. Vi betalar alltid för våra respektive barn, så jag förstår inte ditt resonemang att din sambo borde bidra med mer om du råkar ha två barn med och han ett? 
    Även om du tjänar mindre så är de ju dina barn, och hans barn? Eftersom ni har upplägget precis som vi har - dvs att vi delar på huskostnader osv, men betalar för våra respektive barn - så blir det väl ologiskt om du plötsligt ska tycka att din partner ska lägga mer när ni gör saker med tre barn? 

    Om du tjänar mycket mindre är det väl logiskt att du i så fall lägger något mindre på tex huslån/hyra? (många lägger ju procentuellt till de gemensamma kostnaderna) 
    men fortsätter att betala saker som gäller dina barn? 

    I vårt hushåll är det oftast också de yngre barnen som är med på saker och de råkar vara min partners barn, båda två. Jag skulle tycka det vore konstigt om jag fick frågan om att betala mer när vi gör aktiviteter som inte mina barn deltar i. 

    Snart kommer en tid när även ditt äldsta barn inte hänger med på allt, kanske känns det mer "rättvist" för dig då, jag vet inte. Jag tycker i af att du resonerar lite fel, men möjligt att ni behöver justera i de gemensamma utgifterna snarare än de som gäller era respektive barn, det är i alla fall mitt förslag. 
  • Anonym (Qwerty)

    Tror det blir lite märkligt om han ska betala för dina barn? Han vill väl lägga pengar även på sin 17-åring? Försök som någon skrev att göra saker som är anpassade för att du ska ha råd.

  • Anonym (Ulrika)

    Jag hade tyckt att det var krångligt och istället föreslagit att vi betalar varannan gång. Egentligen för den anledningen, men då blir det ju lite som du föreslår...

  • Studentpappa

    Du menar att inte 17-åringen kostar pengar då när hen inte är med? Ser ju faktiskt ingen anledning alls varför han ska betala för dina barn med den uppdelningen ni har.

    Svågern är separerad och morsan har inte så bra ställt så han brukar vara med och betala när mamman och barnet ska göra några aktiviteter. Men han är ju barnets pappa...


    Ride it like you stole it
  • Anonvm

    Du betalar för dig och dina barn, din man för sig och sina barn, helt rätt så.

    Antalet barn inblandat och era respektive inkomster är fullständigt irrelevant.

Svar på tråden Hur gör ni med ekonomin med nya familjen?