• Fri 6 Aug 2021 23:00
    407 visningar
    2 svar
    2
    407

    Kopparspiral - psykisk och fysisk ohälsa?

    Jag hade en kopparspiral i 4 månader. Efter konstant blödning, stora problem med mensvärk, orkeslöshet, ångest, viktuppgång, trötthet, magproblem och minskad sexlust bestämde jag mig för att ta ut spiralen och se om den kunde ha något med saken att göra.

    Nu har den varit ute i lite mer än 1 månad och jag känner mig redan piggare, har mindre problem med magen, jag blöder normalt och har större ork. Däremot har jag inte gått ner de kilon som jag gick upp med spiralen men det kommer kanske efter hand.

    Jag är en fysiskt aktiv person med mycket rörelse i vardagen och jag ändrade varken kost- eller träningsrutiner under denna period.

    Finns det någon annan som upplevt samma eller liknande? Känner mig hjälplös.

  • Svar på tråden Kopparspiral - psykisk och fysisk ohälsa?
  • Anonym (Anony­m)
    Fri 6 Aug 2021 23:09
    #1
  • Fri 6 Aug 2021 23:10
    #2

    Jag fick oförklarlig ångest. Helt plötsligt låg jag vaken på nätterna trots en harmonisk tid i livet. Försvann successivt när jag tog ur kopparspiralen. Min kropp klarade inte kopparavsöndringen från spiralen.

    Tydligen ganska vanligt. Tror att vi som har mycket östrogen i kroppen är extra känsliga för kopparn..

Svar på tråden Kopparspiral - psykisk och fysisk ohälsa?