• Anonym (J)

Jag gjorde det!

Jag har gjort det men mår skit över det vi har två gemensamma barn och levt ihop i tio år. Träffade honom som mycket ung (han är lite äldre). Vi är mitt i skilsmässan ff och det äter upp oss båda varje dag. ?Men hänt oförlåtliga händelser mellan oss tyvärr. Barnen vet ingenting/ yngsta är för liten för att förstå.

• Anonym (J)
    Anonym (Äntligen) skrev 2021-08-07 13:56:34 följande:

Varför mår du skit? Är det otrohet inblandat? Man får tänka långsiktigt. Det kommer vara jobbigt ett tag nu, men tänk framåt! Det kommer bli bra. Jag längtar så mycket till mitt egna boende, kunna göra vad jag vill. Slippa dela bostad med någon jag stör mig på.

Jo tyvärr. Jo men känns som att jag bara förlorar på att gå isär och vinner ingenting. Kommer sakna allt med just honom - han som person hans humor, vår kemi, allt vi gör tillsammans både hemma i vardagen och på semestern, vår familj, våra rutiner, våra planer, att bara få vara nära honom och prata osv. Vi har även mycket i vardagen och vi hjälps alltid åt. Kommer sakna det så mycket.

Men förstår vad du menar att man måste tänka långsiktigt... även det starkaste förhållandet eller äktenskapet knäcks av för många eller tillräckligt stora svek ..
  • Anonym (J)
    Anonym (Äntligen) skrev 2021-08-07 19:56:41 följande:

Men du verkar ju ha känslor kvar? Det har inte jag. Därför fanns det till slut ingen annan utväg för mig.

Då är det helt rätt att skiljas! Har separerat från två män.

Den ena saknade jag också känslor för. Kände enorma skuldkänslor och gör det fortfarande ibland, men det är det rätta för båda. Tvivlade aldrig på att det var rätt beslut. Hur tar din partner det att du vill skiljas?

Jag har definitivt känslor kvar. Men vet ej om det är sorg över hur allt blev/skuldkänslor osv. Känns som att han älskar mig tillbaka men ändå inte. Svårt att veta vad som är rätt och fel ibland.
  • Anonym (J)
    Anonym (Klassiska kvinnor som splittrar familjen!) skrev 2021-08-08 18:44:38 följande:

Bullshit? Statistiken talar sitt tydliga klarspråk.

Facts don't care about your feelings

Allt jag ser här är kvinnor som gottar sig i att ha splittrat familjen. Bättre att stå för vad ni är än att låtsas som om detta är något nobelt.

Får jag fråga bara... enligt ditt sätt att se på saken, när är det befogat att gå isär?
  • Anonym (J)
    Anonym (Klassiska kvinnor som splittrar familjen!) skrev 2021-08-09 12:51:59 följande:

Resistansen för att vantrivas i en relation handlar i de flesta fallen om att båda parter inte är villiga att lägga ner den tid & engagemang som krävs. Du får tro vad du vill men statistiken är tydlig, barn med skilda föräldrar löper en betydligt större risk för att hamna i missbruk, dåliga relationer, kassa studieresultat, psykisk ohälsa mm. Av den enkla anledningen att de saknar de skyddsfaktorer som barn får av kärnfamiljen. Handlar inte om att bara kvinnor ska göra si eller så, man är två i en relation. Barnens bästa är att ha två närvarande föräldrar under samma tak. Allt annat är floskler.

Okej men hur tycker du man ska förhålla sig då till exempelvis en make (kan även vara frun) som år efter år är notoriskt otrogen, vägrar *hjälpa till* hemma (bara sover bort hela eftermiddagarna och kvällarna), vägrar göra någonting tillsammans med sin familj, misshandlar frun på olika sätt, höjer rösten mot barnen kanske slår sina barn, har en väldigt osund syn på sex? Dessa saker står ju till och med i koranen är ett såkallat giltigt skäl för skilsmässa. Men du håller kanske inte med om det?

Finns ju en hel del studier som tyder på att barn far väldigt illa av att vara fast i en destruktiv hemsituation också. Det vet jag inte minst av egen erfarenhet med en pappa som misshandlade mig och missbrukade hela uppväxten. Tror du att jag och mina syskon hade mått ännu sämre om mina föräldrar skilt sig? Varför lägger du skulden på splittrade familjer på kvinnan?

Med din logik bör vi kanske inte heller ha ett system med socialtjänst som ibland tar hand om utsatta barn för att skydda dessa från vissa skadliga element som eventuellt invalidiserar dem för livet?
Svar på tråden Jag gjorde det!