• Anonym (Äntligen)

Jag gjorde det!

Igår kväll gjorde jag det! Sa att jag vill skiljas. Efter 17 år och två barn. Befrielse, lättnad och stolthet känner jag nu. Att jag äntligen tog tag i det. Kan andra så kan jag!

Fler i samma situation som just har tagit beslutet?

• Svar på tråden Jag gjorde det!
  • Anonym (J)
    Anonym (Äntligen) skrev 2021-08-07 19:56:41 följande:

Men du verkar ju ha känslor kvar? Det har inte jag. Därför fanns det till slut ingen annan utväg för mig.

Då är det helt rätt att skiljas! Har separerat från två män.

Den ena saknade jag också känslor för. Kände enorma skuldkänslor och gör det fortfarande ibland, men det är det rätta för båda. Tvivlade aldrig på att det var rätt beslut. Hur tar din partner det att du vill skiljas?

Jag har definitivt känslor kvar. Men vet ej om det är sorg över hur allt blev/skuldkänslor osv. Känns som att han älskar mig tillbaka men ändå inte. Svårt att veta vad som är rätt och fel ibland.
  • Plupp73
    Anonym (Ok) skrev 2021-08-07 14:20:26 följande:

Varför blir så många kvinnor trötta på män i längden? Har hört att det är kvinnorna som gör slut, kanske möjligen, upp till 90% av längre förhållanden.

15-17år verkar vara någon magisk gräns, många förhållanden som tar stopp där.

Tror att kvinnor funderar mycket på om de är lyckliga i relationen, kan prata, lever ett liv i samvaro osv. Kvinnor har också i högre grad andra nära relationer (läs vänner), där de jämför, diskuterar sitt äktenskap och får perspektiv.

Jag lämnade ett äktenskap efter över 20 år, och det var för att vi i vardagen levde parallella liv, jag kände mig otroligt ensam hela tiden. Mina närmaste relationer var med mina vänner. Jag blev plötsligt oerhört trött på allt med män, allt det typiskt manliga. Sexet var jag också rätt trött på, trots att jag fått orgasm i alla år. Detta efter att ha levt ett helt liv med enbart män som partners, och känt mig helt ok med det.

Inte helt överraskande blev jag sedan kär i en nära väninna, vi lever ihop än idag. Med henne lever jag ett liv tillsammans, vi pratar, älskar och delar tankar. Hon är den mest byggnadskunniga person jag någonsin varit ihop med, och vi renoverar, bygger och grejer ihop hela tiden. Vi reser ihop på ett fantastiskt sätt. Och sexet är definitivt inte sämre.... Nu är jag lycklig på riktigt.
  • Anonym (Äntligen)
    Anonym (J) skrev 2021-08-08 13:05:01 följande:

Då är det helt rätt att skiljas! Har separerat från två män.

Den ena saknade jag också känslor för. Kände enorma skuldkänslor och gör det fortfarande ibland, men det är det rätta för båda. Tvivlade aldrig på att det var rätt beslut. Hur tar din partner det att du vill skiljas?

Jag har definitivt känslor kvar. Men vet ej om det är sorg över hur allt blev/skuldkänslor osv. Känns som att han älskar mig tillbaka men ändå inte. Svårt att veta vad som är rätt och fel ibland.

Han har tagit det bra. Visar inte mycket men är nog ledsen innerst inne. Jag befarar dock att han kommer hala på bodelningen och flytt för att han ev har hoppet uppe att det kan bli vi igen. Vi har sagt att jag inte ska leta lägenhet just nu, utan börja lite senare i höst. Jag är ok med det men vill börja kolla iallafall om max 2 månader!

Likaså vill han vänta lite med att berätta för barnen men det vill inte jag. Jag ger honom max 1 vecka till det, sen vill jag att vi berättar.

Skuldkänslor är svårt men man måste stålsätta sig. Man kan inte fortsätta tsm pga skuldkänslor.
  • Anonym (#)
    Anonym (Boyaa!) skrev 2021-08-07 18:58:05 följande:

Funderar på det varje dag, hela tiden. Trött på det. Inga känslor. Klarar inte röra henne och avskyr hennes röst och brist på "go". Men barn och hon är arbetslös. Man känner visst ansvar. Vill vara fri.

Har hon ingen inkomst alls?
  • Anonym (#)
    Anonym (Äntligen) skrev 2021-08-08 14:22:11 följande:
    Han har tagit det bra. Visar inte mycket men är nog ledsen innerst inne. Jag befarar dock att han kommer hala på bodelningen och flytt för att han ev har hoppet uppe att det kan bli vi igen. Vi har sagt att jag inte ska leta lägenhet just nu, utan börja lite senare i höst. Jag är ok med det men vill börja kolla iallafall om max 2 månader!

Likaså vill han vänta lite med att berätta för barnen men det vill inte jag. Jag ger honom max 1 vecka till det, sen vill jag att vi berättar.

Skuldkänslor är svårt men man måste stålsätta sig. Man kan inte fortsätta tsm pga skuldkänslor.
    Varför kan du inte börja leta lägenhet nu?
  • Anonym (#)

Jag måste för övrigt säga att det känns väldigt upplyftande med en tråd som är positiv till separationer, till skillnad från alla andra trådar där vi som har barn och har valt att separera bara skuldbeläggs. Att separera från mina barns pappa är det bästa jag gjort!

• Anonym (Äntligen)
    Anonym (#) skrev 2021-08-08 14:42:39 följande:

Varför kan du inte börja leta lägenhet nu?

Jag vet inte, vi behöver kanske båda landa i beslutet först och berätta för barnen m.m. Kollar på nätet gör jag redan nu för att skaffa mig ett hum, men seriöst letande får komma om ett tag.
  • Anonym (Äntligen)
    Anonym (#) skrev 2021-08-08 14:45:30 följande:

Jag måste för övrigt säga att det känns väldigt upplyftande med en tråd som är positiv till separationer, till skillnad från alla andra trådar där vi som har barn och har valt att separera bara skuldbeläggs. Att separera från mina barns pappa är det bästa jag gjort!

Tack! Usch vad trist med skuldbeläggning. Funkar inte ett förhållande så gör det inte! Hur bra mår barn av att ha olyckliga, ev bråkande föräldrar? Mina barn är så pass stora nu att jag tror de kommer ta det här bra. Jag är så nöjd med beslutet, äntligen har jag gjort nåt för mitt mående och välbefinnande :)
  • Anonym (llll)
    Anonym (Äntligen) skrev 2021-08-08 14:22:11 följande:

Det där är ju givetvis hans försök till att förhala med hopp om att du ska ändra dig. Gå inte på det.
    Det kan ju ta tid att hitta boende så du måste genast börja leta idag. Finns ingen anledning alls att vänta, men känns det svårt så behöver du inte berätta för honom att du börjat leta. De tar tid att kontakta hyresvärdar osv. 
  • Anonym (Äntligen)
    Anonym (llll) skrev 2021-08-08 15:39:17 följande:

Det där är ju givetvis hans försök till att förhala med hopp om att du ska ändra dig. Gå inte på det.

Det kan ju ta tid att hitta boende så du måste genast börja leta idag. Finns ingen anledning alls att vänta, men känns det svårt så behöver du inte berätta för honom att du börjat leta. De tar tid att kontakta hyresvärdar osv. 

Det är bostadsrätt det blir frågan om. Har börjat kolla utbudet, vilket är ganska bra där jag bor, och vad jag skulle ha råd med.
Svar på tråden Jag gjorde det!