• Anonym (Äntligen)

Jag gjorde det!

Igår kväll gjorde jag det! Sa att jag vill skiljas. Efter 17 år och två barn. Befrielse, lättnad och stolthet känner jag nu. Att jag äntligen tog tag i det. Kan andra så kan jag!

Fler i samma situation som just har tagit beslutet?

• Svar på tråden Jag gjorde det!
  • Anonym (Äntligen)
    Anonym (B) skrev 2021-08-09 09:16:23 följande:

Nej, vi båda har inte inkomst utan vårt förhållande har varit uppbyggt på att den ena har försörjt den andre. Och nej, det är inte jag som inte vill ge upp det bekväma livet. Jag är känner mycket pengar och skulle ha råd med det jag vill ha som ensamstående. Det är snarare tvärtom.

Det är ju inte bra, att ni har byggt förhållandet på en inkomst. Så din partner har inga möjligheter att försörja sig själv om ni separerar?
  • Anonym (Klassiska kvinnor som splittrar familjen!)
    molly50 skrev 2021-08-08 21:15:34 följande:

Men vart någonstans står det att TS har vänt sina barn emot pappan?

Och vad har du för belägg för att barn skulle få det sämre med skilda föräldrar?

Tror du att barnen skulle få det bättre om föräldrarna fortsätter hålla ihop utan att längre ha känslor för varandra och som rentav kanske bråkar mycket?

Jag undrar också om du resonerar på samma sätt om män som lämnar sina fruar?

Ja, absolut. Problemet med giftermål idag är att folk behandlar det utifrån känslor. Giftermål handlar inte om känslor, det handlar om commitment. Vi har en kultur idag där kortsiktiga njutningar & känslor ska styra. Det är inte vad giftermål handlar om. Res utanför Sverige så kommer du se vad giftermål egentligen är. Det handlar om stabilitet, att skapa rätt förutsättningar för framtida generationen & att skapa starka släktskap mellan familjer. Sverige som kultur är för individualistisk & självisk för att förstå vad äktenskap handlar om.
  • Anonym (#)
    Anonym (Klassiska kvinnor som splittrar familjen!) skrev 2021-08-09 09:42:21 följande:

Ja, absolut. Problemet med giftermål idag är att folk behandlar det utifrån känslor. Giftermål handlar inte om känslor, det handlar om commitment. Vi har en kultur idag där kortsiktiga njutningar & känslor ska styra. Det är inte vad giftermål handlar om. Res utanför Sverige så kommer du se vad giftermål egentligen är. Det handlar om stabilitet, att skapa rätt förutsättningar för framtida generationen & att skapa starka släktskap mellan familjer. Sverige som kultur är för individualistisk & självisk för att förstå vad äktenskap handlar om.

Det är vad DU tycker att äktenskap ska handla om. Du har ingen rätt att bestämma vad andra ska basera sina äktenskap på. Du får väl flytta utomlands då, om du tycker att den svenska kulturen inte passar dig. Men för att hitta den kultur du pratar om så räcker det inte med att lämna Sverige, du måste åka utanför Västvärlden, t.ex. till ett muslimskt land.

För övrigt kan du väl svara på varför du anklagar oss i tråden för att vända våra barn mot deras pappor och för att gotta oss åt att splittra familjer? Var skriver vi det? Har du själv blivit lämnad och är bitter?
  • molly50
    Anonym (Klassiska kvinnor som splittrar familjen!) skrev 2021-08-09 09:42:21 följande:
    Jag förstår vad äktenskap handlar om.
    Jag är själv gift sedan 15 år tillbaka. Och vi har inga planer på att skiljas.
    Men jag inser ändå att om känslorna har svalnat och inget fungerar för att försöka hitta tillbaka så kan det vara bättre att gå skilda vägar medans man fortfarande kan vara vänner.
    Barnen lär inte må sämre av det än om föräldrarna fortsätter hålla ihop tills de blir bittra fiender.
    Men du tycker kanske man ska fortsätta hålla ihop fast man bli så bittra fiender att man bråkar så stickor och strån flyger?
  • Anonym (Äntligen)

Jag gillar inte hur du kommer in här i tråden och "läxar upp" mig och alla andra som har skilt oss. Din syn på äktenskap håller jag inte med om. Låter alldeles för "affärsmässigt" utan känslor. Dessutom förekommer tvångsäktenskap och barnäktenskap utanför västvärlden. Vidrigt! Hur mår de stackars kvinnorna, har du tänkt på det?
  • Anonym (vem bryr sig om kvinnorna? *ironi*)
    Anonym (Äntligen) skrev 2021-08-09 12:05:53 följande:
    Jag gillar inte hur du kommer in här i tråden och "läxar upp" mig och alla andra som har skilt oss. Din syn på äktenskap håller jag inte med om. Låter alldeles för "affärsmässigt" utan känslor. Dessutom förekommer tvångsäktenskap och barnäktenskap utanför västvärlden. Vidrigt! Hur mår de stackars kvinnorna, har du tänkt på det?
    Men vem bryr sig om kvinnorna? De ska ju bara vara tacksamma över att en man vill gifta sig med dem och försörja dem.... Och fy dem om de inte servar mannen konstant eller får för sig att de klarar sig själva på egen hand, utan en man... 

*ironisk*
  • Anonym (Klassiska kvinnor som splittrar familjen!)
    Anonym (Äntligen) skrev 2021-08-09 12:05:53 följande:

Om man rör sig utanför Skandinaviens gränser så finner man en helt annan syn på äktenskap. Att du håller med mig eller inte är irrelevant, länder med stark religiös styrning har ett helt annat sätt att se på äktenskap. T ex polen, Italien, Spanien. Ja, länder som Jemen gifter bort barn så unga som 8 år & det är vidrigt. Allt som har med tvång att göra är helt förkastligt & ska bekämpas. Det jag pratar om är inte att kvinnor ska finna sig i en destruktiv eller på annat sätt ohälsosam relation. Det jag poängterar är faktumet att i Sverige speciellt så ger man mycket hellre upp, klandrar den andra parten & splittrar familjer för enkelt. Det finns inte samma sorts värde i äktenskapet. Om något är skilsmässa en affär. Det är då man gör en relation till en transaktion. Skilsmässostatistiken är förfärlig idag, då den ligger över 70%. 70%! Det jag tänker på är de barn som hamnar i skottelden & blir negativt påverkade resten av deras liv pg a att två vuxna personer inte kan se till deras föräldraransvar & istället tänker själviskt. Ja, känslor kommer & går under en relation, vissa stunder kommer man avsky varandra, för att med tiden hitta tillbaka till varandra. Giftermålet ska vara löftet om att man gemensamt står vid varandra & arbetar sig igenom problemen. Känslor har ingenting med ekvationen att göra. Om man inte har barn & skiljer sig så är det en annan fråga, då har man ju inte satt något liv till värden som kan bli direkt negativt påverkade. Det är ingen som frågar barnet vad den vill när man skiljer sig. De får bara finna sig i situationen medans deras trygghet slits itu. Att då se kvinnor gotta sig i att göra detta provocerar mig. Det är så själviskt & destruktivt för barn att uppleva.
  • Anonym (vem bryr sig om kvinnorna? *ironi*)
    Anonym (Klassiska kvinnor som splittrar familjen!) skrev 2021-08-09 12:39:29 följande:
    Om man rör sig utanför Skandinaviens gränser så finner man en helt annan syn på äktenskap. Att du håller med mig eller inte är irrelevant, länder med stark religiös styrning har ett helt annat sätt att se på äktenskap. T ex polen, Italien, Spanien. Ja, länder som Jemen gifter bort barn så unga som 8 år & det är vidrigt. Allt som har med tvång att göra är helt förkastligt & ska bekämpas. Det jag pratar om är inte att kvinnor ska finna sig i en destruktiv eller på annat sätt ohälsosam relation. Det jag poängterar är faktumet att i Sverige speciellt så ger man mycket hellre upp, klandrar den andra parten & splittrar familjer för enkelt. Det finns inte samma sorts värde i äktenskapet. Om något är skilsmässa en affär. Det är då man gör en relation till en transaktion. Skilsmässostatistiken är förfärlig idag, då den ligger över 70%. 70%! Det jag tänker på är de barn som hamnar i skottelden & blir negativt påverkade resten av deras liv pg a att två vuxna personer inte kan se till deras föräldraransvar & istället tänker själviskt. Ja, känslor kommer & går under en relation, vissa stunder kommer man avsky varandra, för att med tiden hitta tillbaka till varandra. Giftermålet ska vara löftet om att man gemensamt står vid varandra & arbetar sig igenom problemen. Känslor har ingenting med ekvationen att göra. Om man inte har barn & skiljer sig så är det en annan fråga, då har man ju inte satt något liv till värden som kan bli direkt negativt påverkade. Det är ingen som frågar barnet vad den vill när man skiljer sig. De får bara finna sig i situationen medans deras trygghet slits itu. Att då se kvinnor gotta sig i att göra detta provocerar mig. Det är så själviskt & destruktivt för barn att uppleva.
    Hur länge ska man ha kämpat för relationen för att få skilja sig?

Vad händer om en är nöjd och en är missnöjd med relationen och den nöjda inte tycker att det finns något att arbeta på?

Vad får dig att tro att man inte kämpat för sin relation, speciellt när det finns barn med i bilden?

Hur mycket skit i form av bristande ansvar från den andre föräldern ska man stå ut med för att det ska vara ok att skilja sig?

Dessutom så har flertalet studier visat att barn med samarbetande, separerade föräldrar mår lika bra som barn i samarbetande kärnfamiljer. Barn i kärnfamiljer där det finns brister i samarbete etc mår lika dåligt som barn med separerade föräldrar som inte kan samarbeta. Nyckeln heter samarbete, inte kärnfamilj!
  • Anonym (Q)

Lägg av anonym , ingen ska behöva vantrivas så pass med sitt liv och bara stanna kvar för barnens skull. Det är inte för barnens skull!

• Anonym (Alva)

Fast varför ska man vara i en relation om man inte mår bra av den? Varför ska man vara i en relation om man är lyckligare utan sin partner?

Du har helt rätt i att vi svenskar är individualistiska och med tanke på att den svenska kvinnan oftast har social och ekonomisk stabilitet så behöver hon inte längre offra sig i relationen.

Ja det är kvinnan som oftast tar ut skiljsmässa och splittar familjen. Men det är ofta mannen som är boven Balaton att hon fått nog och tröttnat. Om fler män lade ner mer engagemang i familjen så skulle dessa minska. Om fler kvinnor slapp vara familjens projektledare samtidigt som de ska jobba och dra in pengar så hade de haft mer ork och känslor till sin partner.

Vem orkar vara kär om livet går ut på massa slit medan den andre lutar sig tillbaka? Nej då lever man ju hellre själv med barnen
Svar på tråden Jag gjorde det!