• Anonym (Äntligen)

Jag gjorde det!

Igår kväll gjorde jag det! Sa att jag vill skiljas. Efter 17 år och två barn. Befrielse, lättnad och stolthet känner jag nu. Att jag äntligen tog tag i det. Kan andra så kan jag!

Fler i samma situation som just har tagit beslutet?

• Svar på tråden Jag gjorde det!
  • Anonym (ooo)
    Anonym (Q) skrev 2021-08-07 14:04:30 följande:

Vore underbart att sluta gå runt och störa sig och bli irriterad över allt men så är barnen också en av anledningarna till att jag inte vågar. En av dom är väldigt mammig.

När jag fick sent om sider ny kvinna som jag verkligen älskade så trivdes jag att i barnens närvaro kunna krama henne och visa ömhet och närhet. Det oroade mig lite tidigare, i det dåliga förhållandet, att de fick en sämre uppfattning om hur ett förhållande ska vara. Samtidigt så visade jag också barnen att då ÄR ok att skilja sig om det är dåligt. Senare pratade jag med dem om skilsmässan och varför jag ville skilja mig. De förstod mig när jag förklarade om bristen på känslorna.
  • Arboga
    Anonym (Klassiska kvinnor som splittrar familjen!) skrev 2021-08-09 09:42:21 följande:
    Ja, absolut. Problemet med giftermål idag är att folk behandlar det utifrån känslor. Giftermål handlar inte om känslor, det handlar om commitment. Vi har en kultur idag där kortsiktiga njutningar & känslor ska styra. Det är inte vad giftermål handlar om. Res utanför Sverige så kommer du se vad giftermål egentligen är. Det handlar om stabilitet, att skapa rätt förutsättningar för framtida generationen & att skapa starka släktskap mellan familjer. Sverige som kultur är för individualistisk & självisk för att förstå vad äktenskap handlar om.
    Jag skrattar lite när jag läser ditt inlägg.
    Giftemål handlar om commitment säger du, giftemål är nåt människan har hittat på som inte passar in i hur människan är, hur kan det vara så svårt att förstå att vi inte är monogama?
    Du pratar för att man ska hålla ihop, varför är det så många som inte gör det då?
    -Jo, för att människan inte vill leva i en tvåsamhet utan i flock.
    Du kan aldrig få ur instinkter från nåt djur, människan är ett djur..

Så tragiskt att du förespråkar för döda giftemål där ingen mår bra.
  • Arboga
    Anonym (Äntligen) skrev 2021-08-09 13:17:15 följande:
    Och varför ska jag bry mig om hur man gör i andra länder eller om statistik? Ska jag vara kvar i mitt äktenskap för att snygga till statistiken och göra dig nöjd?

"Gotta sig"? Vet du vad, du verkar vara en man med en jävligt unken kvinnosyn som inte har lyckats anpassa dig till det svenska samhället speciellt bra. Det inte bara provocerar mig, utan skrämmer mig! Tycker så vansinnigt synd om alla dessa invandrarkvinnor som följer efter sina män utan egen talan. Man riktigt ser hur olyckliga de är.

Skippa snacket "för barnens skull". Har många kompisar vars föräldrar skilde sig och de har vuxit upp till trygga, fina personer.

Mina svärföräldrar är ett typexempel på ett par som borde ha skilt sig. De kan inte ens dölja sin osämja när vi ses, de smågnabbas och pratar skit om varandra. Är totalt olika till sättet men ingen har vågat ta steget. Jag är (snart var) gift med deras son och han växte upp till en ganska känslokall person trots gifta föräldrar.
    Precis.
    Anledningen till att 70% skiljer är just för att det är dött i förhållandet, att man kan förespråka att leva i det är väldigt tragiskt.

Att inte förstå hur många det är som lever helt kärlekslöst i sina förhållanden och inte inse vad det inbär för sina barn är bara skrämmande.

Att stå inför gud och lova att älska i nöd och lust är så vanligt för att normen säger att man ska göra det, samtidigt som människan med sina instinkter beter sig tvärt om.
    Inte ens Ebba bush klarade att leva så efter hon hade stått framför sin gud och lovat massa saker och hon är ändå ledare för ett parti som förespråkar kristna värderingar..

Att det ser annorlunda ut i andra länder betyder inte ett skit för där är det oftast helt andra förutsättningar, b l a hur man bor, försörjer sig, blir gammal utan äldreomsorg o s v men framförallt religösa synsätt på giftemål och andra levnadsstandarder, hur de flesta mår i dom äktenskapen vill jag inte ens tänka på.
    -Och då ska vi inte prata om all tvångsgifte och skit som finns.
  • Anonym (passionstörstande)
    Anonym (Äntligen) skrev 2021-08-09 08:42:44 följande:

Att den första passionen och pirrande kärlekskänslan slocknar efter ett tag är ett faktum. Man får aldrig tillbaka just DEN känslan! Och det tycker jag är så tråkigt. Ska man bara få uppleva passion EN gång i livet och aldrig mer?

Du kan vara jävligt glad att du fått uppleva det en gång i alla fall. Det är min högsta önskan i livet att få uppleva, men det är kört eftersom jag lever i en långt relation som aldrig haft passion men som i övrigt är för bra för att jag ska våga chansa på att lämna.
  • Arboga
    Anonym (J) skrev 2021-08-09 19:57:29 följande:
    Okej men hur tycker du man ska förhålla sig då till exempelvis en make (kan även vara frun) som år efter år är notoriskt otrogen, vägrar *hjälpa till* hemma (bara sover bort hela eftermiddagarna och kvällarna), vägrar göra någonting tillsammans med sin familj, misshandlar frun på olika sätt, höjer rösten mot barnen kanske slår sina barn, har en väldigt osund syn på sex? Dessa saker står ju till och med i koranen är ett såkallat giltigt skäl för skilsmässa. Men du håller kanske inte med om det?

Finns ju en hel del studier som tyder på att barn far väldigt illa av att vara fast i en destruktiv hemsituation också. Det vet jag inte minst av egen erfarenhet med en pappa som misshandlade mig och missbrukade hela uppväxten. Tror du att jag och mina syskon hade mått ännu sämre om mina föräldrar skilt sig? Varför lägger du skulden på splittrade familjer på kvinnan?

Med din logik bör vi kanske inte heller ha ett system med socialtjänst som ibland tar hand om utsatta barn för att skydda dessa från vissa skadliga element som eventuellt invalidiserar dem för livet?
    Det du skriver kommer du inte få svar på för det är utanför hans/hennes förstånd.
  • Anonym (Äntligen)
    Anonym (ooo) skrev 2021-08-09 21:15:10 följande:

Jävligt många åsikter i tråden. Så där var det när jag som man skrev på nåt forum som hette typ skilsmassa.eu. Där var jag "lämnare" eftersom jag ville skiljas. Satan va många påhopp jag fick. Det var många bittra "lämnade" där. Jag förstår dem som blir lämnade men det fanns inte mycket förståelse för oss som lämnar. 

Jag gick ur det forumet sen för det dröp av negativitet. Det var vissa personer i det forumet som aldrig gick ur utan fortsatte och bearbeta sin sorg genom att vara kvar där och älta. Tråkigt men det kanske hjälpte dem i långa loppet? Jag stod dock inte ut med det. 

Anonym (Q) skrev 2021-08-09 21:31:58 följande:

Ja skilsmässa forumet ska man undvika, läst där några gånger men fy gav mig bara ångest av bittra människor.

Tack för varningen, kommer absolut inte gå med i ett sånt forum.
  • Anonym (Äntligen)
    Anonym (passionstörstande) skrev 2021-08-10 00:03:46 följande:

Du kan vara jävligt glad att du fått uppleva det en gång i alla fall. Det är min högsta önskan i livet att få uppleva, men det är kört eftersom jag lever i en långt relation som aldrig haft passion men som i övrigt är för bra för att jag ska våga chansa på att lämna.

Förlåt, men då får du ju faktiskt skylla dig själv. Att vara bitter och avundsjuk som du är men samtidigt inte göra något åt det är ganska "ocharmigt" (i brist på bättre ord). Klaga inte när du faktiskt kan göra något åt det. Ditt val!
  • Anonym (Äntligen)
    Arboga skrev 2021-08-10 00:01:06 följande:

Precis.

Anledningen till att 70% skiljer är just för att det är dött i förhållandet, att man kan förespråka att leva i det är väldigt tragiskt.

Att inte förstå hur många det är som lever helt kärlekslöst i sina förhållanden och inte inse vad det inbär för sina barn är bara skrämmande.

Att stå inför gud och lova att älska i nöd och lust är så vanligt för att normen säger att man ska göra det, samtidigt som människan med sina instinkter beter sig tvärt om.

Inte ens Ebba bush klarade att leva så efter hon hade stått framför sin gud och lovat massa saker och hon är ändå ledare för ett parti som förespråkar kristna värderingar..

Att det ser annorlunda ut i andra länder betyder inte ett skit för där är det oftast helt andra förutsättningar, b l a hur man bor, försörjer sig, blir gammal utan äldreomsorg o s v men framförallt religösa synsätt på giftemål och andra levnadsstandarder, hur de flesta mår i dom äktenskapen vill jag inte ens tänka på.

-Och då ska vi inte prata om all tvångsgifte och skit som finns.

Håller med i allt du skriver. Även svaret till "Klassiska kvinnor som splittrar familjen". Signaturen säger förresten allt, det bara skriker kvinnoförakt om den. Vidrigt!
  • Anonym (Nya vindar)

Jag med gjorde det. Lättad och fri. (även om förhållandet inte var skadligt på något sätt, bara som klart och kärleksdött)

Kommer bli en härlig höst.

• Anonym (.)

Ja, även vi var, Jag och min fd. tillsammans betydligt kortare tid än i ert fall, ditt fall då, ts.

Men sen såg jag också till att det tog slut mellan mig o min tjej.
    Jag ville också skiljas efter jag insåg att; Vara tillsammans gjorde mer skada än vad det var hälsosamt med att forts. försöka längre med att vara tillsammans mer.

Jag klampade in när hon minst anade det.. och sen sa jag som jag tyckte och tänkte, bad om att få skiljas ..och det var det.

Svar på tråden Jag gjorde det!