• Anonym (Arg!)
    Sat 7 Aug 2021 13:08
    17408 visningar
    135 svar
    135
    17408

    Han prioriterar jobbet framför vår dotter

    Lång historia kort så här jag fått komplikationer efter ett urakut snitt i v.29. Vår fina pojk ligger på nepnatal och jag har varit inlagd i omgångar sen förlossningen för knappt två veckor sen och nu vill man operera för att få bort död vävnad runt snittsåret. Min man har varit hemma sina 10 dagar och på måndag ska han börja jobba var det ju tänkt från första början. Jag kommer ligga kvar på sjukhuset minst till tors nästa vecka och kommer sannolikt knappast vara i form att ta hand om vår 9 månaders dotter på ett tag efter det (pseudotvillingar) Min man skulle såklart behöva vara hemma längre, både för att vi fått en prematur och på grund av mitt mående, något jag tänkt var en självklarhet.

    Men icke! Tydligen ska han jobba på måndag och tycker att dottern kan vara med mig och lillebror på sjukhuset. Han är helt oresonabel och vägrar förstå att det inte alls går och vägrar nu svara i telefon. Vad fasen ska jag göra?

  • Svar på tråden Han prioriterar jobbet framför vår dotter
  • Anonym (E)
    Sat 7 Aug 2021 13:22
    #1

    För det första är det inte bara att knäppa med fingrarna så får man vara föräldraledig. För det andra skulle jag tro att han är i chock efter allt som hänt.

    Sluta jaga honom och försök fokusera på att du och barnen ska må så bra som möjligt.

    Sedan tycker jag du ska ta en rejäl funderare på om det här är din drömkille, som överger dig när du behöver honom som mest och (som en jävla barnrumpa) vägrar svara i telefon. Han sviker dig sjukt mycket nu, du kan inte lita på honom och han visar tydligt att han inte finns där för dig.

  • Anonym (Maja)
    Sat 7 Aug 2021 13:38
    #2
    +2
    Anonym (E) skrev 2021-08-07 13:22:28 följande:

    För det första är det inte bara att knäppa med fingrarna så får man vara föräldraledig. För det andra skulle jag tro att han är i chock efter allt som hänt.

    Sluta jaga honom och försök fokusera på att du och barnen ska må så bra som möjligt.

    Sedan tycker jag du ska ta en rejäl funderare på om det här är din drömkille, som överger dig när du behöver honom som mest och (som en jävla barnrumpa) vägrar svara i telefon. Han sviker dig sjukt mycket nu, du kan inte lita på honom och han visar tydligt att han inte finns där för dig.


    Det bör inte vara svårt alls att vabba för det äldre barnet i denna situation. Det är nig mer eller mimdre som att knäppa med fingrarna. Ordinarie vårdnadshavare är sjuk - då får man vabba.
  • Anonym (Maja)
    Sat 7 Aug 2021 13:41
    #3

    Ja du. Fokusera på att lösa det praktiska nu så får du ta allt det andre sen. Be nån anhörig att vabba om pappan vägrar. Du kan ju också ringa nån närstående till din man som kanske kan få honom på rätt tankar.

  • Sat 7 Aug 2021 13:42
    #4

    Kolla om ngn annan kan vabba, och be vårdpersonal prata med din man om läget så han förstår allvaret.

  • Sat 7 Aug 2021 13:43
    #5

    Men det är ju inte helt osannolikt att han är i chock och därför vill fly till vardag. Brukar han inte bete sig som en röv så finns det väl en anledning nu.

  • Anonym (Jojo)
    Sat 7 Aug 2021 13:44
    #6
    +1
    Anonym (E) skrev 2021-08-07 13:22:28 följande:

    För det första är det inte bara att knäppa med fingrarna så får man vara föräldraledig. För det andra skulle jag tro att han är i chock efter allt som hänt.

    Sluta jaga honom och försök fokusera på att du och barnen ska må så bra som möjligt.

    Sedan tycker jag du ska ta en rejäl funderare på om det här är din drömkille, som överger dig när du behöver honom som mest och (som en jävla barnrumpa) vägrar svara i telefon. Han sviker dig sjukt mycket nu, du kan inte lita på honom och han visar tydligt att han inte finns där för dig.


    Jo, det är faktiskt bara att knäppa med fingrarna i det här fallet. Det står uttryckligen i föräldraledighetslagen att arbetsgivaren inte kan neka FL om det skulle innebära att barnet inte har någon omsorg. Dessutom kan han ju vabba.
  • Anonym (Kaos)
    Sat 7 Aug 2021 13:45
    #7

    Jag är inne på vad ovanstående skriver..

    Han är nog i chock och vet inte hur han ska te sig till situationen. Det i sig är ingen ursäkt, men har ni båda fått samtalsstöd efter denna händelse?

    Jag är själv mamma till en extrem prematur och till en prematur och när vår prematur föddes med snitt så höll ja även på att dö pga blodförlust så jag var riktigt dålig och min sambo var helt knäckt och fick extremt mycket hjälp av vården.

    Har ni nära och kära som kan finnas till att stötta er psykiskt och finnas till för er ?

    Jag förstår att du är arg men tyvärr så hjälper inte det i denna situation.

    Ni måste båda försöka förstå er på varandra i en ny jobbig och påfrestande situation som inte alltid är det lättaste, men ibland går saker och ting inte som planerat utan då får man ta en dag i taget.

    Vem vet - du kanske är fit for fight efter operationen, eller så är du inte det men då får ni ta det där och då.

    Det är nu en situation där ni kommer make it och break it i ett förhållande

    Ta hjälp från allt och alla om ni kan och har möjlighet och be vården om samtalsstöd

  • Sat 7 Aug 2021 13:47
    #8
    Anonym (Kaos) skrev 2021-08-07 13:45:29 följande:

    Jag är inne på vad ovanstående skriver..

    Han är nog i chock och vet inte hur han ska te sig till situationen. Det i sig är ingen ursäkt, men har ni båda fått samtalsstöd efter denna händelse?

    Jag är själv mamma till en extrem prematur och till en prematur och när vår prematur föddes med snitt så höll ja även på att dö pga blodförlust så jag var riktigt dålig och min sambo var helt knäckt och fick extremt mycket hjälp av vården.

    Har ni nära och kära som kan finnas till att stötta er psykiskt och finnas till för er ?

    Jag förstår att du är arg men tyvärr så hjälper inte det i denna situation.

    Ni måste båda försöka förstå er på varandra i en ny jobbig och påfrestande situation som inte alltid är det lättaste, men ibland går saker och ting inte som planerat utan då får man ta en dag i taget.

    Vem vet - du kanske är fit for fight efter operationen, eller så är du inte det men då får ni ta det där och då.

    Det är nu en situation där ni kommer make it och break it i ett förhållande

    Ta hjälp från allt och alla om ni kan och har möjlighet och be vården om samtalsstöd


  • Sat 7 Aug 2021 14:35
    #9

    Är du på sjukhuset nu eller är du hemma? Om du redan är på sjukhuset och mannen tror att han ska lämna dottern hos dig vid någon tidpunkt föreslår jag att du pratar med personalen på sjukhuset och ber dem att hjälpa dig att förklara för mannen att dottern inte kan lämnas hos dig. 


    Om du är hemma är mitt förslag att du funderar igenom möjligheten att lämna hemmet före måndag morgon så att mannen inte kan gå till jobbet.

    nu utgår jag från att mannen är tillräckligt normal för att faktiskt inse allvaret och ta hand om dottern om han ställs inför situationen att han inte har något val. Gör detta till hans sak att lösa. Jag uppfattar det som att du inte är opererad än. Vem hade han tänkt skulle ha barnet medan du opereras? 

  • Anonym (föräl­der)
    Sat 7 Aug 2021 14:56
    #10

    självklart kan han inte lämna er 2 åriga dotter på sjukhuset om du är inlagd, hur tänkte han att det skulle fungera?

    sen när du kan och orkar måste du ju vara med sonen på neonatal, inte heller där kan dottern vara med, förstår inte alls hur han tänker.

    Han kan ta vab när du är sjukskriven eller måste vara på neonatal.

Svar på tråden Han prioriterar jobbet framför vår dotter