• Anonym (Otränad)

    Hur komma igång att springa?

    Jag har världens sämsta kondition och kan inte ens springa till busshållplatsen (100 meter bort) Jag undrar hur folk gör. Det är bara ut och spring verkar vara den allmänna åsikten. Många otränade verkar kunna jogga bara sådär. 


    Lågintensivt fungerar bra för mig, raska promenader, simma mm men så fort jag ska jogga är det verkligen totalstopp, missar till och med hellre bussen än springer så jag slipper sitta där och flämta. 


    Tar tacksamt emot tips. 

  • Svar på tråden Hur komma igång att springa?
  • Anonym (Z)

    Haha, är likadan och undrar med. Det liksom tar emot, som en osynlig kraft som stoppar upp.

  • Anonym (M)

    Kolla in appen 5K runner. Den har 30 pass där det är meningen att du skall springa 3 gånger i veckan och klara 5 km efter 10 veckor. Det börjar med typ 30 sekunder löpning, 1 minut gång i några vändor under första passet och så ökar löpmängden för varje pass.

  • Anonym (K)

    Man börjar smått och ökar för varje dag. Pressa inte från början, acceptera att du kanske bara orkar springa 50 m, om ens det.

  • Anonym (Rus)

    Jag var som dig. Sen laddade jag ner försvarsmaktens träningsapp och körde deras kom igång program och springer nu 5km. Var jättelätt att följa och gick ut på att succicivt öka träningen .

  • Anonym (Otränad)

    Tack för era tips! Problemet är att jag bara klarar 50 meter sen måste jag sitta ner och återhämta mig i flera minuter. Frågan är om jag ska försöka kämpa på och gå en minut då och sen försöka igen eller hur jag ska göra. 

  • Anonym (Per)
    Anonym (Otränad) skrev 2021-08-09 20:29:52 följande:

    Tack för era tips! Problemet är att jag bara klarar 50 meter sen måste jag sitta ner och återhämta mig i flera minuter. Frågan är om jag ska försöka kämpa på och gå en minut då och sen försöka igen eller hur jag ska göra. 


    Du ska varva löpning med gång. Spring inte så långt att du blir för trött för att gå. 
    Du kan även varva gång med powerwalk. 

    Det är mer viktigt att du rör på dig en längre stund, så spring inte för mycket i början. Sedan kan man springa riktigt långsamt, testa det. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Otränad) skrev 2021-08-09 20:29:52 följande:

    Tack för era tips! Problemet är att jag bara klarar 50 meter sen måste jag sitta ner och återhämta mig i flera minuter. Frågan är om jag ska försöka kämpa på och gå en minut då och sen försöka igen eller hur jag ska göra. 


    Men hur snabbt springer du om du behöver sätta dig ner efter 50 meter? Du kan med fördel jogga lika snabbt som du går, kanske något fortare. Bara börja med att vänja dig vid löpsteget liksom. Jag är själv en vansinnigt talanglös löpare, tycker det är jobbigt vid första fotisättningen även om jag kan promenera snabbt i mil. Det är träning att springa även om pensionärer springer om mig.
  • Anonym (Otränad)
    Anonym (Per) skrev 2021-08-09 20:45:01 följande:
    Du ska varva löpning med gång. Spring inte så långt att du blir för trött för att gå. 
    Du kan även varva gång med powerwalk. 

    Det är mer viktigt att du rör på dig en längre stund, så spring inte för mycket i början. Sedan kan man springa riktigt långsamt, testa det. 

    Jag blir inte trött så långt kommer jag inte, jag kan inte andas alls det är som att någon knutit ihop mina luftrör. Jag har inte astma det har jag kollat på VC två gånger. 


    Ska testa långsamt och kolla vad som funkar, tack! 

  • Anonym (Otränad)
    Anonym (M) skrev 2021-08-09 20:49:51 följande:
    Men hur snabbt springer du om du behöver sätta dig ner efter 50 meter? Du kan med fördel jogga lika snabbt som du går, kanske något fortare. Bara börja med att vänja dig vid löpsteget liksom. Jag är själv en vansinnigt talanglös löpare, tycker det är jobbigt vid första fotisättningen även om jag kan promenera snabbt i mil. Det är träning att springa även om pensionärer springer om mig.
    Vet inte exakt hastighet men lite snabbare än jogging absolut inte så att man kan gå snabbt istället. Att jogga i gångtakt var en bra idé, tack! 
  • Anonym (M)
    Anonym (Otränad) skrev 2021-08-09 20:53:25 följande:

    Vet inte exakt hastighet men lite snabbare än jogging absolut inte så att man kan gå snabbt istället. Att jogga i gångtakt var en bra idé, tack! 


    Och gärna appen jag tipsade om på det! Jag kollade nu, första passet innehåller 6 minuter löpning fördelade på 25 minuter. 1 minut i taget. Sedan trappas det sakta sakta upp.
Svar på tråden Hur komma igång att springa?