• Anonym (ts)

    Hur länge ligger man på akuten....?

    Åkte in med ambulans i morse. Har nu tagit EKG samt massor av blodprov. Någon som vet ungefär hur länge jag blir kvar här om EKG ser bra ut?

    Vill verkligen hem till pojkvännen som är superorolig.

    Har fruktansvärda smärtor och kan knappt röra mig pga det.

    Läkaren har precis undersökt mig.

  • Svar på tråden Hur länge ligger man på akuten....?
  • Anonym (omöjligt)
    Anonym (ts) skrev 2021-08-11 10:19:45 följande:

    Åkte in med ambulans i morse. Har nu tagit EKG samt massor av blodprov. Någon som vet ungefär hur länge jag blir kvar här om EKG ser bra ut?

    Vill verkligen hem till pojkvännen som är superorolig.

    Har fruktansvärda smärtor och kan knappt röra mig pga det.

    Läkaren har precis undersökt mig.


    Det är ju omöjligt att säga, det är generellt ont om vårdplatser så om du ska läggas in kan du ju bli kvar på akuten länge. Sen vill de väl vänta in provsvar för att se om du kan åka hem eller inte, det kan också ta olika lång tid beroende på belastning på lab etc.

    Men du kan ju ha kontakt med pojkvännen så att han blir lite mindre orolig?
  • Mrs Moneybags

    Det beror ju helt och hållet på vad du har för sjukdom? Jag har legat på akuten i en hel dag innan jag blev slussad till avdelning.

    De måste göra i ordning en plats åt dig på avdelningen om du blir inlagd och det kan ta lite tid. Om du inte är sjuk och alla prover ser bra ut får du åka hem så fort de har delgivit dig provsvaren. 

    Om du har fruktansvärda smärtor kanske du behöver ligga kvar på sjukhuset? 

  • Anonym (ts)
    Anonym (omöjligt) skrev 2021-08-11 10:23:30 följande:

    Det är ju omöjligt att säga, det är generellt ont om vårdplatser så om du ska läggas in kan du ju bli kvar på akuten länge. Sen vill de väl vänta in provsvar för att se om du kan åka hem eller inte, det kan också ta olika lång tid beroende på belastning på lab etc.

    Men du kan ju ha kontakt med pojkvännen så att han blir lite mindre orolig?


    Tack, jag förstår att det är svårt att besvara. Provsvaren är snart klara sa läkaren, vad som nu menas med "snart".

    Fast nu kom hon och tog ännu fler blodprov.

    Pojkvännen är så orolig för att förlora mig då hans 2 senaste flickvänner dött ifrån honom.

    I ambulansen misstänkte dem början till hjärtinfarkt. Nu vet jag inget.
  • sextiotalist
    Anonym (ts) skrev 2021-08-11 10:19:45 följande:

    Åkte in med ambulans i morse. Har nu tagit EKG samt massor av blodprov. Någon som vet ungefär hur länge jag blir kvar här om EKG ser bra ut?

    Vill verkligen hem till pojkvännen som är superorolig.

    Har fruktansvärda smärtor och kan knappt röra mig pga det.

    Läkaren har precis undersökt mig.


    Kom åt gillaknappen istället för citera, så det blev lite fel där.
    Det beror på vad det är, sambon har legat över ett dygn en gång. Själv har jag fått komma hem efter efter diagnos eller gipsning (en gång satt jag från 19 och var gipsad och klar klockan 3 på morgonen)
  • Anonym (:o)
    Anonym (ts) skrev 2021-08-11 10:39:10 följande:
    Tack, jag förstår att det är svårt att besvara. Provsvaren är snart klara sa läkaren, vad som nu menas med "snart".

    Fast nu kom hon och tog ännu fler blodprov.

    Pojkvännen är så orolig för att förlora mig då hans 2 senaste flickvänner dött ifrån honom.

    I ambulansen misstänkte dem början till hjärtinfarkt. Nu vet jag inget.
    Tänk om han förgiftat dom, och dig? :(
  • Anonym (omöjligt)
    Anonym (ts) skrev 2021-08-11 10:39:10 följande:
    Tack, jag förstår att det är svårt att besvara. Provsvaren är snart klara sa läkaren, vad som nu menas med "snart".

    Fast nu kom hon och tog ännu fler blodprov.

    Pojkvännen är så orolig för att förlora mig då hans 2 senaste flickvänner dött ifrån honom.

    I ambulansen misstänkte dem början till hjärtinfarkt. Nu vet jag inget.
    Det låter ju hemskt för honom, hoppas att du snart mår bättre och att du får komma hem igen.

    Ingen kan nog säga vad snart innebär när det gäller blodproverna, allra minst vi på ett forum. Om de vill ta nya prover måste du ju vänta in även dem innan läkaren kan ta beslut om åtgärd eller om du kan åka hem.

    Försök att slappna av så gått det går och hör av dig till pojkvännen så att han vet vad som händer och att du är så pass ok att du kan hålla kontakten iaf. 
  • Anonym (ts)
    Anonym (:o) skrev 2021-08-11 10:39:43 följande:

    Tänk om han förgiftat dom, och dig? :(


    Ha ha, ja han kanske är en massmördare. Scary...

    Han har levt ensam i många år tills vi träffades. Han har varit så rädd för att inleda nåt nytt.

    De dog i cancer båda två.
  • Fjäril kär

    Så länge du fortfarande uppvisar sjukdomstillstånd och är uppenbart påverkad av vad det nu än är så får du räkna med att ligga kvar.

    Misstänker dom hjärtinfarkt så lär du definitivt inte få åka hem. Då blir du så småningom skjutsad vidare för behandling och in på avdelning.

  • Anonym (:o)
    Anonym (ts) skrev 2021-08-11 10:43:26 följande:
    Ha ha, ja han kanske är en massmördare. Scary...

    Han har levt ensam i många år tills vi träffades. Han har varit så rädd för att inleda nåt nytt.

    De dog i cancer båda två.
    Usch, förlåt, det var inget att skämta om. Helt förståeligt att han haft det jättejobbigt. Hoppas du kryar på dig snabbt!
  • Anonym (omöjligt)
    Fjäril kär skrev 2021-08-11 10:43:46 följande:

    Så länge du fortfarande uppvisar sjukdomstillstånd och är uppenbart påverkad av vad det nu än är så får du räkna med att ligga kvar.

    Misstänker dom hjärtinfarkt så lär du definitivt inte få åka hem. Då blir du så småningom skjutsad vidare för behandling och in på avdelning.


    Om de kan avskriva misstanken om hjärtinfarkt så kan det ju bli aktuellt med hemgång. Men då måste ju provsvaren komma in.

    Bara symtom renderar nog varken inläggning eller kvarstannande på akuten om man inte misstänker något livshotande som kräver omedelbara åtgärder. 
Svar på tråden Hur länge ligger man på akuten....?