• Anonym (Stressad och orolig)

    Herpes och ny partner

    Jag behöver era ärliga men också stöttande råd.

    Jag har herpes 1 och dessvärre i underlivet. Jag har haft det ca 4 år och får milda skov 1-2 gånger per år. Men nu till det jobbigaste med sjukdomen - hur man berättar för en ny partner?

    Jag har under dessa år haft förhållande och är inte så van/bekväm vid att berätta för en ny partner, som jag dessutom bryr mig om och kan se något seriöst med. Det är ju inte direkt ett samtalsämne man gärna tar upp direkt med en ny person? Så oron här för att han ska bli arg/äcklad/rädd är stor. Vi har haft skyddat sex två gånger, vilket jag såklart mår dåligt över i efterhand, och känner nu att jag verkligen måste berätta. Men HUR? Ska jag be om ursäkt för att jag inte sa något från första början? Fokusera på hur vanligt det faktiskt är? Jag har ingen aning hur jag ska göra utan känner just nu bara ånger över att jag inte sa något innan vi hade sex, oavsett om det var skyddat.

    Uppskattar alla era råd, tips, hur ni hade känt om ni var han och egna erfarenheter! Tack!

  • Svar på tråden Herpes och ny partner
  • Anonym (Typ 2 har jag)

    Jag skulle tycka det var enklare att berätta för en ev. seriös pv. Han behöver veta att om jag får ett skov så kan vi inte ha sex.

  • Anonym (Stressad och orolig)

    Ja så är det ju, men samtidigt vill jag ju också vara ärlig så tidigt som möjligt i respekt mot honom.

    Menar du att du tycker jag ska avvakta med att berätta tills jag vet om det verkligen är seriöst eller inte?

  • Anonym (S)

    Du måste berätta ts. Du kanske inte alltid är medveten om ifall du har blåsor och vill du verkligen riskera att föra sjukdomen vidare...?

    Om han äcklas av att du har herpes så är han ändå en idiot.

  • Anonym (Stressad och orolig)

    Absolut, jag måste berätta! Jag bara mest orolig för att han ska bli upprörd över att jag inte sa något från första början och hur jag ska gå tillväga för att framföra det nu..

  • Anonym (Typ 2 har jag)
    Anonym (Stressad och orolig) skrev 2021-08-11 12:44:03 följande:

    Ja så är det ju, men samtidigt vill jag ju också vara ärlig så tidigt som möjligt i respekt mot honom.

    Menar du att du tycker jag ska avvakta med att berätta tills jag vet om det verkligen är seriöst eller inte?


    Det måste du avgöra själv men jag avvaktar. Har inte träffat nån sån än. Kondom har man ju av andra anledningar oxå. Jag har det för andra könssjukdomar, blir inte gravid längre. De tillfälliga jag legat med vet inte. Dels har jag aldrig haft sex under ett skov, dels är de flesta med kondom ändå. ( vore ju helt omöjligt att ha sex då eftersom det gör ont, skulle synas och framförallt för att det är det smittar)

    Jag äter medicin hela tiden och har inte haft ett skov sedan dess.

    Jag tänker så här; den dagen jag och en man beslutar att inte använda kondom längre och vara exklusiva måste jag berätta.
  • Anonym (S)
    Anonym (Stressad och orolig) skrev 2021-08-11 12:51:17 följande:

    Absolut, jag måste berätta! Jag bara mest orolig för att han ska bli upprörd över att jag inte sa något från första början och hur jag ska gå tillväga för att framföra det nu..


    Säg bara att det så klart är en väldigt privat sak att berätta för en partner, nåt man kanske inte gör på en gång liksom.
  • Anonym (Typ 2 har jag)
    Anonym (Stressad och orolig) skrev 2021-08-11 12:51:17 följande:

    Absolut, jag måste berätta! Jag bara mest orolig för att han ska bli upprörd över att jag inte sa något från första början och hur jag ska gå tillväga för att framföra det nu..


    Bli inte förvånad om han redan har det.
  • Anonym (Stressad och orolig)
    Anonym (Typ 2 har jag) skrev 2021-08-11 12:52:11 följande:

    Det måste du avgöra själv men jag avvaktar. Har inte träffat nån sån än. Kondom har man ju av andra anledningar oxå. Jag har det för andra könssjukdomar, blir inte gravid längre. De tillfälliga jag legat med vet inte. Dels har jag aldrig haft sex under ett skov, dels är de flesta med kondom ändå. ( vore ju helt omöjligt att ha sex då eftersom det gör ont, skulle synas och framförallt för att det är det smittar)

    Jag äter medicin hela tiden och har inte haft ett skov sedan dess.

    Jag tänker så här; den dagen jag och en man beslutar att inte använda kondom längre och vara exklusiva måste jag berätta.


    Jag förstår. Ja, jag tar inga preventivmedel och planerar inte på att bli gravid så kondom måste alltid finnas med i bilden oavsett. Precis som du säger med vissa tillfälliga så vet dom inget och såklart har man inte sex under ett skov.

    Jag vill bara känna att jag har lagt ?alla korten på bordet? tidigt så att han får möjligheten att välja själv innan det går för långt, om det nu skulle göra det. Tänker att det förhindrar mig från att bli besviken också om det är så att han inte kan hantera det och väljer att sluta träffas, så är det bättre i ett tidigt skede.
  • Anonym (Stressad och orolig)
    Anonym (S) skrev 2021-08-11 12:54:28 följande:

    Säg bara att det så klart är en väldigt privat sak att berätta för en partner, nåt man kanske inte gör på en gång liksom.


    Ja, så kommer jag lägga fram det. Men oron för att han ska bli upprörd och mitt dåliga samvete får det ändå att bli jobbigt? men det är väl bara att riva av plåstret!
  • Anonym (Stressad och orolig)

    Oj, skulle inte va ett ??? mitt i sista meningen

Svar på tråden Herpes och ny partner