Inlägg från: Anonym (Lisa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lisa)

Doktor som blev irriterad

Det låter oprofessionellt hur läkaren och sjuksystern betedde sig med att himla med ögonen och skratta!
    jag läste det här iaf
    Som patient har du inte enligt lag rätt att välja vilken läkare du vill ha. Men den nya patientlagen öppnar för att du som patient kan välja vart du vill ha din vård.

Du kan ju gå till en privat läkare tex eller beställa tid på ett annat ställe där du vet att det är en kvinnlig läkare!

Sen kanske manliga läkare på vissa ställen har mer kompetens och om det tex är akut så vill man väl ha den med mest kompetens-eller?

Läkare har nog sett allt brukar jag tänka-jag har en manlig privat läkare, men jag kan förstå om vissa vill ha kvinnliga läkare eller tvärtom!

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Lina) skrev 2021-08-14 10:16:13 följande:
    Jag tycker att de kvinnorna har ett eget ansvar att be om en kvinnlig gynekolog, inte att mottagningen per automatik ska erbjuda ett val till alla. 

De kvinnorna har också ett ansvar att förstå att önskan om en doktor av ett visst kön kan innebära att de kan behöva vänta lite längre på en tid, att tider kan behöva bokas om (om kvinnan blir sjuk och det bara finns manliga ersättare) och att akuta situationer inte kan garantera en kvinna.
    Jag håller med dig att man själv måste säga till om man vill ha en kvinnlig gynekolog, eller en kvinnlig allmänläkare tex..

Ja och i riktigt akuta situationer så bryr man sig inte om vad läkaren har för kön! Jag åkte in akut till sjukhus i början av corona pga en urinvägsinfektion som ledde till blodförgiftning så jag låg i koma i ca 2 månader då dom under tiden gjorde flera operationer..

Jag hade 50% chans att överleva och när jag väl vaknade så fortsatte undersökningar och operationer och då hade jag inte mycket val att välja en kvinnlig läkare (om det hade varit viktigt för mig-vilket det inte var) då dom manliga läkarna hade mer kompetens inom det området (sen var det som värst då med inkommande corona patienter)

Sen fick jag ibland manliga undersköterskor som tvättade mig osv - (jag kunde inte röra mig efter att ha tappat alla muskler medans jag låg i koma)

Personalen räckte inte till då för att jag skulle kunna välja en kvinnlig läkare eller kvinnlig undersköterska
Svar på tråden Doktor som blev irriterad