• Solblomma13

    Hur mkt betalar er ungdom hemma under tiden hen studerar på universitetet?

    Mitt barn bor kvar hemma och studerar på universitetet, hen tar inte studielån utan kommer att få bidrag 3300 kr i månaden. Funderar nu på hur mkt hen kan bidra till hushållet av studiebidraget! Hur gör ni, vad kan tänkas rimligt? Hen uttrycker själv vilja att betala för sig, men jag funderar på vad som är rimligt och hur andra gör?

  • Svar på tråden Hur mkt betalar er ungdom hemma under tiden hen studerar på universitetet?
  • Postman

    Tog inget betalt alls. Tyckte det var bra att de inte tog lån och jag var glad att jag kunde hjälpa dem med detta.

  • sextiotalist
    Anonym (123) skrev 2022-09-22 09:16:37 följande:
    Det hade berott på. Hade de valt en utbildning som bara fanns på annan ort, hade vi stöttat på ungefär samma vis. Hade de valt att flytta bara för att, hade stödet varit mycket mindre.
    Underbart 
    Du som vill stå på egna ben. Då ska du också göra det. Här ska endast minimalt stöd utgå 

    Men du som vuxen fortfarande vill bli curlad av dina föräldrar. Då fortsätter vi i den andan 
  • Anonym (om)
    sextiotalist skrev 2022-09-22 10:14:47 följande:
    Underbart 
    Du som vill stå på egna ben. Då ska du också göra det. Här ska endast minimalt stöd utgå 

    Men du som vuxen fortfarande vill bli curlad av dina föräldrar. Då fortsätter vi i den andan 
    Du hårdrar det mer än vad jag skulle göra, så du behöver inte alls lägga dessa ord i min mun och vara så spydig. Inte som att det drabbar dig på nåt sätt hur jag skulle välja att göra.

    Jag tycker att det är rimligt att olika personer (inklusive mina olika barn) behöver olika mycket hjälp, och hjälp av olika slag, och olika hjälp i olika perioder. Och allt kan ske i dialog med de som är inblandade dessutom. 

    Du får göra som du vill med dina ungar, ingen annan behöver göra som du vill med sina ungar. Fast du har väl bara ett barn så du kanske har svårt att föreställa dig hur det är med flera barn som är olika personer och har olika behov. 
  • PH76

    Nu är våra barn fortfarande i låg-, och mellanstadiet, men de kommer absolut få betala om de bor hemma när de senare studerar. De kommer dock att få tillbaka allt när de sedan flyttar hemifrån, detta är inget de kommer att få veta.

    Gällande studielånet så är det för mig en no-brainer att man ska ta det, även om man inte vill investera pengarna så är det fortfarande högra ränta på ett vanligt sparkonto jämfört med låneräntan på pengarna. Om man sen väljer att investera pengarna långsiktigt istället för sparkonto så blir det et ännu lättare val.

  • sextiotalist
    Anonym (om) skrev 2022-09-22 10:19:59 följande:
    Du hårdrar det mer än vad jag skulle göra, så du behöver inte alls lägga dessa ord i min mun och vara så spydig. Inte som att det drabbar dig på nåt sätt hur jag skulle välja att göra.

    Jag tycker att det är rimligt att olika personer (inklusive mina olika barn) behöver olika mycket hjälp, och hjälp av olika slag, och olika hjälp i olika perioder. Och allt kan ske i dialog med de som är inblandade dessutom. 

    Du får göra som du vill med dina ungar, ingen annan behöver göra som du vill med sina ungar. Fast du har väl bara ett barn så du kanske har svårt att föreställa dig hur det är med flera barn som är olika personer och har olika behov. 
    Jag har två syskon, två bodde hemma delvis under studierna och betalade hemma, att de skulle bo gratis och ha en favör att de kom in en högskola i hemorten fanns inte i mina föräldrars tankar. 
    Men vad jag förstått så verkar flera ha en ekonomi som kan hålla med lägenhetshyra och annat för flera vuxna barn, det är bara att gratulera. De flesta har nog inte utrymme för detta med normala löner.
    Jag kan mycket väl hålla med om att barn kan behöva olika stöttningar genom livet. Men jag ser inte det som en stöttning att den som väljer att bo kvar hemma under studierna får "allt gratis". 
    Så i min värld, så ska alla vuxna bidra till sitt boende, oavsett om det är under föräldrarnas tak eller under eget tak. 
  • Anonym (riss)

    2500 hyra, el mm.
    1500 mat.
    500 slitage på möbler utanför rummet.

  • Spucks
    Anonym (T) skrev 2022-09-22 05:05:07 följande:

    Brukar vuxna som bor hemma få lagad mat som föräldrarna valt? Låter så när man läser om sånt här. Jag är själv 24 och bor "hemma", betalar för det men även för min egen mat. Känns otänkbart att mina föräldrar skulle gå och handla och att jag inte skulle bestämma själv över det jag vill äta...känner inte andra unga vuxna så? Likaså med typ schampo, tvättmedel, man vill ju välja sitt eget.


    Varför skulle man inte kunna få bestämma själv vad man äter, vilket tvättmedel man använder osv.? Tror du föräldrarna förbjuda sina vuxna barn att köpa sina egna grejer, bara för att de bor hemma?
    sextiotalist skrev 2022-09-22 06:38:20 följande:

    Ni som anser att ert barn, så länge de bor hemma, inte behöver betala hemma  om de andra syskonen kommer in på utbildningar som ligger i andra städer?
    Kompenserar ni dom med hyra, mat etc så de också endast behöver ta bidragsdelen?


    Det beror helt på situationen, dvs. framförallt mina finansiella möjligheter. Att låta ett barn bor hemma gratis ökar inte mina kostnader, att finansera boende något annanstans gör det.
  • Anonym (Livia)

    Jag tänker att man utgår från det man själv har råd med som förälder. Har man råd att låta dem bo gratis är det ju så och behöver inte bli en stor grej. Självklart gör ju det vuxna barnet sin del av hushållsarbete ändå (vilket hen borde ha gjort som barn/tonåring i vilket fall). Känns som att fokus bör ligga på vad föräldern realistiskt kan lägga ut och hur mycket "barnet" kan spendera och fortfarande ha råd med det som behövs för studierna, hygienprodukter, kläder etc.

  • Anonym (Livia)
    sextiotalist skrev 2022-09-22 06:38:20 följande:

    Ni som anser att ert barn, så länge de bor hemma, inte behöver betala hemma  om de andra syskonen kommer in på utbildningar som ligger i andra städer?
    Kompenserar ni dom med hyra, mat etc så de också endast behöver ta bidragsdelen?


    Men alltså. När man är vuxen fattar man ju att allt i livet inte är 100% rättvist. Min äldre syster bodde hemma (gratis) betydligt längre än vad jag gjorde. Tror att hon bodde hemma 5-6 år längre än mig. Inte känner jag att mina föräldrar var skyldiga att bidra till min hyra när jag valde att flytta ut, bara för att syrran slapp betala hemma? Det är ett sånt absurt tankesätt, men av att läsa här inne har jag förstått att många tycker att det här med millimeterrättvisa är extremt viktigt. 
  • Anonym (om)
    sextiotalist skrev 2022-09-22 11:15:20 följande:
    Jag har två syskon, två bodde hemma delvis under studierna och betalade hemma, att de skulle bo gratis och ha en favör att de kom in en högskola i hemorten fanns inte i mina föräldrars tankar. 
    Men vad jag förstått så verkar flera ha en ekonomi som kan hålla med lägenhetshyra och annat för flera vuxna barn, det är bara att gratulera. De flesta har nog inte utrymme för detta med normala löner.
    Jag kan mycket väl hålla med om att barn kan behöva olika stöttningar genom livet. Men jag ser inte det som en stöttning att den som väljer att bo kvar hemma under studierna får "allt gratis". 
    Så i min värld, så ska alla vuxna bidra till sitt boende, oavsett om det är under föräldrarnas tak eller under eget tak. 

    Och i DIN värld så får DU göra som DU vill. ANDRA människor får göra som DE vill oavsett vad DU tycker om det. 
Svar på tråden Hur mkt betalar er ungdom hemma under tiden hen studerar på universitetet?