• Anonym (V)

    Ont i brösten direkt efter ägglossning

    Har senaste året haft ont i brösten direkt efter ägglossning och hela vägen fram tills mensen börjar. Någon som vet vad det kan bero på eller som upplever samma?

  • Svar på tråden Ont i brösten direkt efter ägglossning
  • Anonym (Jag)

    Jag har samma, kan ibland börja samma dag eller dagen innan också. Så jag har det så exakt nu. Brösten är jättekänsliga, det gör ont om man inte är försiktig med om t ex min man vill känna på dem eller om jag råkar klämma dem mot något, t ex om man ska sova.

    Vet inte när det började men det här året som jag minns iaf.

  • Anonym (V)
    Anonym (Jag) skrev 2021-08-12 06:56:40 följande:

    Jag har samma, kan ibland börja samma dag eller dagen innan också. Så jag har det så exakt nu. Brösten är jättekänsliga, det gör ont om man inte är försiktig med om t ex min man vill känna på dem eller om jag råkar klämma dem mot något, t ex om man ska sova.

    Vet inte när det började men det här året som jag minns iaf.


    Hur gammal är du? Börja för mig efter 30. Funderar på om jag har någon hormonell obalans. Är mycket mer känslig i humöret också, märker du av något sådant?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (V) skrev 2021-08-12 06:59:49 följande:
    Hur gammal är du? Börja för mig efter 30. Funderar på om jag har någon hormonell obalans. Är mycket mer känslig i humöret också, märker du av något sådant?
    41 den här hösten :) När jag var i din ålder hade jag pms som hette duga kring humöret, men det hade nog mer med mig själv att göra än hormoner. Det har iaf blivit bättre med tiden, även om jag fortfarande kan vara lättirriterad de tre sista dagarna före mens, så lite hormoner också så klart.
  • Mrs Moneybags

    Det trodde jag alla hade, eftersom jag själv har det varje cykel.

    Det handlar om progesteronet - när det stiger sväller brösten. Det är därför man aldrig ska boka in exempelvis mammografi under veckorna mellan ägglossning och mens om man vill undvika onödig smärta. 

  • Anonym (Jag)
    Mrs Moneybags skrev 2021-08-12 10:13:37 följande:

    Det trodde jag alla hade, eftersom jag själv har det varje cykel.

    Det handlar om progesteronet - när det stiger sväller brösten. Det är därför man aldrig ska boka in exempelvis mammografi under veckorna mellan ägglossning och mens om man vill undvika onödig smärta. 


    Det där med mammografin och bröstsmärta lärde jag mig den hårda vägen tidigare i våras....
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Jag) skrev 2021-08-12 10:27:50 följande:
    Det där med mammografin och bröstsmärta lärde jag mig den hårda vägen tidigare i våras....
    Ooooh, stackare! Det kan göra så fruktansvärt ont!
  • Anonym (Jag)
    Mrs Moneybags skrev 2021-08-12 10:38:00 följande:
    Ooooh, stackare! Det kan göra så fruktansvärt ont!
    Jo det gjorde ju det =/ Nu kan man iaf hålla lite koll inför framtiden så man inte bokar in varken mammografi, tandläkare eller annat som kan göra ont veckorna efter ÄL.
  • Anonym (Jag)

    Alltså, jag läste någonstans (fertilitetsapp) att man är smärtkänsligare viss tid på cykeln, inte bara i brösten då.

Svar på tråden Ont i brösten direkt efter ägglossning