• Anonym (-)

    Hur hade ni velat få reda på…

    ? att er partner har herpes?

    Herpes är ju väldigt stigmatiserat och det är otroligt jobbigt och privat att behöva berätta om, speciellt inför en ny partner. Jag skulle säga att sjukdomen är mer tufft mentalt än fysiskt. Man är bland annat orolig för att en partner ska lämna pga detta och varje samtal får olika reaktioner.

    Jag försöker alltid utgå från hur mottagaren vill få det framfört. Så därför är min fråga till er - Hur hade ni velat få reda på att er partner har herpes?

    Hoppas ni kan ta er en minut och svara på denna tråd. Det skulle va till stor hjälp! Kram

  • Svar på tråden Hur hade ni velat få reda på…
  • Anonym (A)

    Nu har jag bara berättat det efter att fått det i ett långvarigt förhållande där den andra inte visste att den hade det. Jag hade nog tagit upp det i samband med diskussion om skydd då könssjukdomar ofta kommit upp då.

  • Anonym (Så fort som möjligt)

    Så fort det börjar närma sig en sexuell relation.

  • Anonym (E)

    Att hen skulle berätta det själv, öga mot öga och som ovan sa, när det är aktuellt med sex.

  • Anonym (-)
    Anonym (Så fort som möjligt) skrev 2021-08-12 11:15:42 följande:

    Så fort det börjar närma sig en sexuell relation.


    Om det har redan varit aktuellt då? Att man har legat några gånger men har haft skyddat?
  • Anonym (-)
    Anonym (E) skrev 2021-08-12 12:35:55 följande:

    Att hen skulle berätta det själv, öga mot öga och som ovan sa, när det är aktuellt med sex.


    Absolut, håller helt med. Sen vet jag av andra, men även egen erfarenhet, att det kan vara jobbigt att ta upp det tidigt när man träffar personen. Även om det självklart är bättre ju tidigare desto bättre. Men vid vissa tillfällen kan man ha haft skyddat sex redan med personen, och behöver berätta därefter.
  • Anonym (E)
    Anonym (-) skrev 2021-08-12 15:37:13 följande:
    Absolut, håller helt med. Sen vet jag av andra, men även egen erfarenhet, att det kan vara jobbigt att ta upp det tidigt när man träffar personen. Även om det självklart är bättre ju tidigare desto bättre. Men vid vissa tillfällen kan man ha haft skyddat sex redan med personen, och behöver berätta därefter.
    Om personen inte hade berättat innan sex hade jag blivit asförbannad. Det finns inte på kartan att man inte hade kunnat ta upp det före, spelar ingen roll hur orolig man är osv. En person som sätter mig i den sitsen där jag inte själv får välja om jag vill ligga med nån som är smittad har förverkat allt förtroende.
  • Anonym (Q)

    Jag fick reda på att jag hade herpes ca. 6 månader in i relationen med min nuvarande. Det var sjukt jobbigt att berätta men kände att det absolut inte var något jag skulle hålla för mig själv, trots att herpes inte faller under smittskyddslagen och jag inte hade någon som helst anledning mer än etisk att berätta för honom.

    Han tog det okej. Vi körde med kondom ett tag då han var rädd att få det men det blev bara en mood-killer och sedan diskuterade vi det hela och kom fram till att om han hade lyckats bli osmittad i de 6 månader innan jag fick reda på det så var risken inte så stor i framtiden. Jag var noga med att berätta såfort jag hade känningar. Nu, 12 år senare, har jag inte haft ett skov på ca. 5 år och pojkvännen, eller sambo som han är nu, har ännu inte blivit smittad (eller så har han helt enkelt blivit men utan symtom).

  • Anonym (A 2)
    Anonym (Så fort som möjligt) skrev 2021-08-12 11:15:42 följande:
    Så fort det börjar närma sig en sexuell relation.
    +1
  • Anonym (T)

    Menar ni könsherpes nu eller annan som man får runt munnen? För det är ju jättevanligt typ 90% av alla vuxna har det. Långt ifrån alla har symptom dock.

  • Wzupmf

    Jag hade velat att jag hade gett tillräckligt trygfa signaler till min partner, att denne vågade vara helt ärlig mot mig, utan en uns av skam. Precis som jag förväntar mig att jag kan vara trygg i att berätta något som tynger mig, utan risk för att det landar fel.

    Förstår att det är jobbigt att dela en sådan sak, men glöm inte bort att undervisa i hur det smittar, och när, så ska Du se att personen i fråga inte lyfter ett ögonbryn. Om det är en person som slår bakut - skräpmänniska. Inget att ha i långa loppet. Radera och gå vidare <3

  • Anonym (-)
    Anonym (T) skrev 2021-08-12 19:48:39 följande:

    Menar ni könsherpes nu eller annan som man får runt munnen? För det är ju jättevanligt typ 90% av alla vuxna har det. Långt ifrån alla har symptom dock.


    För min del är det herpes typ 1, alltså munherpes, men jag har det där nere. Riktigt oflyt om man får säga så?
  • Anonym (-)
    Wzupmf skrev 2021-08-12 23:13:17 följande:

    Jag hade velat att jag hade gett tillräckligt trygfa signaler till min partner, att denne vågade vara helt ärlig mot mig, utan en uns av skam. Precis som jag förväntar mig att jag kan vara trygg i att berätta något som tynger mig, utan risk för att det landar fel.

    Förstår att det är jobbigt att dela en sådan sak, men glöm inte bort att undervisa i hur det smittar, och när, så ska Du se att personen i fråga inte lyfter ett ögonbryn. Om det är en person som slår bakut - skräpmänniska. Inget att ha i långa loppet. Radera och gå vidare <3


    Ja, tack snälla för ditt svar!

    Jag personligen är i en situation där jag precis har träffat en ny partner i ca en månads tid. Vi har haft skyddat sex två gånger och jag ska nu berätta innan det sker en tredje gång. Min största oro är att han ska bli besviken eller upprörd över att jag inte sa något innan. Detta är inget försvar men jag har typ 1 (munherpes fast där nere), har haft det i flera år men får väldigt sällan skov, vi har skyddat oss och jag har självklart inte haft ett skov under de två tillfällena! Jag hoppas bara som du säger att han är ok med det. Herpes typ 1 har ju 80% redan och jag hade ju troligtvis inte berättat ifall det hade satt sig runt munnen men nu blir det ju en himla skillnad, tyvärr?
  • Wzupmf
    Anonym (-) skrev 2021-08-13 10:59:04 följande:

    Ja, tack snälla för ditt svar!

    Jag personligen är i en situation där jag precis har träffat en ny partner i ca en månads tid. Vi har haft skyddat sex två gånger och jag ska nu berätta innan det sker en tredje gång. Min största oro är att han ska bli besviken eller upprörd över att jag inte sa något innan. Detta är inget försvar men jag har typ 1 (munherpes fast där nere), har haft det i flera år men får väldigt sällan skov, vi har skyddat oss och jag har självklart inte haft ett skov under de två tillfällena! Jag hoppas bara som du säger att han är ok med det. Herpes typ 1 har ju 80% redan och jag hade ju troligtvis inte berättat ifall det hade satt sig runt munnen men nu blir det ju en himla skillnad, tyvärr?


    Han kommer förhoppningsvis förstå varför Du inte ville säga det direkt. Det tror jag få hade vågat. Så länge Du är snabb på att förklara att Du har stenkoll på skoven, att Du aldrig skulle utsätta någon för risken att bli smittad av Dig osv så anser iaf jag att det borde räcka. Förklara att Du inte ville ljuga, men inte heller förlora honom pga av något han aldrig kommer att bli smittad av - pga av Dig iaf;) Låt honom ställa frågor och ge honom lite tid att smälta det, om han uppfattar det som lite läskigt. Jag håller tummar och tår för Dig :)
  • Anonym (-)
    Wzupmf skrev 2021-08-13 11:29:47 följande:

    Han kommer förhoppningsvis förstå varför Du inte ville säga det direkt. Det tror jag få hade vågat. Så länge Du är snabb på att förklara att Du har stenkoll på skoven, att Du aldrig skulle utsätta någon för risken att bli smittad av Dig osv så anser iaf jag att det borde räcka. Förklara att Du inte ville ljuga, men inte heller förlora honom pga av något han aldrig kommer att bli smittad av - pga av Dig iaf;) Låt honom ställa frågor och ge honom lite tid att smälta det, om han uppfattar det som lite läskigt. Jag håller tummar och tår för Dig :)


    Tack för det peppande svaret!

    Jag har berättat för honom nu och det gick jättebra vilket var sån lättnad! Han bemötte det lugnt och bekräftade mig i att det inte är en sån ?big deal? men att han uppskattade att jag berättade hur de ligger till.
  • Anonym (Svar)

    Även om det är jobbigt är det viktigt att berätta så tidigt som möjligt, helst innan sex.

    Kan förstå att det inte är det första man tar upp på en dejt eller liknande men det går att säga att man vill vänta med sex utan att avslöja allt direkt.

    En bra grej är att säga att man vill att båda testar sig innan det blir mer avancerat.

    Jag hade blivit både ledsen och irriterad om min partner (även tillfällig sexpartner) utsatte mig för den risken, det är respektlöst.

    Slutligen, det är inte 80 eller 90% som har munherpes. Det är absolut vanligt men det är inte 80-90%. Och egentligen är det inte relevant, den du träffar kanske inte har det och vill givetvis helst undvika att få det. Med kunskap och gemensamt ansvar kan det kanske gå att ha en bra relation utan att smitta varandra.

  • Wzupmf
    Anonym (-) skrev 2021-08-15 12:01:53 följande:

    Tack för det peppande svaret!

    Jag har berättat för honom nu och det gick jättebra vilket var sån lättnad! Han bemötte det lugnt och bekräftade mig i att det inte är en sån ?big deal? men att han uppskattade att jag berättade hur de ligger till.


    Ååh vad skönt! Du ser, Du hade god smak när det kom till att välja man! ;) Fint<3
  • Anonym (-)
    Wzupmf skrev 2021-08-16 14:41:07 följande:

    Ååh vad skönt! Du ser, Du hade god smak när det kom till att välja man! ;) Fint<3


    Ja, jag är så glad och lättad!!
  • Anonym (Erna)

    Det är vanligt att man har munherpes på könsorganen också.

  • Anonym (Typ 2 har jag)
    Anonym (Svar) skrev 2021-08-15 12:29:46 följande:

    Även om det är jobbigt är det viktigt att berätta så tidigt som möjligt, helst innan sex.

    Kan förstå att det inte är det första man tar upp på en dejt eller liknande men det går att säga att man vill vänta med sex utan att avslöja allt direkt.

    En bra grej är att säga att man vill att båda testar sig innan det blir mer avancerat.

    Jag hade blivit både ledsen och irriterad om min partner (även tillfällig sexpartner) utsatte mig för den risken, det är respektlöst.

    Slutligen, det är inte 80 eller 90% som har munherpes. Det är absolut vanligt men det är inte 80-90%. Och egentligen är det inte relevant, den du träffar kanske inte har det och vill givetvis helst undvika att få det. Med kunskap och gemensamt ansvar kan det kanske gå att ha en bra relation utan att smitta varandra.


    Det går inte testa för herpes annat än att man har en blåsa att topsa eller via ryggvätskeprov.

    Tyvärr för jag förstår att man skulle vilja.
Svar på tråden Hur hade ni velat få reda på…