• Sat 14 Aug 2021 07:06
    8284 visningar
    11 svar
    11
    8284

    Tips om speldator???

    Hej på er!

    Min son vill ha en speldator men min ekonomi tillåter inte att jag köper en ny.. Vad ska jag kolla efter när jag letar på Blocket/Tradera?? Köpte en ?speldator? men det visade sig att den tex inte klarar av Fortnite, det bara laggar... Tacksam för hjälp o tips! Han vill kunna spela Fortnite, ROBLOX, Minecraft, GTA (när han blir tillräckligt gammal!) mm

  • Svar på tråden Tips om speldator???
  • Sat 14 Aug 2021 13:46
    #2
    Nutid skrev 2021-08-14 11:27:53 följande:

    Hej,

    Helst ska datorn har komponenter som passar ihop men viktigast för spel är grafikkortet. Har du koll på vilka komponenter som du har i den dator du köpt? (Grafikkort, processor, internminne)


    Tyvärr inte..

    Vad behövs?
  • Sun 15 Aug 2021 15:44
    #4
    Nutid skrev 2021-08-14 15:26:02 följande:

    Min tanke var att det kanske räcker att byta några komponenter så kanske den du redan köpt räcker.


    Ok, det jag hittat är detta:

  • Sun 15 Aug 2021 15:48
    #5

    Har hittat en beg dator med dessa specifikationer, kan den vara ngt?

  • Wed 1 Sep 2021 09:33
    #8
    Anonym (Philippa) skrev 2021-08-16 08:56:01 följande:

    Ett tips är att gå med i facebookgruppen Swerigs techsupport (om du har fb).

    För övrigt skulle jag säga nej, dendär datorn är inte värd det. DDR3 ramminnen är gammalt, det är DDR4 som gäller i dagsläget och det innebär att om till exempel processorn måste bytas ut måste du även köpa nytt moderkort och ramminnen (just för att ddr3 är så gammalt och det försvinner mer och mer).

    Sen är det extra dyrt att köpa _ny_ dator nu eftersom att grafikkort dels redan innan pandemin blev mer och mer populärt i och med mining av kryptovalutor, dels ville många bygga dator under pandemin (vissa grafikkort går för det dubbla begagnat).

    Men ett tips är verkligen den gruppen då de också kan svara om något är prisvärt om du frågar om begagnade datorer!


    Tack för tipset!!
  • Wed 1 Sep 2021 09:35
    #9
    Anonym (dator) skrev 2021-08-17 14:49:43 följande:

    Hallå där!

    Ett par reflektioner här! De spel som du listar är absolut inte krävande och har du enbart ett hyfsat modernt grafikkort så bör du kunna spela dessa med nästan vilken dator som helst (upp mot 10 år gammal).

    För att veta vad olika spel kräver för prestanda så skriver du spelets namn och "system requirements". Man bör hålla sig till de rekommenderade grafikkorten. Nedan kan du jämföra olika kort.

    www.tomshardware.com/reviews/gpu-hierarchy,4388.html

    Datorn som du visar på bilden är en arbetsdator/server och har fullt tillräcklig prestanda men förmodligen ett för dåligt grafikkort för att spela spel med. Den som du listar genom text är absolut inte bra.

    Om det är din dator på bilden så försök att kolla vilket grafikkort som du har i den. Leta efter kontrollpanelen och sedan poppa upp "bildskärmskort".


    Tack för ditt svar! Kollade grafikkortet och så här står det (se bild)

Svar på tråden Tips om speldator???