• Sat 14 Aug 2021 16:18
    3598 visningar
    21 svar
    21
    3598

    Amning och alkohol

    Hej!

    Jag Har en son på 17 månader som Jag fortfarande ammar. Jag Har aldrig druckit under graviditet eller de första månaderna men sedan Han äter (ammar 1 gång på dagen, 1 på kvallen och sedan 1-2 på natten) så dricker Jag varje dag 2 glas vin ungefãr till middag.

    I italien där Jag bor verkar det vara totalt oaccepterat Men vad Jag förstått så är mängden alkohol i mjölken så liten...

    Dricker varje dag i stort sett Men aldrig berusad. Ibland delar Jag och min man dock på en flaska som vi alltid gjort och sedan ammar Jag kanske 1-2 timmar efter...

    Hur ser ni på det?

  • Svar på tråden Amning och alkohol
  • Mon 16 Aug 2021 16:51
    #11

    [quote=81315258][quote-nick]Sisisisi skrev 2021-08-16 16:06:05 följande:[/quote-nick]

    Hur menar du att det går över till barnet? Menar du verkligen vid amning? Eller tänker du på graviditet?

    [/qoute]

    Det finns ingen säker forskning som kan säga att alkohol inte går över till barnet vid amning, även vid mindre mängder, därför rekommenderar Livsmedelsverket att inte dricka alkohol vid amning. Detta är vad Livsmedelsverket senast har skrivit om alkohol vid amning år 2020.

    Sedan kan man ju fråga sig varför man inte kan göra ett uppehåll av alkoholintag under den tid man ammar. Om man inte kan vara utan sina 2 glas vin per dag är det något som inte är som det ska, och att ange anledningen att det är sådan kulturen är där man lever är ju ingen anledning att dricka alkohol.

  • Mon 16 Aug 2021 17:02
    #12
    EmelieE1996 skrev 2021-08-16 16:51:32 följande:

    [quote=81315258][quote-nick]Sisisisi skrev 2021-08-16 16:06:05 följande:[/quote-nick]

    Hur menar du att det går över till barnet? Menar du verkligen vid amning? Eller tänker du på graviditet?

    [/qoute]

    Det finns ingen säker forskning som kan säga att alkohol inte går över till barnet vid amning, även vid mindre mängder, därför rekommenderar Livsmedelsverket att inte dricka alkohol vid amning. Detta är vad Livsmedelsverket senast har skrivit om alkohol vid amning år 2020.

    Sedan kan man ju fråga sig varför man inte kan göra ett uppehåll av alkoholintag under den tid man ammar. Om man inte kan vara utan sina 2 glas vin per dag är det något som inte är som det ska, och att ange anledningen att det är sådan kulturen är där man lever är ju ingen anledning att dricka alkohol.


    Jag kan inte hitta det rådet, hittar bara rekommendationen om att man ska dricka måttliga mängder medan man ammar. Dvs samma rekommendation som man gett i minst 13-15 år.

    Sen kan jag hålla med om det olämpliga i att dricka två glas/en halv flaska vin om dagen, för mig låter det otroligt mycket.
    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Mon 16 Aug 2021 17:14
    #13
    Sisisisi skrev 2021-08-16 17:02:55 följande:

    Jag kan inte hitta det rådet, hittar bara rekommendationen om att man ska dricka måttliga mängder medan man ammar. Dvs samma rekommendation som man gett i minst 13-15 år.

    Sen kan jag hålla med om det olämpliga i att dricka två glas/en halv flaska vin om dagen, för mig låter det otroligt mycket.


    Jag vet inte hur man gör för att länka till en sida här tyvärr.

    Ja jag tycker också att det låter väldigt mycket, och jag tycker att man som vid allt annat måste använda sitt sunda förnuft och inte bara gå efter riktlinjer som det ibland inte finns tillräckligt med forskning bakom.
  • Mon 16 Aug 2021 17:17
    #14
    EmelieE1996 skrev 2021-08-16 17:14:04 följande:

    Jag vet inte hur man gör för att länka till en sida här tyvärr.

    Ja jag tycker också att det låter väldigt mycket, och jag tycker att man som vid allt annat måste använda sitt sunda förnuft och inte bara gå efter riktlinjer som det ibland inte finns tillräckligt med forskning bakom.


    Det här är livsmedelsverkets officiella råd: www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad/ammande/ammande-mat-att-undvika

    Jag är absolut inte alkoholförespråkare, men det är viktigt att sprida korrekt fakta.
  • Mon 16 Aug 2021 17:24
    #15

    [quote=81315398][quote-nick]LaFontaine skrev 2021-08-16 17:17:26 följande:[/quote-nick]

    Det här är livsmedelsverkets officiella råd: www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad/ammande/ammande-mat-att-undvika

    Jag är absolut inte alkoholförespråkare, men det är viktigt att sprida korrekt fakta.

    [/qoute]

    Det håller jag med dig om, men jag läste det på Livsmedelsverkets hemsida.

  • Mon 16 Aug 2021 17:29
    #16
  • Mon 16 Aug 2021 17:31
    #17
    Har du läst hela texten?
  • Mon 16 Aug 2021 18:44
    #18
    LaFontaine skrev 2021-08-16 17:31:35 följande:

    Har du läst hela texten?


    Det har jag gjort. Vad är det du undrar över?
  • Wed 18 Aug 2021 22:50
    #19

    Då skulle

    Jag Villa Fråga er om ni nãgon gång går ut och festar med kompisarna och hur ofta?

  • Wed 25 Aug 2021 18:59
    #20
    EmelieE1996 skrev 2021-08-15 22:15:57 följande:

    2 glas vin per dag är mycket och det går över till barnet. Att dricka vin varje dag tyder på någon typ av beroende även om du inte vill erkänna det för dig själv. Varför måste du dricka vin varje dag?


    Sluta shamea och läs på!
  • Mon 30 Aug 2021 14:22
    #21

    Hemskt känsligt ämne...

    Sen vad Jag e beroende eller inte av är en annan fråga. Läser nämligen att många tycker det e ok att gå ut och festa och lämna bebis med pappa och det Har Jag till exempel aldrig gjort för Jag hatar sprit, drinkar, öl

    Och att bli full hatar Jag ännu mer!

    Och DET skulle

    Jag inte tycka känns rätt Men skulle inte

    Döma

    Någon för det!

    Jaja,

    Ha en vin...ops! FiN

    Vecka :)

Svar på tråden Amning och alkohol