• Anonym (Ts)
    Sat 14 Aug 2021 16:56
    554 visningar
    11 svar
    11
    554

    Någon läkare eller sjuksköterska här?

    Jag tog andra vaccinsprutan i onsdags. Nu har jag fått små prickar som kliar på armen där jag tog sprutan. När jag googlar så står det att man ska kontakta läkare omgående om man får röda prickar. Varför kan det vara farligt om man får prickar?

    Har försökt ringa 1177 men blir bortkopplas hela tiden.

  • Svar på tråden Någon läkare eller sjuksköterska här?
  • Sat 14 Aug 2021 17:01
    #1

    Därför att det kan vara en allergisk reaktion. Det blir kanske inte värre än några prickar, men en allergisk reaktion kan även sätta sig på andningsvägarna och orsaka chock. Därför ska man kontakta läkare.

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Sat 14 Aug 2021 17:07
    #2
    Drottningen1970 skrev 2021-08-14 17:01:37 följande:

    Därför att det kan vara en allergisk reaktion. Det blir kanske inte värre än några prickar, men en allergisk reaktion kan även sätta sig på andningsvägarna och orsaka chock. Därför ska man kontakta läkare.


    Tack för svar. Men så länge jag inte har problem med andningen så behöver jag väl inte kontakta en läkare.?
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Sat 14 Aug 2021 17:07
    #3
    Drottningen1970 skrev 2021-08-14 17:01:37 följande:

    Därför att det kan vara en allergisk reaktion. Det blir kanske inte värre än några prickar, men en allergisk reaktion kan även sätta sig på andningsvägarna och orsaka chock. Därför ska man kontakta läkare.


    Tack för svar. Men så länge jag inte har problem med andningen så behöver jag väl inte kontakta en läkare.?
  • Anonym (Fart)
    Sat 14 Aug 2021 17:09
    #4
    Anonym (Ts) skrev 2021-08-14 17:07:38 följande:
    Tack för svar. Men så länge jag inte har problem med andningen så behöver jag väl inte kontakta en läkare.?
    Det kan gå väldigt fort om den allergiska reaktionen eskalerar. Hoppas du har nån med dig som kan hålla koll på dig.
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Sat 14 Aug 2021 17:28
    #5
    Anonym (Fart) skrev 2021-08-14 17:09:43 följande:

    Det kan gå väldigt fort om den allergiska reaktionen eskalerar. Hoppas du har nån med dig som kan hålla koll på dig.


    Tack. Min man är hemma så han har koll på mig
  • Anonym (Fart)
    Sat 14 Aug 2021 17:36
    #6
    Anonym (Ts) skrev 2021-08-14 17:28:19 följande:
    Tack. Min man är hemma så han har koll på mig
    Bra. Det blir säkert inte värre, men utifall att. 
  • Anonym (...)
    Sat 14 Aug 2021 17:52
    #7

    Ska man verkligen vänta tills man får andningsproblem? Låter ju inte bra, det kan ju vara försent vid det laget.

    Jag tycker du ska åka in nu för att vara på den säkra sidan...

  • Anonym (Clint­)
    Sat 14 Aug 2021 18:21
    #8

    Att "vänta" med allergiska reaktioner är dumt. "Vänta tills andningen påverkas" kan likväl betyda "vänta tills andningsvägarna slår igen helt så du inte kan andas". Det kan gå jävligt fort. Har själv varit med om det, inte vaccin dock utan andra läkemedel som jag tydligen var allergisk mot. 

    Åk in bara.  

  • Sat 14 Aug 2021 18:49
    #9
    +1

    Det är inte en allvarlig allergisk reaktion om det var 4 dagar sedan. Du behöver definitivt inte åka in till akuten.

  • Sat 14 Aug 2021 18:56
    #10
    Anonym (Ts) skrev 2021-08-14 16:56:54 följande:

    Jag tog andra vaccinsprutan i onsdags. Nu har jag fått små prickar som kliar på armen där jag tog sprutan. När jag googlar så står det att man ska kontakta läkare omgående om man får röda prickar. Varför kan det vara farligt om man får prickar?

    Har försökt ringa 1177 men blir bortkopplas hela tiden.


    Därför att prickar kan indikera blödningar under huden, vilket inte är bra.

    Kan också vara tecken på allergisk reaktion men eftersom man inte vet vilket efter en vaccination så bör man ta kontakt med vården.
  • Anonym (labam­ba)
    Sat 14 Aug 2021 19:09
    #11

    allergiska reaktioner som är livshotande kommer ofta inom 10 min efter att man utsätts för allergenet annars är det inte livshotande. så du kan med andra ord pusta ut. får du mot förmodan problem med andningen som nämnts tidigare så kan du prova ta antihidtamin eller astmamedicin om du har det hemma. blir du inte hjälpt trots det, ta dig till akuten.

Svar på tråden Någon läkare eller sjuksköterska här?