När vänjer sig barnen?
Första delen på frågan finns det inget svar på. Man kan inte säga vad som generellt gäller för alla skilsmässor? eftersom det förutsätter att alla skilsmässor var likadana. Det är lika omöjligt som att svara på ?generellt hur lång tid tar det att köra från en stad till en annan?? Vilka städer pratar vi om? Vilken typ av väger? Etc etc
Jag var 4 när mina skilde sig och jag minns inte det så mycket. Minns att när jag var hos min pappa var alltid mina kusiner och fastrar/farbror där? det var generellt väldigt kul. Men jag minns inte mkt annat. När jag blev äldre fick jag veta att det var en fruktansvärd skilsmässa. Den insikten och informationen som jag fick skapade spår trots att jag var 15 när jag fick veta. Men det var för att jag sakta men säkert började förstå vem min pappa är. Skilsmässan, både hanteringen av den och orsaken, är en direkt beskrivning av den han är.
Jag tror det är farligt att försöka ta reda på hur det ?generellt? blir. Eftersom det innebär att man drar slutsatsen att resultatet bara blir och de vuxna inte kan kontrollera det. Sanningen är att det är helt i föräldrars makt att se till att sköta det på bästa sätt utifrån barnens perspektiv. Att de blir ledsna är självklart. Men huruvida det blir ett trauma som lämnar väldigt djupa negativa spår, det är det föräldrarna som avgör. Inte skilsmässan i sig. Vidare är viktigt att minnas att ibland så är det helt enkelt vara så att vissa är väldigt dåliga föräldrar och eller individer med eller utan skilsmässa. Skilsmässan i sig är inte det som gör skada även om det ibland är det enda enkla och tydliga beviset man kan se. Är föräldrarna någorlunda sympatiska människor och visar trygghet och kärlek för sina barn, så kommer barnen klara sig bra. Är föräldrarna eller ena idiotier kommer dom inte klara det bra. Vare sig föräldrarna stannar tillsammans eller ej. Idioter (eller psykiskt sjukdom) brukar inte hantera skilsmässor bra?. Då tar barnen skada.