• Anonym (Panik)

    Någon som lyckats förbättra sin hjärtsvikt?

    För ett år sedan lades jag in på sjukhuset pga att jag mådde väldigt dåligt.
    Jag kunde inte gå 5 meter utan att behöva stanna o hämta luft o jag blev andfådd när jag satt still i soffan eller vaknade på morgonen.
    Först trodde de jag hade fått en hjärtinfarkt, sen Corrona,sen kom de på att jag hade hjärtsvikt. Hjärtat pumpade då 15%, ett friskt hjärta pumpar ca 50 %.
    När jag låg inlagd, pratade de om att jag skulle behöva en icd....en sorts peacemaker...men de ville vänta tills jag var färdigmedicinerad. En överläkare trodde jag skulle bli så pass bra att jag skulle kunna skjuta på icd-insättningen några år. För 3 månader sedan fick jag träffa en kardiolog som utan omsvep eller förklaring, sa att det nu var dags att sätta in en icd o jag fick en chock o bad om att få vänta o se om jag kunde få upp pumpförmågan lite till.
    Pumpförmågan var då 30-35% och jag måste komma upp i 45-49% för att
    inte behöva sätta in icd:n riktigt än.
    Självklart vet jag att risken för att hjärtat stannar trots hög pumpförmåga fortfarande finns, men jag vill verkligen försöka att få upp pumpförmågan lite till.
    så nu undrar jag....har någon lyckats förbättra sin hjärtsvikt o hur gjorde ni o hur lång tid tog det? 

    Trots att det har gått ett år....har chocken inte gått över o jag kan inte acceptera min hjärtsvikt, så jag är tacksam för all hjälp. 

  • Svar på tråden Någon som lyckats förbättra sin hjärtsvikt?
  • Anonym (Svärdotter)

    Har läkarna inte identifierat någon orsak till dina problem alltså? Min svärmor hade pacemaker, i hennes fall berodde problemet med hjärtat på extrem övervikt. Läkaren förklarade för henne att det blir tyngre för hjärtat pga hennes stora kroppsvolym. Så det är en sak du kan göra, kolla din vikt och ditt BMI så att du ligger bra. Bra kondition och syreupptagningsförmåga underlättar också hjärtats arbete.

  • Anonym (zooba)

    Jag är en rationell typ, så jag skulle följa läkarens råd och operera in pacemakern. Den kan ju ge dig högre livskvalitet och ett längre liv. Du kommer sannolikt att få sätta in den i alla fall, oavsett om det blir nu eller sen. Hjärtsvikt är väl en sjukdom som hela tiden blir lite sämre, även om man kan hålla den stången med mediciner och pacemakers etc. Det spelar ingen roll om du har accepterat sjukdomen eller ej, den fortsätter oavsett. Ta emot all hjälp du kan få för ett längre och friskare liv.

Svar på tråden Någon som lyckats förbättra sin hjärtsvikt?