• Anonym (XXX)

    Föräldrar som inte tillåter sina vuxna barn att studera?

    Jag blir fundersam över föräldrar som har barn ofta inom autism spektrat som har en enorm rädsla inför att låta sina barn att ta risker. Exempelvis föräldrar som har sina vuxna barn runt 25-30 år hemmaboende hos sig fortfarande. Barnet är arbetslös och har svårt att kunna få ett jobb. Barnet är vuxen men är fortfarande i beroendeställning till sin förälder och så vill inte föräldern att barnet ska studera, ta studielån och så vidare för att föräldern på förväg vet om att deras vuxna barn ändå inte kommer få jobb sedan iaf så att det är bättre att bara låta barnet fortsätta vara hemma i tryggheten?.

    Någon som känner igen detta? Har svårt att förstå beteendet. Vill någon berätta?

  • Svar på tråden Föräldrar som inte tillåter sina vuxna barn att studera?
  • Aniiee

    Alla vill väl skydda sina barn, och barn med extra svårigheter vill man väl skydda extra mycket? Visst finns det en risk att barn med svårigheter till föräldrar med stark vija att skydda dem institutionaliseras och infantiliseras ochv isst kan det vara synd, men jag fattar absolut hur det kan bli så, även om det kanske inte är det bästa för någon inblandad.


    We need to take the wrong steps sometimes to find the right path.
  • Anonym (pppp)
    Anonym (XXX) skrev 2021-08-20 21:16:07 följande:

    Jag blir fundersam över föräldrar som har barn ofta inom autism spektrat som har en enorm rädsla inför att låta sina barn att ta risker. Exempelvis föräldrar som har sina vuxna barn runt 25-30 år hemmaboende hos sig fortfarande. Barnet är arbetslös och har svårt att kunna få ett jobb. Barnet är vuxen men är fortfarande i beroendeställning till sin förälder och så vill inte föräldern att barnet ska studera, ta studielån och så vidare för att föräldern på förväg vet om att deras vuxna barn ändå inte kommer få jobb sedan iaf så att det är bättre att bara låta barnet fortsätta vara hemma i tryggheten?.

    Någon som känner igen detta? Har svårt att förstå beteendet. Vill någon berätta?


    Har vuxet barn med diagnos men här gör vi väl snarast allt för att hen ska ta steget och kunna flytta hemifrån så småningom (tex läsa på folkhögskola som är anpassad för diagnosen).
    Om  du vet om en sådan person tycker jag du ska kontakta kommunen utifrån oro för individen. Det låter inte helt sunt och tänk om föräldrarna dör? 
  • Aurora Borrealis

    Ja, jag känner igen det. Tror det beror på att föräldrarna behöver barnen mer än barnen behöver föräldrarna, men det är de noga med att ingen ska förstå. Tror att föräldrarna inte klarar av separationen det innebär att barnen flyttar ut och klarar sig själva i världen och gör de vuxna barnen beroende av sig/ föräldrarna. Äpplet faller inte långt från trädet - föräldrarna har psykiska problem verkar det som även om det är barnen som får diagnosdrna och föräldrarna klarar sig inte utan barnen hemma, de klarar inte av att frigöra sig från att ha behövande barn hemma av en eller annan anledning trots att barnen blir 35-40 år. Föräldrarna vägrar släppa taget och tvingar barnen stanna, gör dem osjälvständiga. Dåligt föräldraskap helt enkelt, då de vill att barnen inte ska kunna ta hand om sig själva och på så vis lämna föräldrarna.

  • Anonym (Nej)

    Är själv förälder till barn med npf-diagnoser  o känner inte igen det där från de föräldragrupper jag är med i..snarare en frustration över att barnen inte fått det stöd de behöver så att de klarar skolan. frågor och tips om olika skolor som funkar för dessa barn kommer frekvent upp.


    Sedan tar det ofta längre tid att klara av skolan än för ett neurotiskt barn.. 
    lägger man till att när det gäller ett barn med autism brukar man säga att man kan dra bort 30%av barnet genetiska ålder för att få fram barnets utvecklingsmässiga ålder inom de områden barnet har svårast.
    räknar man så  pratar vi då om ’’ barn ’’ mellan 18-21 o inte 25-30 år.. 
    (25x0.3 = 6.6  25-6.6= 18.4     30x0.3=9  30-9= 21)
    Och jag tror inte någon lyfter på ögonbrynet om att en 18-21 åring bor kvar hemma?


    Sedan självklart behöver dessa ’’ barn’’ få hjälp ut i arbetslivet / utbildning men sanningen är att det finns allt för få utbildningar som fungerar för ett barn med lite svårare grad av autism både antal platser men även när det gäller inom vilka områden det finns utbildningar…bara för att mitt barn har autism så betyder inte det att mitt barn automatiskt vill gå samhällsprogrammet , hen kanske hellre vill gå bygg ..men om det enda programmen de lokala gymnasierna erbjuder med autisminriktning/ anpassningar är samhäll o ekonomisk…vad ska då mitt barn göra…att motivera ett barn med autism att läsa något hen inte har ett eget intresse av är näst intill omöjligt….

    Många av dessa barn och föräldrar har kämpat i motvind för att få det stöd barnet har rätt till i många år och både barn och föräldrar är brända av alla motgångar och misslyckanden de utstått under alla år… att få till en praktikplats där handledare o kollegor förstår och kan stötta är inte heller lätt. Arbetsförmedlingens kunskaper om NPF är sällan så stora heller…så jag personligen ser inte fram emot den dagen då mina barn är så gamla att de inte längre går i vanliga skolan 
    jag stöttar o försöker hjälpa mina barn att lära sig allt de behöver för att kunna bli självständiga vuxna men jag vet o har accepterat att mitt föräldraansvar kommer vara flera år längre än för en förälder till ett neurotypiskt barn ( o då är mina barn i den ’’ milda’’ delen av skalan )

  • Anonym (XXX)
    Anonym (Nej) skrev 2021-08-22 17:26:37 följande:

    Är själv förälder till barn med npf-diagnoser  o känner inte igen det där från de föräldragrupper jag är med i..snarare en frustration över att barnen inte fått det stöd de behöver så att de klarar skolan. frågor och tips om olika skolor som funkar för dessa barn kommer frekvent upp.

    Sedan tar det ofta längre tid att klara av skolan än för ett neurotiskt barn.. 

    lägger man till att när det gäller ett barn med autism brukar man säga att man kan dra bort 30%av barnet genetiska ålder för att få fram barnets utvecklingsmässiga ålder inom de områden barnet har svårast.

    räknar man så  pratar vi då om ?? barn ?? mellan 18-21 o inte 25-30 år.. 

    (25x0.3 = 6.6  25-6.6= 18.4     30x0.3=9  30-9= 21)

    Och jag tror inte någon lyfter på ögonbrynet om att en 18-21 åring bor kvar hemma?

    Sedan självklart behöver dessa ?? barn?? få hjälp ut i arbetslivet / utbildning men sanningen är att det finns allt för få utbildningar som fungerar för ett barn med lite svårare grad av autism både antal platser men även när det gäller inom vilka områden det finns utbildningar?bara för att mitt barn har autism så betyder inte det att mitt barn automatiskt vill gå samhällsprogrammet , hen kanske hellre vill gå bygg ..men om det enda programmen de lokala gymnasierna erbjuder med autisminriktning/ anpassningar är samhäll o ekonomisk?vad ska då mitt barn göra?att motivera ett barn med autism att läsa något hen inte har ett eget intresse av är näst intill omöjligt?.

    Många av dessa barn och föräldrar har kämpat i motvind för att få det stöd barnet har rätt till i många år och både barn och föräldrar är brända av alla motgångar och misslyckanden de utstått under alla år? att få till en praktikplats där handledare o kollegor förstår och kan stötta är inte heller lätt. Arbetsförmedlingens kunskaper om NPF är sällan så stora heller?så jag personligen ser inte fram emot den dagen då mina barn är så gamla att de inte längre går i vanliga skolan 

    jag stöttar o försöker hjälpa mina barn att lära sig allt de behöver för att kunna bli självständiga vuxna men jag vet o har accepterat att mitt föräldraansvar kommer vara flera år längre än för en förälder till ett neurotypiskt barn ( o då är mina barn i den ?? milda?? delen av skalan )


    Den föräldrargruppen existerar ju självklart också. Men det finns exempelvis folkhögskolor med inriktning mot NPF och jag vet föräldrar som inte tillåter sina barn att gå en sådan utbildning då dom skulle dra på sig studieskulder och sedan kan dom inte betala tillbaka detta. Tänk om barnet (den vuxne) visst skulle kunna utvecklas på den där folkhögskolan och sedan kunna ta sig vidare i livet och försörja sig själv. Istället sitter vissa trettio åringar kvar hemma och gör absolut ingenting och deras föräldrar hämmar sina barn då. Den verkligheten finns också.
  • Anonym (x2)

    Är detta ens möjligt i dagens Sverige? lol

    Att bara "gå hemma och inte göra något". Känner inga föräldrar som har råd med, att ha sina vuxna barn hemma. Med eller utan diagnos, gratis. Är inte direkt billigt med vare sig mat eller hyra. Speciellt inte på senare tid. Pratar du om folk i rikare områden då? Känner vuxna barn som bor hemma. Men de måste göra något och betala hyra och mat etc.. Är inte direkt lätt få lägenhet utan fast tjänst. Alla har inte rika föräldrar eller möjlighet ta lån. Som någon nämnt, är inte heller valen många för människor med diagnos eller funktionshindrade. Även vuxna med diagnos får ju något krav på sig. Typ Samhall eller liknande. Tror de du nämner gör så gott de kan. Verkar som de som startar dessa trådar. Behöver mer göra själva. Jag lägger mig inte i andras sätt leva personligen. Prova :)

  • Anonym (Autistisk tjej)
    Anonym (x2) skrev 2021-08-22 18:53:01 följande:

    Är detta ens möjligt i dagens Sverige? lol

    Att bara "gå hemma och inte göra något". Känner inga föräldrar som har råd med, att ha sina vuxna barn hemma. Med eller utan diagnos, gratis. Är inte direkt billigt med vare sig mat eller hyra. Speciellt inte på senare tid. Pratar du om folk i rikare områden då? Känner vuxna barn som bor hemma. Men de måste göra något och betala hyra och mat etc.. Är inte direkt lätt få lägenhet utan fast tjänst. Alla har inte rika föräldrar eller möjlighet ta lån. Som någon nämnt, är inte heller valen många för människor med diagnos eller funktionshindrade. Även vuxna med diagnos får ju något krav på sig. Typ Samhall eller liknande. Tror de du nämner gör så gott de kan. Verkar som de som startar dessa trådar. Behöver mer göra själva. Jag lägger mig inte i andras sätt leva personligen. Prova :)


    De har ofta aktivitetsersättning som är ca 6000 kronor/månad, har man hyra får man dessutom bostadstillägg (om man inte har en sambo som tjänar för mycket) Det är inga problem att ha en hyresrätt om man har aktivitetsersättning. 
  • Anonym (Autistisk tjej)

    Jag känner igen det där ts. Tror det handlar om att föräldrarna tror att de är snälla och tror att de gör det bästa för sina barn. Det behövs mer utbildning och habiliteringen, psykiatrin mm måste bli bättre på att prata med föräldrarna troligtvis är det en resursfråga därför tas det inte upp. Av någon märklig anledning tycker de att de har misslyckats som föräldrar om barnet hamnar på gruppboende, LSS boende, egen bostad med boendestöd mm De ser det som en hemsk, fruktansvärd plats. Det gäller inte bara barn med autism utan andra diagnoser som utvecklingsstörning, Downs syndrom mm I själva verket föredrar de flesta att leva så självständigt så möjligt. 


    Jag vet att man får kämpa som en idiot för att få ett boende om den med autism inte klarar en vanlig lägenhet, men många föräldrar försöker inte ens istället är de livrädda för vad som ska hända när de dör. 

  • Anonym (Autistisk tjej)
    Anonym (Nej) skrev 2021-08-22 17:26:37 följande:

    Är själv förälder till barn med npf-diagnoser  o känner inte igen det där från de föräldragrupper jag är med i..snarare en frustration över att barnen inte fått det stöd de behöver så att de klarar skolan. frågor och tips om olika skolor som funkar för dessa barn kommer frekvent upp.


    Sedan tar det ofta längre tid att klara av skolan än för ett neurotiskt barn.. 
    lägger man till att när det gäller ett barn med autism brukar man säga att man kan dra bort 30%av barnet genetiska ålder för att få fram barnets utvecklingsmässiga ålder inom de områden barnet har svårast.
    räknar man så  pratar vi då om ?? barn ?? mellan 18-21 o inte 25-30 år.. 
    (25x0.3 = 6.6  25-6.6= 18.4     30x0.3=9  30-9= 21)
    Och jag tror inte någon lyfter på ögonbrynet om att en 18-21 åring bor kvar hemma?


    Sedan självklart behöver dessa ?? barn?? få hjälp ut i arbetslivet / utbildning men sanningen är att det finns allt för få utbildningar som fungerar för ett barn med lite svårare grad av autism både antal platser men även när det gäller inom vilka områden det finns utbildningar?bara för att mitt barn har autism så betyder inte det att mitt barn automatiskt vill gå samhällsprogrammet , hen kanske hellre vill gå bygg ..men om det enda programmen de lokala gymnasierna erbjuder med autisminriktning/ anpassningar är samhäll o ekonomisk?vad ska då mitt barn göra?att motivera ett barn med autism att läsa något hen inte har ett eget intresse av är näst intill omöjligt?.

    Många av dessa barn och föräldrar har kämpat i motvind för att få det stöd barnet har rätt till i många år och både barn och föräldrar är brända av alla motgångar och misslyckanden de utstått under alla år? att få till en praktikplats där handledare o kollegor förstår och kan stötta är inte heller lätt. Arbetsförmedlingens kunskaper om NPF är sällan så stora heller?så jag personligen ser inte fram emot den dagen då mina barn är så gamla att de inte längre går i vanliga skolan 
    jag stöttar o försöker hjälpa mina barn att lära sig allt de behöver för att kunna bli självständiga vuxna men jag vet o har accepterat att mitt föräldraansvar kommer vara flera år längre än för en förälder till ett neurotypiskt barn ( o då är mina barn i den ?? milda?? delen av skalan )


    Barnen är alltså vuxna i föräldragrupperna du är med i? Och skolorna de pratar om är universitet och högskolor? 


    Jag tror ts pratar om de med autism steg 1 (Asperger) utan utvecklingsstörning. Högskolor och universitet har väldigt bra anpassning, bättre än grundskolan och gymnasiet. Har man svårare autism finns det daglig verksamhet, Samhall och olika former av anpassade arbeten. Har man inte lön kan man ansöka om aktivitetsersättning och därmed ha råd med en bostad. Inget säger att man måste bo i vanlig lägenhet heller, det finns gruppboenden, LSS boenden mm Jag VET att man måste kämpa som en idiot för allt det här men vissa föräldrar försöker inte ens. De ser det som ett misslyckande att sätta sitt barn på ett sådant boende.  


    Det där är väldigt individuellt, jag tycker det låter som en dålig regel att ha, istället bör man bemöta varje autistisk person som en individ. Jag pratar av egen erfarenhet, många behandlar mig som yngre och mindre vetande så fort de får höra att jag tar autism. Jag flyttade hemifrån när jag var 20 år och klarar utmärkt att ta hand om mig själv, vad gäller jobb kan jag ta jobb som är naturligt anpassade utan problem (alltså jobb som inte kräver det jag har svårt med) skolan behöver jag anpassning i, lägre studietakt och så. Med det här vill jag inte säga att alla är som mig, bara visa på att vi med autism är individer det är inte alls så att alla ligger efter som du säger. 

  • Anonym (lkljuy)

    Det är inte bara att ansöka om aktivitetsersättning och få det, numer nekas många, däribland min dotter som är 25. 


    Jag har jobbat för att hon ska få det stöd hon har rätt till i skolan tex, men det uteblev. Hon blev hemmasittare och har därför inte fullt betyg från nian. 


    Coronan kom i vägen för folkhögskolan och det kan det inte bli tal om förrän nästa år då vi inte vågade söka i våras för då skulle allt ske på distans och det fungerar inte för dottern. Jag VILL att hon ska bo borta under ordnade former och lära sig det hon behöver för att klara livet. 


    Kan inte jag lära henne det? Jodå, jag har gjort vad jag har kunnat, men hon kan tex säga: Mamma, du är inte tandläkare/dietist/mattelärare etc när jag försöker få henne att göra sånt hon eg inte vill. 


    Utomstående, som har dessa yrken lyssnar hon dock bättre på. 


    Om hon finge göra testar i alla ämnen får hon troligen betyg då hon kan det mesta, men allt prat om skola ger henne ångest pga hur grundskolan var för henne. 


    Hon har visat en öppenhet för folkhögskolan då de har testdagar man kan komma och prova på utan att bestämma sig förrän efteråt, men som sagt, coronan kom i vägen. Jag HOPPAS att hon ska vilja, det hoppas jag innerligt, men risken finns att hon inte ser nyttan med det för kontakt med andra människor 'i onödan' är hon totalt ointresserad av. 


    Nu blev hon nekad aktivitetsersättning för de menar att hon ska testa att jobba. Med vad vete tusan eftersom hon behöver träna på att åka buss i första hand innan det går att jobba, i dagsläget ger det en sådan ångest att hon efter att ha åkt buss behöver landa och låta allt få falla på plats i tystnad och då är hon inte mottaglig för några uppgifter eller instruktioner. 


    Så ja, hon bor hemma. LSS boende är inte tal om, det är hon inte tillräckligt behövande för, här har de tom flyttat unga vuxna med diabetes och som har gått på särskolan till boenden där det inte finns personal på samma vis trots att personen själv inte kan sköta sitt insulin eller har förståelse för att man inte kan äta vad som helst hur som helst. 

  • Anonym (A)
    Anonym (x2) skrev 2021-08-22 18:53:01 följande:
    Är detta ens möjligt i dagens Sverige? lol
    Att bara "gå hemma och inte göra något". Känner inga föräldrar som har råd med, att ha sina vuxna barn hemma. Med eller utan diagnos, gratis. Är inte direkt billigt med vare sig mat eller hyra. Speciellt inte på senare tid. Pratar du om folk i rikare områden då? Känner vuxna barn som bor hemma. Men de måste göra något och betala hyra och mat etc.. Är inte direkt lätt få lägenhet utan fast tjänst. Alla har inte rika föräldrar eller möjlighet ta lån. Som någon nämnt, är inte heller valen många för människor med diagnos eller funktionshindrade. Även vuxna med diagnos får ju något krav på sig. Typ Samhall eller liknande. Tror de du nämner gör så gott de kan. Verkar som de som startar dessa trådar. Behöver mer göra själva. Jag lägger mig inte i andras sätt leva personligen. Prova :)
    Håller med
  • Anonym (lkera)
    Anonym (lkljuy) skrev 2021-09-12 10:44:22 följande:

    Det är inte bara att ansöka om aktivitetsersättning och få det, numer nekas många, däribland min dotter som är 25. 


    Jag har jobbat för att hon ska få det stöd hon har rätt till i skolan tex, men det uteblev. Hon blev hemmasittare och har därför inte fullt betyg från nian. 


    Coronan kom i vägen för folkhögskolan och det kan det inte bli tal om förrän nästa år då vi inte vågade söka i våras för då skulle allt ske på distans och det fungerar inte för dottern. Jag VILL att hon ska bo borta under ordnade former och lära sig det hon behöver för att klara livet. 


    Kan inte jag lära henne det? Jodå, jag har gjort vad jag har kunnat, men hon kan tex säga: Mamma, du är inte tandläkare/dietist/mattelärare etc när jag försöker få henne att göra sånt hon eg inte vill. 


    Utomstående, som har dessa yrken lyssnar hon dock bättre på. 


    Om hon finge göra testar i alla ämnen får hon troligen betyg då hon kan det mesta, men allt prat om skola ger henne ångest pga hur grundskolan var för henne. 


    Hon har visat en öppenhet för folkhögskolan då de har testdagar man kan komma och prova på utan att bestämma sig förrän efteråt, men som sagt, coronan kom i vägen. Jag HOPPAS att hon ska vilja, det hoppas jag innerligt, men risken finns att hon inte ser nyttan med det för kontakt med andra människor 'i onödan' är hon totalt ointresserad av. 


    Nu blev hon nekad aktivitetsersättning för de menar att hon ska testa att jobba. Med vad vete tusan eftersom hon behöver träna på att åka buss i första hand innan det går att jobba, i dagsläget ger det en sådan ångest att hon efter att ha åkt buss behöver landa och låta allt få falla på plats i tystnad och då är hon inte mottaglig för några uppgifter eller instruktioner. 


    Så ja, hon bor hemma. LSS boende är inte tal om, det är hon inte tillräckligt behövande för, här har de tom flyttat unga vuxna med diabetes och som har gått på särskolan till boenden där det inte finns personal på samma vis trots att personen själv inte kan sköta sitt insulin eller har förståelse för att man inte kan äta vad som helst hur som helst. 


    Jag är i liknande situation och ville bara visa min sympati. Hjärta
  • Anonym (lkera)
    Anonym (x2) skrev 2021-08-22 18:53:01 följande:

    Är detta ens möjligt i dagens Sverige? lol

    Att bara "gå hemma och inte göra något". Känner inga föräldrar som har råd med, att ha sina vuxna barn hemma. Med eller utan diagnos, gratis. Är inte direkt billigt med vare sig mat eller hyra. Speciellt inte på senare tid. Pratar du om folk i rikare områden då? Känner vuxna barn som bor hemma. Men de måste göra något och betala hyra och mat etc.. Är inte direkt lätt få lägenhet utan fast tjänst. Alla har inte rika föräldrar eller möjlighet ta lån. Som någon nämnt, är inte heller valen många för människor med diagnos eller funktionshindrade. Även vuxna med diagnos får ju något krav på sig. Typ Samhall eller liknande. Tror de du nämner gör så gott de kan. Verkar som de som startar dessa trådar. Behöver mer göra själva. Jag lägger mig inte i andras sätt leva personligen. Prova :)


    Jodå, det går fint här. Sonen har aktivitetsersättning så han har fickpengar, som han sparar en del av. Men resten betalar jag, inga bidrag.
    Ensamstående mamma med genomsnittslön.
  • Anonym (Nej)

    Autistisk tjej.. i dessa föräldrar grupper ( de inriktade mot äldre barn/ tonåringar ) finns det föräldrar med barn från 13-30 föräldrar till vuxna barn som ” hänger kvar” o ger tips o idéer o delar med sig om vad som funkade för dem,hur de tänkte så ja det finns dem vars barn gått folkhögskolor dem vars barn går/gått på högskolor och universitet ..o de vars barn inte pluggat vidare alls utan hittat något de trivs med och jobbar med.
    De vars barn bor själva, de vars barn är sambos o de vars barn bor på boende med varierande stödbehov 

    Autism spektrat är enormt stort och jag tror du missuppfattade mig lite med detta att ligga efter , utryckte mig nog lite otydligt… det det handlar om är att inom de områden man har  svårigheter Får man räkna bort ca 30% av åldern för att kunna göra en rättvis bedömning av vad en person borde  kunna göra vid en viss ålder men detta innebär inte att man alltid räknar bort ålder inom alla områden…en person med autism är ofta mycket ojämn…du kan vara din biologiska ålder inom flera områden…äldre ( mognare) än din biologiska ålder inom ett annat område och 
    mycket yngre än din biologiska ålder inom ett annat område !


    Om jag ser på mitt eget barn, autism nivå 1.. så är hen som,är mitt äldsta barn ,på de områden hen har svårt med mognads mässigt på samma nivå som mitt yngsta barn ..då är det 4 års skillnad dem emellan.Däremot på de områden som hen har lätt för så är hen säg 5-6 år äldre än sitt småsyskon o på de andra områdena är hen som de flesta andra i sin ålder 

    Ikljuy - äter din dotter någon ADHD medicin förutom ev ångest medicin ? Mitt barn med panikångest kunde inte åka buss övh..men nu under pandemin efter att fått komplettera med ADHD medicin har hen klarat ta bussen..munskyddet har varit till hjälp - blir som att andas i en påse ..innan ADHD medicinen gick det inte alls..då hade hen ändå ätit medicin för ångesten under lång tid 

  • Anonym (XXX)
    Anonym (lkljuy) skrev 2021-09-12 10:44:22 följande:

    Det är inte bara att ansöka om aktivitetsersättning och få det, numer nekas många, däribland min dotter som är 25. 

    Jag har jobbat för att hon ska få det stöd hon har rätt till i skolan tex, men det uteblev. Hon blev hemmasittare och har därför inte fullt betyg från nian. 

    Coronan kom i vägen för folkhögskolan och det kan det inte bli tal om förrän nästa år då vi inte vågade söka i våras för då skulle allt ske på distans och det fungerar inte för dottern. Jag VILL att hon ska bo borta under ordnade former och lära sig det hon behöver för att klara livet. 

    Kan inte jag lära henne det? Jodå, jag har gjort vad jag har kunnat, men hon kan tex säga: Mamma, du är inte tandläkare/dietist/mattelärare etc när jag försöker få henne att göra sånt hon eg inte vill. 

    Utomstående, som har dessa yrken lyssnar hon dock bättre på. 

    Om hon finge göra testar i alla ämnen får hon troligen betyg då hon kan det mesta, men allt prat om skola ger henne ångest pga hur grundskolan var för henne. 

    Hon har visat en öppenhet för folkhögskolan då de har testdagar man kan komma och prova på utan att bestämma sig förrän efteråt, men som sagt, coronan kom i vägen. Jag HOPPAS att hon ska vilja, det hoppas jag innerligt, men risken finns att hon inte ser nyttan med det för kontakt med andra människor 'i onödan' är hon totalt ointresserad av. 

    Nu blev hon nekad aktivitetsersättning för de menar att hon ska testa att jobba. Med vad vete tusan eftersom hon behöver träna på att åka buss i första hand innan det går att jobba, i dagsläget ger det en sådan ångest att hon efter att ha åkt buss behöver landa och låta allt få falla på plats i tystnad och då är hon inte mottaglig för några uppgifter eller instruktioner. 

    Så ja, hon bor hemma. LSS boende är inte tal om, det är hon inte tillräckligt behövande för, här har de tom flyttat unga vuxna med diabetes och som har gått på särskolan till boenden där det inte finns personal på samma vis trots att personen själv inte kan sköta sitt insulin eller har förståelse för att man inte kan äta vad som helst hur som helst. 


    Jag vet inte om din kommentar är riktad till mig som TS men du har ju ändå uppmuntrat din dotter till att exempelvis söka folkhögskola men ditt vuxna barn säger nej. Det är inte samma sak som det jag beskriver. Det jag beskriver är att exempelvis en 22 åring med exempelvis högfungerande autism utan utvecklingsstörning säger att den själv vill utbilda sig. Men föräldern blir så orolig att deras barn ska dra på sig studieskulder som den sen inte kanske kan betala så då blir det för föräldern bättre att säga nej till sitt barn med studierna.

    Detta handlar om ett extremt kontrollbehov där man hämmar sina barn till utveckling. Så jag vet varför du försvarar dig när du uppmuntrar ditt barn till utveckling?
  • Anonym (gg)

    Känner igen det i vis mån från min egen familj med en syster med autism. Nu har den förälder som brukar hjälpa systern blivit allvarligt sjuk och kan inte hjälpa mer, jag tycker att föräldrar med barn inom spektrum borde tänka på att den risken finns, att det kan komma en dag då barnet ändå måste klara sig helt själv.

    Sedan förstår jag absolut problemet från andra hållet också. Min syster tar inga initiativ direkt, tar inte kontakt med andra människor, har svårt för att studera, har mycket ångest och är rädd för många saker.Utvecklingsmässigt kanske hon snarare är 16 än 24, och har nu fått flytta till egen lägenhet, utan stöd mer än av familjemedlemmar som inte kan göra så mycket och inte helle riktigt har tiden det krävs.

    Hon får inte aktivitetsstöd. Hon får inte något stöd genom lss. Eftersom hon sköter sitt hem och gör som hon blir tillsagd ungefär så anses hon inte i behov av boendestöd. Frågar någon utomståend om det är bra så säger hon att det är det, oavsett hur det egentligen är. eftersom hon får försörjningsstöd så kommer hon att tvingas ut på arbetsträning snart, som inte är anpassat till någon med autism.

  • Anonym (Autistisk tjej)
    Anonym (Nej) skrev 2021-09-13 17:36:40 följande:

    Autistisk tjej.. i dessa föräldrar grupper ( de inriktade mot äldre barn/ tonåringar ) finns det föräldrar med barn från 13-30 föräldrar till vuxna barn som ? hänger kvar? o ger tips o idéer o delar med sig om vad som funkade för dem,hur de tänkte så ja det finns dem vars barn gått folkhögskolor dem vars barn går/gått på högskolor och universitet ..o de vars barn inte pluggat vidare alls utan hittat något de trivs med och jobbar med.
    De vars barn bor själva, de vars barn är sambos o de vars barn bor på boende med varierande stödbehov 

    Autism spektrat är enormt stort och jag tror du missuppfattade mig lite med detta att ligga efter , utryckte mig nog lite otydligt? det det handlar om är att inom de områden man har  svårigheter Får man räkna bort ca 30% av åldern för att kunna göra en rättvis bedömning av vad en person borde  kunna göra vid en viss ålder men detta innebär inte att man alltid räknar bort ålder inom alla områden?en person med autism är ofta mycket ojämn?du kan vara din biologiska ålder inom flera områden?äldre ( mognare) än din biologiska ålder inom ett annat område och 
    mycket yngre än din biologiska ålder inom ett annat område !


    Om jag ser på mitt eget barn, autism nivå 1.. så är hen som,är mitt äldsta barn ,på de områden hen har svårt med mognads mässigt på samma nivå som mitt yngsta barn ..då är det 4 års skillnad dem emellan.Däremot på de områden som hen har lätt för så är hen säg 5-6 år äldre än sitt småsyskon o på de andra områdena är hen som de flesta andra i sin ålder 

    Ikljuy - äter din dotter någon ADHD medicin förutom ev ångest medicin ? Mitt barn med panikångest kunde inte åka buss övh..men nu under pandemin efter att fått komplettera med ADHD medicin har hen klarat ta bussen..munskyddet har varit till hjälp - blir som att andas i en påse ..innan ADHD medicinen gick det inte alls..då hade hen ändå ätit medicin för ångesten under lång tid 


    Då är det helt irrelevant. Ts pratar om vuxna inte barn eller tonåringar, det är självklart att du inte känner igen det ts pratar om när du mestadels har erfarenhet av yngre personer. 


    Jag förstod att du menade de saker man har svårighet med, du sa det i förra inlägget också och mitt svar står fast, det är en dålig regel. Du drar alla med autism över en kam, vi är individer precis som neurotypiska personer. Det är sådana här ?regler? som skapar en massa fördomar. Ditt barn är EN person, inte en representant för alla med autism.  

  • velig13

    Min dotter är visserligen liten (går i nian) men jag förutsätter att hon kan få ett jobb och kommer klara studier.

    Kanske naivt av mig men jag tror det ordnar sig

Svar på tråden Föräldrar som inte tillåter sina vuxna barn att studera?