• Anonym (TS)

    Ni med barn boende växelvis. Hur gör ni med besök hos andra släkten?

    Om ni är mamma och har två barn som bor varannan vecka. Hur gör ni med besök hos fastrar, farmor/farfar, kusiner etc på pappans sida?

    Jag tycker att kontakt med den släkten får han sköta. På min vecka sköter jag kontakten med min släkt.

    Men det blir så att hans släkt kontaktar mig hela tiden. Vill att barnen ska komma när det är mitt lov eller min helg. Jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till detta? Har själv bara två helger i månaden...

  • Svar på tråden Ni med barn boende växelvis. Hur gör ni med besök hos andra släkten?
  • Anonym (Sara)

    Vad säger pappan? Kan ni kanske byta helg om något kalas eller så på hans sida ligger på din helg?

  • Anonym

    DEt får självklart pappan sköta. Det är hans ansvar
    Pappan åker väl inte till dina släktingar?
    Blir det jobbigt kan du blockera deras nummer. Finns ingen anledning för dig att ta energi till detta

  • Anonym (Vägra)

    Du kan ju inte sköta det umgänget när de inte är hos dig. Säg ifrån.

  • Anonym (CH)

    Å ena sidan skulle jag vara glad över att de vill umgås med dina barn. Men inte på din bekostnad när det kanske räcker bra med din släkt/vänner etc.

    Du får säga att ni redan har andra planer och att de får höra med pappan istället. Och gå inte in på detaljer ifall det inte är helt sant.
    Eller var ärlig och säg att du inte sett dina barn på ett tag nu och verkligen vill vara med dem och dessutom har lite annat.

  • Anonym (Maja)

    Det vanliga är ju att föräldern sköter kontakt med den egna släkten. Är det något viktigt kalas eller så kan man ju byta helg den gången för att barnen ska kunna vara med. När vi har aktiviteter där syskonbarn som har skilda föräldrar ska vara med synkar vi förstås det men syskonets barnvecka. Så tror jag de flesta gör förutom vid något enstaka speciellt tillfälle.

  • Anonym (Linda)

    Jag har två döttrar i lågstadieåldern och är skild sedan tre år.

    Min exman umgås med mina föräldrar och syskon och även mig och min partner. Det känns trevligt att han kan vara en del av familjen även om vi inte är gifta längre. Han får hjälp av mina föräldrar med vardagslogistik och vabb precis som jag. Hans familj har aldrig tyckt om mig. Hans mamma har nog till och med hatat mig, så jag brukar höras med mina före detta svägerskor på födelsedagar, men inte mer än så.

    Både jag och min exman är flexibla med att låna ut barnen om det händer nåt kul på den andres helg eller om han ska på dejt tar jag gärna barnen en extra dag.

  • nernu

    Vet du hur de gör med pappan? Är de där på hans veckor också eller tar de dina istället?

  • Anonym (TS)

    Det handlar mest om att pappan saknar körkort och lever på socialbidrag. Därför så läggs det på mig att skjutsa/hämta hos släktingar och då blir det ju på min vecka. Desamma så hör en faster alltid av sig till mig för att planera in att barnen ska resa dit med flyg. Då är det jag som får bekosta flygbiljetter.

    Hans släkt bor inte i samma stad, vissa närmare än andra, och de träffas kanske tre gånger per år vid högtider annars hemma hos barnens farmor. De hälsar aldrig på hemma hos pappan.

    Jag vill såklart att barnen ska ha bra relationer till sin släkt på pappans sida också men det känns som att det kanske borde vara de som i så fall hjälper sin bror/son ekonomiskt för att barnen ska kunna komma och inte jag?

  • Anonym (T)
    Anonym (TS) skrev 2021-08-22 20:38:09 följande:

    Det handlar mest om att pappan saknar körkort och lever på socialbidrag. Därför så läggs det på mig att skjutsa/hämta hos släktingar och då blir det ju på min vecka. Desamma så hör en faster alltid av sig till mig för att planera in att barnen ska resa dit med flyg. Då är det jag som får bekosta flygbiljetter.

    Hans släkt bor inte i samma stad, vissa närmare än andra, och de träffas kanske tre gånger per år vid högtider annars hemma hos barnens farmor. De hälsar aldrig på hemma hos pappan.

    Jag vill såklart att barnen ska ha bra relationer till sin släkt på pappans sida också men det känns som att det kanske borde vara de som i så fall hjälper sin bror/son ekonomiskt för att barnen ska kunna komma och inte jag?


    Det är pappan och hans släkt som får bekosta det ja. Och då får de börja träffas hos pappan eller hjälpa han med skjuts till sina släktträffar. Det är ju snällt av dig att ställa upp om du har lust men inte ditt ansvar.

    Du får börja säga nej att du inte kan och att de får isåfall får ta träffarna på pappans veckor och lösa det med honom. Och att du inte kommer betala mer för flygbiljetter.
  • LFF

    Mina föräldrar umgicks med varandras föräldrar även efter att de separerat. Även mina mor- och farföräldrar kunde träffas på middag utan vare sig barn eller barnbarn närvarande. 

    Så i min värld så försöker man underlätta för umgänge med "andra sidan" oavsett vems vecka det är. Men självklart ska det fungera med resten av det praktiska livet också.

Svar på tråden Ni med barn boende växelvis. Hur gör ni med besök hos andra släkten?