• Kaga

    Kvalitetsskor eller budget till barn?

    Märken som kavat, superfit osv är ju dyra speciellt för småbarn som växer ur dem efter en säsong, blir ju åtskilliga tusenlappar per barn och år på skor.

    Var inne på skopunkten för att hitta billigare alternativ, men det känns ju verkligen skillnad i kvaliteten, plastiga skor. Jag provade skor i min egen skostorlek där och fy vad osköna de var.

    Men då jag var yngre köpte jag nog billiga skor är nog på äldre dar jag blivit mer kräsen för vad jag har på fötterna.

    Kan det vara dåligt för barnfoten att köpa budgetskor?

    De springer ju runt mycket. Ofta är det ju skinnimitation i dom också..och man undrar hur passformen är om.de följer foten på rätt sätt?

  • Svar på tråden Kvalitetsskor eller budget till barn?
  • Anonym (Berit)

    Jag köper begagnade skor till min ettåring. I den åldern slits ju inte skorna så mycket. Köpt t ex Kavatskor för 150 kr. Billigt och bra.

  • Anonym (Maja)

    Jag tänker att det absolut viktigaste är att prova ut skorna så att det är rätt storlek här och nu, inte ha aldeles för stora skor att växa i osv. Sen ska ju skorna sitta stadigt över vrister osv så att skaderisken minskas. Jag tycker också att det är viktigt med bra sula under skon med lagim svikt så att skon inte är stum. Och så klart att skon håller vörmen på vintern och skyddar mot vöta när det behövs.

    Så skons funktion är det viktiga inte märken eller kvaliteten så till vida att de håller länge (vilketär viktigareför en vuxen som kan och vill ha skon längre).

  • Aliona

    Vinterskor köper jag alltid bra kvalitet, viktigt att barnets fötter är varma och torra då tänker jag. Vi är dessutom ute mycket och vill att sonen ska få leka som han vill. Sommarskor tycker jag är mindre viktigt så de kan vara billigare. Gummistövlar har vi flera uppsättningar (hemma, extra och till fsk) och de köper jag nästan alltid på loppis/second hand.

  • Anonym (T)

    Tips är bundgaard och bisgaard. Fantastiskt bra skor som ofta resa ut ordentligt hos boozt och booztlet

  • Elin pelin

    Jag har alltid köpt kvalitet till mina barn, min kompis köper billiga. Hon klagar på att de gått sönder efter ett par veckor och hon behöver nya, mina har samma skor tills de blir för små. Visst blir de lite repiga och fula men de fyller sin funktion även i slutet. Sen är det skillnad på hjälpen man får i butiken. Men det är min upplevelse, hon undrar nog hur jag kan lägga pengar på dyra skor ;)

  • Studentpappa

    Vi brukar köpa bra skor åt barnen, men ändå inte särskilt dyra. Finns ju ofta chansen att köpa när typ xxl har erbjudanden, fördelen med det är att skorna även håller åt syskonet och sedan går att sälja billigt eller skänka till någon annan när våra barn har vuxit ur dem.

    Att medvetet köpa skit och slänga är ju något de flesta skulle behöva komma ifrån.


    Ride it like you stole it
  • LaFontaine

    Skor som ska användas mycket eller som har ett specifikt syfte, typ vattentäta skor eller vinterkängor, köper jag kvalitet av. Jag har provat billigare, men aldrig blivit nöjd. Antingen har barnet tyckt att de varit obekväma, eller så har de gått sönder, eller så har de inte hållit måttet. Ett par "finare" sommarsandaler som knappt används, kan jag köpa på HM till exempel. Skor som ska användas mycket köper vi inte heller begagnat eller låter ärva mellan barnen.

  • Anonym (Ui)

    På vintern är det kvalitet som gäller. De får inte bli kalla och blöta om fötterna. Vinterskorna ärver de av varandra, så kostnaden slås ut. Små lätta springskor är vi inte så petiga med. Även de dyra slits ut på en säsong.

  • Anonym (Kval)

    Alltid kavat när det gäller vinterskor. Vägrar köpa skräp. Minns själv att jag hatade att vara ute när jag var liten för att overallen blev blöt och jag frös om fötterna. Gympadojjor köper jag i sportaffären. De vanliga sportmärkena är inte jättedyra.

    Skopunkten är så dåligt att jag lika gärna kan tejp ihop nån sko själv som håller bättre.

  • Spucks

    Det viktigaste för mig gällande barnskor har aldrig varit en mjuk sula - det är oftas de billigaste som erbjuder det. Till sonen (4år) har jag tex. oftas köpt vanliga skor (typ gymnastikskor) från Deichmann - billigaste märket ("Bobbi shoes") har den mjukaste sula.
    Vinterskor har jag köpt mest "Superfit" 
    åt dottern (16 år nu), men när jag tittade på dem för sonen var alla sulor väldig hårda, så var det inte för 10+ år sedan. Första vintern blev det därför ett par Fila, som hade mjuka sulor. Fast de var extrem dåliga - blev våta inuti nästan direkt av bara lite snö. Fick tippa att vinterkängor från Lidl och Aldi (finns det nuförtiden i Sverige också?) är bra och köper dem sedan dess. Sulorna är inte så mjuka som jag gärna ville, fast inte så hårda som på många andra skor heller. Men det viktigaste: de håller varmt och torrt!


    Nu fick jag även byter kurs på gymnastikskorna åt sonen, eftersom han nog har breda fötter. Han började klaga att skorna känns trånga på sidan och har allt svårare att komma in, trots att längden såklart passar. Letade efter nya skor bara i fredags och efter 4 olika affärer (sko- och idrottsaffärer) utan att hitta någonting gick vi förbi en Lidl och jag tänkte "De har ju skor ibland, jag ska kolla där." Och verkligen de hade skor och de var faktist bredare än alla andra jag tittade på och passade min son. Sulan är inte superbra, men okej.

  • Fliselisan

    Har alltid köpt kvalitet när barnen är små, så fötterna ska vara varma och torra på vintern och luftiga och svala på sommaren.

    Faktiskt inhandlat höst och vinterskor redan nu, köpte viking gotetexkängor (850kr) och viking fodrade vinterstövlar 2.0. (400kr). Med ett par raggsockor i ull klarar sig fötterna riktigt bra även när det är väldigt kallt.

    De större som är pre- tonåringar väljer själva. Då kan det vara gympaskor i kallaste vintern.

  • Anonym (H)

    Köpte alltid skor av bra kvalitet när barnen var små, likaså ytterkläder som vinter och regnkläder

  • trollhona

    Kvalitetsskor är något du vill köpa till dina barn, både för deras fysik och för att skorna håller. Du kan lägga 159kr på HM och få skit som går sönder efter halva säsongen eller lägga samma pengar på att köpa begagnade kvalitetsskor om du tycker att fullpris är för dyrt.

    Kläder är jag sällan så noga med märken, det kan vara vad som, men skor och ytterkläder är det värt att lägga extra pengar på.

  • Spucks
    trollhona skrev 2021-08-22 22:48:57 följande:

    Kvalitetsskor är något du vill köpa till dina barn, både för deras fysik och för att skorna håller. Du kan lägga 159kr på HM och få skit som går sönder efter halva säsongen eller lägga samma pengar på att köpa begagnade kvalitetsskor om du tycker att fullpris är för dyrt.

    Kläder är jag sällan så noga med märken, det kan vara vad som, men skor och ytterkläder är det värt att lägga extra pengar på.


    Begagnade kvalitetsskor skulla jag inte räkna som "kvalitet". Jag köper mycket begagnad, men aldrig, ALDRIG skor! Fotten gör avdryk på sulan, även om man inte märker det. Den formar sig alltså efter barnens fot. Om man nu köper begagnade skor är det reden formad på ett visst sätt och därför anpassar sig barnets fot till sulan istället för tvärtom.
  • Anonym (Tre barn)

    Vinterskor har vi köpt bra kvalitet och de har i många fall kunnat ärvas, ibland växer de ju ur efter halva säsongen. Likaså med vinterkläder.

    Vardagsskor övrig säsong har vi köpt blandade märken efter vad de gillar och tycker är sköna, de går och springer så mycket att skorna slits ut ändå.

  • LFF

    Vi köpte Kavat i början till våra tvillingar. Men, sen har vi mer och mer gått över till "billigare" skor. Då är det inte skor från Skopunkten utan vi köper bra märken (Keen, Salomon, Adidas, Nike, Sorel etc) men till ett billigare pris. De senaste två åren har typ alla skor inhandlats på Igor Sport. 

  • September1518
    Spucks skrev 2021-08-23 08:02:17 följande:
    Begagnade kvalitetsskor skulla jag inte räkna som "kvalitet". Jag köper mycket begagnad, men aldrig, ALDRIG skor! Fotten gör avdryk på sulan, även om man inte märker det. Den formar sig alltså efter barnens fot. Om man nu köper begagnade skor är det reden formad på ett visst sätt och därför anpassar sig barnets fot till sulan istället för tvärtom.
    Exakt vad jag tänkte när jag läste igenom hela tråden. Förvånad att ingen annan tog upp det här. Om barnet som använt skon innan går fel på något sätt kan det ärvas av barnet som tar över skon. Inte värt risken enligt mig. Bättre då att hålla utkik på rea och kampanjpris om man inte har råd eller tycker det är värt med fullpris.
Svar på tråden Kvalitetsskor eller budget till barn?