• Feyday

    Nedstämd i 1 - 3 dagar

    Hallå

    Finns det någon eller några här som helt enkelt förlorar motivationen, viljan att göra något och bara vill vara i sin egen bubbla och bara vara med sig själv i långa perioder ( 1 - 3 ) dagar? Det kan vara om någonting har hänt till exempel ett drygt bråk med mannen/frun eller om någon stör dig i något viktigt för dig?

    Jag personligen har ett problem enligt mig då jag kan bli ordentligt nedstämd och jag orkar inte snacka eller titta på folk (inte ens min fru). Jag kan, men helt enkelt  vill inte. Några försök att få min uppmärksamhet resulterar istället i irritation och ilska vilket leder till tjabb. Motivationen, viljan och humorn etc etc dör allt i mellan 3 timmar till 3 dagar. Oftast är det i längre perioder.
    Min familj ser detta som ett jobbigt problem eftersom dem också blir påverkade av mitt humör (tråkigt humör) och börjar tjabba och säga "sluta att vara sur" eller "fan va tråkig du är" eller "aha ska vi bara sitta här nu?". Allt detta gör mig sur som fan och försämrar mitt tillstånd. Jag blir ju inte direkt gladare av att höra "sluta vara sur". Det går inte driva mig eller tvinga mig ur detta. Det är som att säga till en med alzheimers att sluta skaka, det funkar alltså inte.
    Poängen är att detta skapar problem för mig, min fru och min familj. Dem är trötta på det och jag med. Jag testade anti-depp medicin i 6 månader (sertralin?) 50 mg men utan framgång. Jag förstår inte vad det kan vara.
    Finns det någon här som kan relatera? Är jag ensam att vara så jävla seg och lam ibland? Vore oerhört tacksam för svar.

    Ha det!

  • Svar på tråden Nedstämd i 1 - 3 dagar
  • Anonym (män också)

    Hur ofta händer det? Ca en gång i månaden? Grattis, du är man och har en hormoncykel, vilket är helt och fullständigt normalt. OCh precis som kvinnornas hormoncykel så påverkar det olika män olika/olika mycket.

  • Feyday

    Kan hända betydligt fler gånger än så. 1 gång i veckan eller varannan vecka är nog mer exakt.
    Hormoncykel säger du? Aldrig hört innan. Ska kolla upp det.

  • Anonym (Medis)

    Ett tips är att du för som dagbok över vad du gör och hur du känner dig för att kunna se om det finns något mönster för när detta händer. Det kan ju vara så att du inte är medveten om att det är något som påverkar dig eller hur det påverkar dig. Nu är inte jag arbetsterapeut men har lite koll då min partner är det och hjälpt mig förstå hur jag fungerar. Och har insett vikten av aktivitetsbalans, dvs att man har den kapacitet man behöver för att kunna och vilja engagera sig i livets alla delar, stora som små. Enkelt förklarat.

    Hur länge har det varit så här?

    Går det bara ut över familjen eller även på jobbet?

  • Feyday
    Anonym (Medis) skrev 2021-08-21 23:19:31 följande:

    Ett tips är att du för som dagbok över vad du gör och hur du känner dig för att kunna se om det finns något mönster för när detta händer. Det kan ju vara så att du inte är medveten om att det är något som påverkar dig eller hur det påverkar dig. Nu är inte jag arbetsterapeut men har lite koll då min partner är det och hjälpt mig förstå hur jag fungerar. Och har insett vikten av aktivitetsbalans, dvs att man har den kapacitet man behöver för att kunna och vilja engagera sig i livets alla delar, stora som små. Enkelt förklarat.

    Hur länge har det varit så här?

    Går det bara ut över familjen eller även på jobbet?


    Tack, ska tänka på ditt tips! Det känns nästan som min kropp behöver "ladda batterierna" i så lång tid jag behöver. Men jag kan inte undvika familjen i flera dagar tillexempel.
    Och det händer på jobbet ibland, mer sällan. Bara tur att jag jobbar solo ganska ofta.
  • Anonym (Medis)
    Feyday skrev 2021-08-21 23:26:46 följande:

    Tack, ska tänka på ditt tips! Det känns nästan som min kropp behöver "ladda batterierna" i så lång tid jag behöver. Men jag kan inte undvika familjen i flera dagar tillexempel.

    Och det händer på jobbet ibland, mer sällan. Bara tur att jag jobbar solo ganska ofta.


    Då kan det mycket väl vara så att du inte är medveten om vad som påverkar men ATT det är något som faktiskt är i obalans.

    Jobbar du ensam mycket så tänker jag att det är ännu svårare att märka om det är något som blir för mycket.

    Om du tänker testa detta med att skriva ner så är det viktigt att du verkligen håller fast vid det. Du skulle kunna söka på "aktivitetsschema" så kan du använda det att fylla i vad du gör och även lägga till hur du känner dig, stressad, lugn, glad, arg, orolig, trött.

    Medicin kan behövas för vissa men risken är att det bara har effekt på symtomen och inte grundproblemet. Nu funkade det ju inte för dig men kanske du behöver kontakta vården och be om samtalskontakt och säga att du vill ha hjälp att ta reda på om det finns något som påverkar dig men som du inte är medveten om själv. Är alltid lättare med såna samtal när man vet vad man vill ha hjälp med tycker jag, dvs mer än att "varför mår jag så här?"

    Hoppas du på något sätt kan ta reda på vad det här jobbiga beror på så ni alla kan må bra :)
  • Anonym (Y26)

    Du är bara lat. Och din fru kommer tröttna på dig och vilja skiljas så du har det att se fram emot också. Du tror någon annan ska magiskt lösa dina problem men du låter bara lat med pissigt humör. Väx upp.

  • Anonym (kaffedraken2)

    När jag har mina depp-perioder så kan det vara i ca 3 dagar (max).
    Då ältar jag och tycker synd om mig själv. Jag kommer aldrig träffa en tjej, vem skulle vilja ha en sån som mig, osv.
    Men sen orkar jag inte mer, och jag har laddat om, börjar må bättre.
    Jag är trött på att må sådär, och tänka så. Försöker kämpa emot när såna känslor och tankar kommer. Bästa är att sysselsätta sig med nåt, kanske bara komma ut. Promenera, gärna vid vatten eller i skogen.

Svar på tråden Nedstämd i 1 - 3 dagar