• NosensPappa

    Brainstorming gå ner i vikt

    Som rubriken säger brainstorming, idéer för att gå ner i vikt, ju brutalare desto bättre, har handlat på höstrea och storlekarna var lite begränsade *host* så behöver gå ner inför att jag ska ha dom på en resa i november.

    Hur håller man hungern i schack till exempel.
  • Svar på tråden Brainstorming gå ner i vikt
  • MrsPJ

    Vitkål. Mitt bästa tips. Väck med ris, pasta och potatis, ersätt med vitkål. Gott och mättade. Kan bli lite fisig men vafan, kan man leva med. Ät på regelbundna tider och se till att hålla blodsockernivån i schack med mellanmål (ej typ chesseburgare men det säger sig själv). Kör plankan och konditionsträna. Simning än bra skit för hela kroppen. Eller löpning. Eller raska promenader, om än trist som fan IMO.

  • Elle N

    Hej!

    Kan inte låta bli att se lite varningsflaggor på "ju brutalare desto bättre". Det låter inte alls hälsosamt, varken psykologiskt eller fysiologiskt.

    Kanske har du inga ätstörningstendenser och är på topp psykiskt och bara skrev lite skojigt.

    Oavsett måste jag slänga in den tråkiga brasklapp att väldigt snabb viktnedgång både är kopplat till risker. Om du går ut brutalt finns det både risk att du pajar kroppen och misslyckades viktnedgången

    Även om du lyckas med den är det mycket mindre sannolikhet att du kommer att behålla vikten en längre tid.

    Jobba måttligt så är chansen större att du både behåller motivationen och att kroppen svarar bra på det. Om du hittar en rutin som får dig att må riktigt bra finns det en chans att du kommer att gå ner i vikt utan att knappt behöva tänka på det.

    Det är en ny livsstil du bör eftersöka, inte en brutal bantningsmetod

  • Feyday

    Gå med i viktväktarna på riktigt.

    Jag följde det slaviskt i en månad innan semestern och gled ner nästan 15 kg. Plus lite träning på gymmet.

  • Dr Nail

    Jag ska ge dig ett tips inte bara brutalt utan det enda som fungerar på riktigt:

    Sluta äta.

  • Dexter dot com

    Strikt LCHF dvs inte mer än 20 gram kolhydrater/dag är effektivt. När du nått målvikt kan du gå över till lite mer liberal LCHF. Man behöver inte räkna kcal och är aldrig hungrig.

  • Themis

    Maten är minst 70%, träning max 30%. Finns ingen träning i världen som kan kompensera om du fortsätter äta lika mycket.

    Kasta eller ge bort allt skräpkäk som ev. finns hemma och köp sen inget nytt. Köp i princip inget som har en innehållsförteckning. 

    Välj magrare mat men så att du fortfarande får magen rimligt fylld. Halva tallriken grönsaker, välj smala yoghurtsåser (smaksätt med örtkryddor, salt, limesaft eller chili) i måttlig mängd till eller bara ät torrt om du vill gå all-in.

    Minska pasta/ris/potatis och ta bort så mycket bröd som möjligt,

    Gör matlådor med vitfisk, kyckling eller nötkött och grönsaker. Sen får man inget mer på lunchen.

    Du äter hellre äpple eller päron vid 14.30 på em än banan, och ska du ha banan ska den vara liten, eller hellre en halv stor och kanske 5-6 valnötshalvor och lite rysk yoghurt med kanel och ingefära. 6-7 småtomater kan också vara ett bra mellanmål.

    Inga kakor eller bjudgrejer på jobbet den här perioden. Ingen alkohol.
    Är det träffar med folk så ät din egen mat innan om du kan och ta bara en kaffe ute på stan när andra lunchar/fikar eller var försiktig med vad du äter från buffen så inte kolhydratsuget kickar in igen när du just kommit ur det.

    Drick bara vatten, kaffe och te, alltid ett glas innan maten också. Förskjut din middag på kvällen så att den ligger kanske kl 19.30, ät inget efter kl 20.

    kl 21.30-22 när magen börjar tycka saker för att du lever på lågt intag tar du en stor kopp koffeinfritt te med en liten skvätt mjölk för att hålla magen lugn medan du somnar- värme hjälper kroppen att känna mättnad.

    Testa att hålla 12 -13 000 steg om dagen i snitt över veckan (varannan dag längre pass- varannan lite mindre). Lägg tid på att röra dig ute när vädret är okej, det mår man bra av och får mindre tid att gå och rota i skåpen hemma.
    Hitta bra musik på Spotify och gör listor som får dig att vilja röra dig fortare, varva med lugnare låtar. Eller hitta en podd som du gillar och vill höra och ta den när du går.

    Komplettera med styrketräning på gym eller golvövningar hemma som använder stora muskelgrupper.
    Bara ett tjockt liggunderlag och några vattenfyllda PET-flaskor samt ett träningsgummiband kan man komma igång med. Sök på youtube efter pass, det kan vara 15-20 minuter bara men det gör ändå skillnad. 

    Sätt delmål på vägen som du motiveras av: T.ex. "Om tre kilo får jag köpa nya löparskor/nytt headset, om 6 kilo får jag göra (rolig aktivitet som kostar) osv. 
    Försök hålla delmålen frikopplade från mat men okej, ibland är det fantastiskt att få två öl och en rejäl omgång friterat också så det kanske inte går att undvika, någon gång.

    Nu var jag lite extrem, men inte orimlig, tycker jag.


    Alla mänskliga känslor resulterar förr eller senare i slem.
Svar på tråden Brainstorming gå ner i vikt