• Anonym (Bonnie)

    Ovaccinerad farfar

    Barnens farfar vägrar att vaccinera sig mot covid. Jag oroar mig för deltavarianten som verkar smitta barn i högre utsträckning. Hur skulle du göra i min situation? Gå tillbaka till att de bara kan träffas utomhus? Inte träffas alls? Rädd att starta konflikt om jag sätter gränser, men också rädd för att barnen ska bli sjuka.

  • Svar på tråden Ovaccinerad farfar
  • Yrla2

    Jag skulle oroa mig mer för att barnen smittar farfar än tvärtom.

  • Anonym (Suck)

    Barnen kommer träffa på många fler än sin farfar som är ovaccinerade. Du kommer inte kunna hålla dem borta från det. Skärp dig.

  • Anonym (Bonnie)
    Yrla2 skrev 2021-08-22 11:42:31 följande:

    Jag skulle oroa mig mer för att barnen smittar farfar än tvärtom.


    Fast farfar kan ju vaccinera sig. Det kan inte mina barn.
  • Anonym (Myran)
    Anonym (Bonnie) skrev 2021-08-22 11:45:51 följande:

    Fast farfar kan ju vaccinera sig. Det kan inte mina barn.


    Fast det spelar ju ingen roll för eran del om farfar vaccinerar sig eller ej. Han och du också för den delen kan fortfarande smitta barnen. Vaccinet skyddar bara och minskar risken för att själv bli svårt sjuk i covid. Men du kan fortfarande smitta andra med covid även om du själv inte blir sjuk och får symtom. Så det spelar ingen roll om han vaccinerar sig eller ej.
  • FDFMGA
    Anonym (Bonnie) skrev 2021-08-22 11:40:24 följande:

    Barnens farfar vägrar att vaccinera sig mot covid. Jag oroar mig för deltavarianten som verkar smitta barn i högre utsträckning. Hur skulle du göra i min situation? Gå tillbaka till att de bara kan träffas utomhus? Inte träffas alls? Rädd att starta konflikt om jag sätter gränser, men också rädd för att barnen ska bli sjuka.


    Bara utomhus och på avstånd borde vara ett lämpligt förhållningssätt.

    Varför vaccinerar han sig inte, varför vill han utsätta barnbarnen för risken att smitta honom? Han kan ju bli allvarligt sjuk eller dö.
  • Yrla2
    Anonym (Bonnie) skrev 2021-08-22 11:45:51 följande:

    Fast farfar kan ju vaccinera sig. Det kan inte mina barn.


    Ja, men han vill ju inte skriver du.

    Om dina barn blir smittade märker de kanske inte ens av det. Om farfar blir smittad blir han dödssjuk.

    Sen kanske du tycker att han får skylla sig själv om han blir smittad och dör och det har du kanske rätt i. Men risken är mycket större för honom än för dina barn.
  • Anonym (Maja)

    Följ de allmänna rekommendationerna.

    Jag träffar fortfarande mina äldre utomhus trots att de är fullvaccinerade. Men antar att farfar kanske inte är så gammal.

  • Anonym (Bonnie)
    Anonym (Myran) skrev 2021-08-22 11:51:50 följande:

    Fast det spelar ju ingen roll för eran del om farfar vaccinerar sig eller ej. Han och du också för den delen kan fortfarande smitta barnen. Vaccinet skyddar bara och minskar risken för att själv bli svårt sjuk i covid. Men du kan fortfarande smitta andra med covid även om du själv inte blir sjuk och får symtom. Så det spelar ingen roll om han vaccinerar sig eller ej.


    Ja, jag KAN fortfarande få covid trots att jag är vaccinerad, och smitta mina barn. Men risken att farfar får det är ju oändligt mycket större. Självklart spelar det roll om han vaccinerar sig eller ej.
  • Anonym (Myran)
    Anonym (Bonnie) skrev 2021-08-22 12:08:05 följande:

    Ja, jag KAN fortfarande få covid trots att jag är vaccinerad, och smitta mina barn. Men risken att farfar får det är ju oändligt mycket större. Självklart spelar det roll om han vaccinerar sig eller ej.


    Men dina barn är ovaccinerade( eftersom de inte vaccinerar barnen) varför skulle det vara större risk att han smittas än att dina barn smittas? På ditt inlägg får du det att låta som att bara för att han inte vaccinerar sig så skulle risken öka att han får covid och smittar er. Men kan ju lika gärna vara dina barn som har skolplikt och därmed troligtvis träffar flera än vad farfar gör.

    Han har gjort ett val att han inte vill vaccinera sig av någon anledning. Då får du förhålla dig till det också fortsätta träffa honom utomhus och hålla avstånd. Precis som rekommendationerna är även för de som är vaccinerade. Du kan inte tvinga honom till att vaccinera sig om han nu inte vill.
  • Anonym (Bonnie)
    FDFMGA skrev 2021-08-22 11:58:35 följande:

    Bara utomhus och på avstånd borde vara ett lämpligt förhållningssätt.

    Varför vaccinerar han sig inte, varför vill han utsätta barnbarnen för risken att smitta honom? Han kan ju bli allvarligt sjuk eller dö.


    Han har besökt fel områden på www. och har problem med källkritiken. Rädd för vaccinet helt enkelt. Jag har försökt diskutera det på ett lugnt sätt oräkneliga gånger men han blir aggressiv och går i försvar så jag orkar faktiskt inte försöka mer med honom.

    Han verkar däremot inte ett dugg rädd för att bli smittad, åker ständigt på diverse utflykter bland folk.
Svar på tråden Ovaccinerad farfar