• Anonym (hönsmorsan)

    Rädsla för RS-virus begränsar mig

    Hej. Jag skulle behöva lite råd hur jag kan lösa denna jobbiga situation nu när vintern närmar sig.

    Jag har en dotter på snart 2 månader som hade en tuff start i livet och drabbades av en envis infektion så det var veckor av infarter, provtagningar, sondmatning och panik på sjukhuset. Idag är hon frisk även om jag fortfarande har väldigt svårt att ta in det. Jag har känt mycket press i att träffa släkt, vänner och familj då jag varit så skärrad av att hon ska bli sjuk igen när hon är så liten. Inser samtidigt att jag behöver träffa dom för att må bra och nu nyligen har jag börjat träffas inomhus men enbart vuxna. 

    Det jobbiga är att jag står min 2 åriga systerdotter väldigt nära och hon känns nästan som min egna. Vi har alltid träffats flera gånger i veckan men det har såklart blivit mer sällan nu. Hon har längtat efter sin kusin och klappat om henne och pratat med henne när hon låg i magen. Det som är jobbigt för mig är att hon är sjuk väldigt ofta då hon går på förskolan. Jag har hittills enbart träffat henne utomhus och hon har bara träffat bebisen utomhus. Jag har hela tiden fått komma på undanflykter till att hon inte får krama, pussa eller hjälpa till att mata sin kusin vilket hon så gärna vill. 

    Jag står inte ut att fortsätta såhär under hela vintern det gör ont i hjärtat. Jag vill bara kunna slappna av och låta henne få gosa med sin kusin utan att drabbas av sån ångest. Så snälla säg att jag överdriver och att jag ska tagga ner. Hur hade ni gjort? 

  • Svar på tråden Rädsla för RS-virus begränsar mig
  • Anonym (Z)
    Anonym (hönsmorsan) skrev 2021-08-26 20:47:41 följande:

    Hej. Jag skulle behöva lite råd hur jag kan lösa denna jobbiga situation nu när vintern närmar sig.

    Jag har en dotter på snart 2 månader som hade en tuff start i livet och drabbades av en envis infektion så det var veckor av infarter, provtagningar, sondmatning och panik på sjukhuset. Idag är hon frisk även om jag fortfarande har väldigt svårt att ta in det. Jag har känt mycket press i att träffa släkt, vänner och familj då jag varit så skärrad av att hon ska bli sjuk igen när hon är så liten. Inser samtidigt att jag behöver träffa dom för att må bra och nu nyligen har jag börjat träffas inomhus men enbart vuxna. 

    Det jobbiga är att jag står min 2 åriga systerdotter väldigt nära och hon känns nästan som min egna. Vi har alltid träffats flera gånger i veckan men det har såklart blivit mer sällan nu. Hon har längtat efter sin kusin och klappat om henne och pratat med henne när hon låg i magen. Det som är jobbigt för mig är att hon är sjuk väldigt ofta då hon går på förskolan. Jag har hittills enbart träffat henne utomhus och hon har bara träffat bebisen utomhus. Jag har hela tiden fått komma på undanflykter till att hon inte får krama, pussa eller hjälpa till att mata sin kusin vilket hon så gärna vill. 

    Jag står inte ut att fortsätta såhär under hela vintern det gör ont i hjärtat. Jag vill bara kunna slappna av och låta henne få gosa med sin kusin utan att drabbas av sån ångest. Så snälla säg att jag överdriver och att jag ska tagga ner. Hur hade ni gjort? 


    Jag förstår så väl hur du tänker och känner, särskilt med en tuff start. Det är det bra att vara försiktig, särskilt i dessa tider. Men om man gör det man kan så har man gjort tillräckligt. Och det innebär inte att isolera sig 100 %. Tänk på hur många som har syskon som går på dagis, de föräldrarna kan ju inte isolera syskonen från varandra. Se bara till att systerdottern är frisk och inte har grönt snor och hostar. Tvätta händerna Innan hon ska gosa. Du behöver ju inte heller träffa 40 okända människor men din familj borde du kunna släppa in. Det tar lite tid men försök släppa och njuta av att se de tillsammans.
  • pyssel

    Nog inte vad du vill höra men jag tycker du är helt rätt på det. Min bebis var lite yngre än din när han fick RS. Sjukhus i strax under två veckor, sondmatning, syrgas. Då hade han det ändå lättare än bebisen på samma rum som fått en riktigt tuff start och sedan RS på det, som behövde intensivvård efter ett tag. Tack och lov blev också han bättre igen. Sedan höll vi på med inhalationsbehandling hemma, jag vet inte hur många månader.

  • Anonym (Rs)

    Jag håller med pyssel. Rs för de minsta är inte roligt och man riskerar att hamna på sjukhus igen. Fullständigt vidrigt att behöva isolera sig, jag vet, men även vi var två veckor på sjukhus, med sondmatning, övervakning, andningsstillestånd osv.

  • Anonym (Ml)

    Jag förstår dig. Jag tycker att du inte ska träffa någon just nu och försöka tänka att det kommer en tid då ni kan träffas igen senare. Jag skulle inte utsätta mitt barn för någon risk, och alla vet vi ju att barn som går på förskola ständigt är sjuka.

  • nernu

    Du vet att RS var i princip utrotat hela förra säsongen? Och om det skulle bli mer av det i år så är hon ett halvår gammal då. Det är väl bra att du är försiktig och du gör som du vill men låt inte oron begränsa dig orimligt mycket.

  • Anonym (Rs)
    nernu skrev 2021-08-27 19:21:39 följande:

    Du vet att RS var i princip utrotat hela förra säsongen? Och om det skulle bli mer av det i år så är hon ett halvår gammal då. Det är väl bra att du är försiktig och du gör som du vill men låt inte oron begränsa dig orimligt mycket.


    RS-säsongen har redan börjat, ovanligt tidigt i år. Läkartidningen hade en artikel om det för 2 dagar sedan. Vanligtvis börjar spridningen i november, men inte i år.
Svar på tråden Rädsla för RS-virus begränsar mig