• Anonym (T)

    Tonåringen kom just hem med poliseskort, vad händer nu?

    Jag är så otroligt besviken på min tonåring. Han har alltid varit skötsam och duktig i skolan. Det har aldrig varit några problem tidigare men ikväll hade han blivit full och somnat på tunnelbanan hem. Ordningsvakten hade ringt polisen som körde honom hem. Jag blev helt chockad när jag öppnade dörren och det stod två poliser där med sonen.

    Sonen hade bett om ursäkt hela vägen hem. Han var inte redlös utan ganska samlad men hade kräkts. Polisen underströk faran i att bli så full att man somnar på tunnelbanan eftersom man kan bli utnyttjad. Det har jag sagt till honom hundratals gånger men det var bra att han fick höra det direkt av polisen.

    Jag vet inte varför polisen inte ringde mig på en gång. Jag satt ändå uppe och väntade, jag vill inte somna innan han är hemma. Vi hade sms-kontakt under kvällen men sedan slutade han svara eftersom polisen hade tagit mobilen.

    Sonen var väldigt ångerfull och bad polisen om ursäkt igen innan de gick. Det gjorde jag också för att han tog upp polisens tid med något så idiotiskt.

    Nu har han gått och lagt sig. Jag var förstås arg men det är bättre att prata imorgon. Jag har gjort klart att han har utegångsförbud under den närmaste framtiden.

    Vi ska som sagt prata imorgon. Han lär inte argumentera emot för han skämdes som en hund. Han hade varit i en park med sina kompisar där ungdomar brukar samlas och han hade fått vodka av en kille han inte känner så bra. Vid det laget hade hans kompisar åkt hem. Han kan glömma att gå dit igen.

    Sonen brukar alltid vara den ansvarsfulla som själv har hjälp andra ungdomar hem när de har blivit fulla. Det här är inte alls likt honom.

    Vad kan hända nu? Sonen hävdar att polisen sa att det inte blir några följder av det här. Är det verkligen så eller kan vi till exempel bli kontaktade av soc? Sådant hamnar väl inte i något register? Sonen har precis fyllt 17.

  • Svar på tråden Tonåringen kom just hem med poliseskort, vad händer nu?
  • Tow2Mater

    Alllså, det händer väl de flesta. Han gjorde ju inget olagligt, tat lugnt. Polisen gjorde sitt jobb genom att hjälpa honom.

  • Anonym (Andas)

    Han gjorde en dum grej ja, men att hårt bestraffa honom kommer snarare skapa en större klyfta mellan er än tvärt om. Om ett år när han blir 18 kan han tvärvända och behöver inte lyssna på ett ord vad ni säger. Bättre att bemöta honom nu som myndig. Fråga vad som hände och varför han agerade som han gjorde utan att lägga skuld. Säg att han alltid kan ringa oavsett. Förbjud inte honom att vars med vänner på kvällar.

    Att skuldbelägga, straffa och bestämma vinner ni inget på. Jag och 2 klasskompisar slutade totalt att lyssna efter 18. Vi drack, festade, knarkade, sålde sex ja allt möjligt. Föräldrarna blev bara arga och försökte med mer bestraffningar istället. Jag flyttade in till en "pojkvän" och slutade svara, jag behövde ju inte längre. Till slut började mina föräldrar att fatta, slutade med "nu gör du som vi säger annars...".

    Mitt råd med mycket starka tonårsminnen, bemöt utan anklagelser. Är över 30 idag med bra utbildning och jobb. Jag behövde bara få göra mina misstag och uppleva livet själv. Nu har jag provat all möjlig narkotika, sova på andras soffor, haft många extranycklar i väskan, vara hemlös, sälja sex för mat och husrum.

    Behöver inte gå så långt för er son. Men tänk vad ett bemötande och försök till förståelse till mitt beteende skulle sluta med istället för anklagelser.

  • Stayalive

    Han är tonåring och tonåringar tar otroligt korkade beslut ibland och kan bli för fulla och somna på en tunnelbana.

    Det är ju jättebra att polisen skjutsade hem honom så att han kom hem säkert och att inget hände honom som var värre än så.

    Jag har själv råkat ut för en praktfylla när jag var 17 och blev hemskjutsad, dock inte av polisen, mamma fick hjälpa mig av med mina kläder och sen spydde jag ner henne. Blev ingen stor grej av det mer än att hon sa att det var dumt att dricka så mycket och att jag måste vara försiktig. Var som din son så fyllan kom nog som en chock för henne.

    Skippa utegångsförbudet han verkar skämmas så pass att det är ?straff? nog. Om han är så lugn som du skriver så tror jag inte att han gör om detta på ett tag.

    Han hamnar inte i något register hos polisen. Han har inte gjort något olagligt. Det är inte olagligt att bli för full och somna på tunnelbanan.

    Angående socialen så har polisen en anmälningsskyldighet om dom tror att ett barn far illa på något sätt. Din son är under 18 och omfattas därför av anmälningsplikten.

    Arbetar inom socialtjänsten och har arbetat på barnsidan men vi har faktiskt aldrig fått in någon orosanmälan från polisen avseende någon som är 17 och har varit för full om det inte är ett beteende som upprepats flera gånger ich tonåringen ofta får åka polisbil. Däremot fick vi alltid från sjukvården om tonåringen behövt sjukhusvård på grund av fylla.

  • MammAmma

    Jag tycker ärligt talat att du är lite väl hård mot grabben, och då är jag absolut inte den som daltar med mina barn, men det hör lite till åldern liksom. Att straffa en 17-åring som om han vore 10 år kommer bara driva er isär. Han skäms och ångrar sig och är nu medveten om riskerna med att vara full på offentlig plats. Är han en vettig kille, vilket det verkar som att han är, så har han nog fått sig en läxa, bara utifrån hur kvällen/natten gick.

    Min dotter kom hem med poliseskort en gång när hon var 16. Hon var knappt påverkad, men hennes kompis hade varit dräggfull så de körde hem båda två. Hon skämdes och var arg på kompisen som satte sig på tvären om att åka hem med polisen (hon sade upp bekantskapen efter den kvällen, inte enbart pga detta), men tackade dem så mycket för skjutsen, lol. Vi pratade om saken över en kopp té och rostmackor innan vi gick och lade oss, så var det överspelat.

  • MammAmma

    Tvivlar starkt på att det blir någon socanmälan för en full, men i övrigt städad, 17-åring, btw.

  • Anonym (Cissi)

    Samma sak hände oss också.

    Vi har barn i samma ålder och bor i Sthlm. Typ samma koncept förutom att de hade suttit hemma hos den här killen som hade sålt spriten.

    Jag kokade verkligen inombords men hade ett väldigt mjukt bemötande. Går ju inte något annat när någon är full.

    Vi hade ingen typ bestraffning men pratade dagen efter såklart.

    Det jag var mest ledsen över (och arg) var att vi hade har sms kontakt under kvällen där hon skrev att allt var bra.

    Vi pratade också om vad dom dricker. Det är klart att just nunor dom i en ålder då dom lagligt sätt inte får dricka. Men vi vet ju att dom gör det ändå. Och att då sitta och dricka ren vodka ( shot) är ju idiotiskt. Inte ens vi vuxna klarar ju av det.

    Så jag hade information och upplysning om alkohol och dess verkan.

    Hon skämdes ju så vi ville inte spä på det. Men några gånger efter händelsen har vi nu mer FaceTimeat när hon varit iväg på ställen vi inte riktigt känner till.

    Lycka till!!!

    Och tänk att det kunde ha varit så mycket värre? fast säg det inte till honom utan tänk det bara för att behålla lugnet.

  • Anonym (eli)

    Övre tonåren, vi har nog alla gjort misstag och fel bedömningar vid den åldern och det verkar ju faktiskt som han lärt sin läxa ganska bra själv.

    Inte ens säkert att polisen la in det som ett ärende, utan bara allmän tillsyn. Om det nu skulle gå till soc handlar det om ett samtal eller två.

  • Anonym (Hanna)

    Var rädd om relationen till din 17-åring, om mindre än ett år gör han exakt vad han vill så skapa inte konflikt i onödan i det här läget. Det är nu ni lägger grunden till er vuxenrelation.

    Däremot så är det ju inte bra att han är solo när han är ute sent, bra om ni föräldrar pratar med honom om vikten av att man har sällskap i så lång utsträckning som möjligt.

    Som flera säger så lär det inte hända så mycket, att polisen kör hem en 17-åring känns ju inte som någon direkt dramatisk händelse i deras arbete. Hade sonen varit 12-13 så hade det varit en annan sak.

  • Anonym (K)

    Men herregud. Lugna ner dig. Ni är knappast de första eller sista att råka ut för det här. Sonen verkar ju vara en jättefin kille utifrån det du beskriver. Släpp utegångsförbud och PRATA med honom istället. Tycker verkligen att du gör en höna av en fjäder.

  • fornminne

    Men herregud, släpp det. När du skrev att han kom hem med poliseskort trodde jag först att han hade varit inblandad i nåt stort bråk eller dylikt. Men dricka alkohol när man är 17? Somna på tunnelbanan? Ja, det var dumt, han hade kunnat råka illa ut, men det är inget att gå i taket för. Säkert gör han det aldrig mer, inte med en så strikt morsa. Fast om ett år är han myndig och får göra som han vill. Det är nog bäst att börja klippa navelsträngen, för den verkar sitta ganska hårt.

Svar på tråden Tonåringen kom just hem med poliseskort, vad händer nu?